Cycling France 2012

CROSSING FRANCE FROM REMICH/SCHENGEN TO CERBÈRE/SPANISH BORDER (1288km)

Tenk at i fjor duppa vi bakhjulene i Barentshavet og i år framhjulene i Middelhavet...det nærmer seg slutten på vår ferd gjennom Europa

DAG 1 - 2 : REISEN TIL LUXEMBOURG

VESTNES - OSLO - KIEL - REMICH

Vi kjørte til Oslo og tok Kiel-ferga " Colorline Magic" og ankom Kiel neste dag.
Kjørte hele dagen gjennom Tyskland til Remich, som ligg ved elva Moselle i Luxembourg, vi hadde bare et par korte stopp underveis.

Overnattet på Hotel Saint-Nicolas i Remich og her parkerte vi også bilen.

Vi starter fra Remich...

DAG 3 : Tirsdag 29. mai

SYKKELDAG 1 : REMICH - SCHENGEN - THIONVILLE - METZ (82km)

Vi våknet til strålende sol og vindstille, en herlig start på sykkelturen. Kjekt å kunne parkere bilen i video-overvåka garasje, da vi skulle være borte så lenge. Det kostet 10 euro pr døgn, men vi syntes det var verdt det.
Fra Remich til Schengen syklet vi på tysk side av Mosel som sist, bare motsatt vei. På samme side over grensa til Frankrike langs "Véloroute Charles le Téméraire", en kronglete, men idyllisk og trafikkfri sykkelvei. Gjorde korte stopp på de små landsbyene vi passerte og syklet med jevnt tempo hele veien, det flotte været fortsatte og det ble ganske trykkende ut på ettermiddagen.
Siste delen inn til Metz var dårlig og mange gater var stengt på grunn av vedlikeholdsarbeid, ikke lett å finne frem da, GPS'en måtte stadig finne nye veier.
Men sett bort fra det så var denne etappen veldig bra, det var godt å kunne slippe trafikken som durte forbi på den andre siden av elva.

Overnatta på Cecil Hotel i Metz.

Nydelig sykkelvei langs elva Mosel

DAG 4 : Onsdag 30. mai

SYKKELDAG 2 : METZ - PONT-Á-MOUSSON - JAILLON - TOUL (71km)

Etter en bedre hotellfrokost startet vi frisk og uthvilt fra Metz, som var en litt større by enn vi trodde. Vi fikk virkelig bruk for GPS'en, etter mange år med bare kart og kompass så har vi modernisert oss litt...men sola og klokka hjelper oss fortsatt med himmelretningen 😉
Så fortsatte vi videre langs Moseldalen, på litt mer trafikkert vei på vestbredden av Mosel...men det var det beste alternativet. Etter ca 40km tok vi av til høyre opp langs D611, korteste veien til Toul. Litt mer kupert, men litt godt å bruke girene igjen. Kom til Toul ca kl 17 og da var det +30...hett og godt 🙂

Overnatting på Hotel De L'europe i Toul.
På vei opp fra Moseldalen mot Toul.

DAG 5 : Torsdag 31. mai

SYKKELDAG 3 : TOUL - NEUFCHÂTEAU - BOURG-SAINTE-MARIE (77km)

Det ble en litt lengre etappe enn vi først hadde beregnet på grunn av en ekstra rundtur...vi har tydeligvis valgt en periode da vei/gatearbeid pågår i Frankrike. Men vi måtte tenke temperaturer og da må vi holde oss unna sommermånedene juli - august.
Været har vært behagelig i dag, alt fra sol, lettskyet oppholdsvær. Mye trafikk og kupert terreng, vi passerte en rekke landsbyer, som alle lå i dalsøkk, godt at det ikke var altfor varmt da.
Champagne Ardennene har et frodig småkupert landskap, grønne enger, svære kornåkrer og frodige klynger med trær. Ikke så mange store byer der vi syklet, de fleste landsbyene besto av ei klynge med gårdsbygninger, et par bilverksteder, et par barer, en kirke og kanskje et par bakeri eller en butikk om vi var heldige.
Da vi kom til Saint Martin bevilget vi oss et bedre gourmet-måltid den kvelden, er det noe franskmennene kan så er det å lage mat og vin...mmmh...vi koser oss på tur 😀

Overnatting på Hotel Saint Martin i Bourg-Sainte-Marie.
Lysende røde valmuer så langt øye kunne se...vakkert =)

DAG 6 : Fredag 1. juni

SYKKELDAG 4 : BOURG-SAINTE-MARIE - LANGRES - SAINT MICHEL (70km)

Nesten alle etappene våre blir visst lengre enn først antatt, alle er beregnet med Google og kart som ikke er helt oppdatert. Vi er nokså fersk med å bruke sykkel-GPS og har ikke brukt så altfor mye tid på å sette oss inn i det heller...men det blir nok bedre etter hvert. Landskapet er fortsatt like bølgende og øde, bare små landsbyer der butikkene kommer rullende på fire hjul. Kjører rundt til de minste landsbyene og holder åpent en times tid på hvert sted, Vi var heldige som møtte en sånn da vi var tom for vann...
Her snakker ingen engelsk, men vi brukte kroppsspråket og litt franske ord og det fungerte bra...vi har nok ikke vært flink nok med å pugge fransk heller før turen, men vi klarte oss nå bra likevel.
Franskmenn er et stolt folkeslag og for de fleste er fransk det eneste språket som de kan og vil bruke.
Langres er en av de største byene i området, en godt ivaretatt middelalderby med store porter og høye murer rundt. Været var overskyet helt til vi kom dit, da skinte solen igjen.😎
Vi handlet og spiste lunsj i en park før vi tråkket videre til Saint Michel.

Overnatting på Motel Saint Michel ved Prathoy.

DAG 7 : Lørdag 2.juni

SYKKELDAG 5 : SAINT MICHEL - DIJON (56km)

At etappen var kort i dag var i grunn helt ok, vi målte +31 grader på det varmeste og over åpent landskap så kjente vi at det ble i heteste laget. Vi gjorde som de innfødte, tok oss en siesta i skyggen av noen trær et par timer midt på dagen. Kjørte i oss mye vann og litt enkel kost...salte kjeks, jordbær og moreller, for matlysten var ikke på topp i varmen. En syklist uten mat og drikke er som en bil uten drivstoff og turen ender opp med kollaps.
Vi har blitt flinkere å spare på strømmen på GPS'n nå og den var veldig god å ha da vi syklet inn i storbyen Dijon. Hotellet var lett å finne, midt i hjertet av den gamle bydelen, med gangavstand til alle de kjente plassene. Vi kom frem tidlig og hadde god tid til en rundtur, det var lørdag og byen sydet av liv.
Barna lekte seg i vannet fra fontenene på Place de la Liberation, mens de voksne koste seg under skyggefulle parasoller på en av de mange kafeene, barene og restaurantene rundt...det var fantastisk å få oppleve folkelivet og de kjente plassene og bygningene.

Overnatting på Hotel Des Ducs i Dijon.
Varmeste dagen på turen krevde litt pauser...

DAG 8 : Søndag 3. juni

SYKKELDAG 6 : DIJON - BEAUNE - CHALON-SUR-SAÔNE (82km)

Etter varmen kom det regn, det meste kom i løpet av natta, men det ble likevel en regntung dag.
Siden Bourgogne er et kjent vindistrikt, så var det vinstokker så langt øyet kunne se...vi syklet langs "Route Grand Cru". En trafikkfri rute der vi hadde vingårder på begge sider og dei største hadde herskaplige slott.
Vi fikk ikke tid til å smake underveis, men smakte litt på de lokale vinene da vi spiste lunsj i Beaune.

Overnatting på Hotel Saint Jean i Chalon-sur-Saône.
Vi spiste lunsj i Beaune...smakte litt vin også ;-)

DAG 9 : Mandag 4. juni

SYKKELDAG 7 : CHALON-SUR-SAÔNE - TOURNUS - MÂCON (69km)

Hotellet i Chalon var litt gammelt og nedslitt, men rent og helt ok, bare vertinnen som var litt vel innpåsliten 🤨
Etter en liten continental-frokost er vi klar for dagens etappe langs elva Saône, senere fulgte vi GPS'ens kronglete ruter på alle slags småveier til Tournus.  . Der spiste vi en tidlig lunsj på et koselig lite brasseri, næringsrike salater med brød til gjør godt for  sultne syklister og litt lokal vin til så klart.😉
Etter lunsj syklet vi ned til elvepromenaden, der det lå et par elvecruisebåter, fortsatte videre langs elva et stykke, så bar det innover land igjen på kronglete veier. Det var så tidkrevende at vi bestemte oss for å sykle resten av etappen på den sterkt trafikkerte Route Nationale (N6). Flott sykkelvær hele dagen.
Vi fant frem til hotellet, siden der ikke var garasje...fikk syklene våre et eget hotellrom, helt gratis! Snakk om service og frokostbuffèen var veldig bra! 🤩

Overnatting på Best Hotel Macon i Mâcon.
Klar for nye eventyr :-)

DAG 10 : Tirsdag 5. juni

SYKKELDAG 8 : MÂCON - VILLEFRANCHE-SUR-SAÔNE - LYON (96km)

Vi var ikke noe særlig sulten da vi forlot hotellet og det føltes ikke som at vi skulle bli det på en stund heller...
Dette var på nordsiden av byen, så vi syklet ned til elven og fulgte den på flotte sykkelveier inn til sentrum. Etter en stund kom vi inn på trafikkert vei igjen og vi bestemte oss for å krysse elven, for å finne sykkelvei på den andre siden. Der tok vi et feil veivalg som vi angret på etterpå. Begynte på en trafikkfri sykkel/gangvei som utviklet seg til en tung offroad rullesteinsti på nesten ei mil...fikk virkelig "ristet løs". Da vi kom inn på trafikkert vei igjen, fant vi en rasteplass der vi spiste en sen lunsj ute i det fri. Hadde handlet med oss lokale oster, spekemat, brød, frukt og vin...og hadde nok en litt for lang pause i veikanten   Vi hastet videre på samme side og prøvde å få kontakt med hotellet, for vi så på klokken at vi ville komme til Lyon for sent...da vi endelig fikk kontakt var vi allerede i Vaise der vi egentlig skulle bo. Det viste seg at hotellet vi hadde booket hadde fått vannlekkasjer, så vi fikk rom på et annet hotell på andre siden av byen i stedet. Da hadde GPS'n selvfølgelig gått tom for strøm og den beste muligheten vi hadde var å spørre folk etter veien. Flere av de vi traff kunne faktisk snakke engelsk...det er forskjellen på by og land i Frankrike.
Etter en lang dag var det godt å bli innkvartert på hotell og tanken på en sykkelfri dag dagen etter var god.🙂

Overnattet på Park&Suites Appart-hôtel i Lyon.

Vi sykler nå langs elva Saône, nok en dag med herlig vær...fra Mâcon

DAG 11 : Onsdag 6. juni

LYON

Vi gikk nok glipp av de store severdighetene i Lyon på grunn av beliggenheten til hotellet vi fikk, den historiske bydelen ligg ved vestbredden av Saône.
Hotellet vi ble henvist til lå på andre siden av byen og var stort og uegnet for syklister...vi måtte frakte syklene i heisen for å få dem ned i garasjen, så vidt det gikk og der fikk de også være til vi skulle sykle videre igjen.
Rommet hadde vindu inni en overbygd bakgård der restaurantene var...det var veldig tung luft på rommet og mye støy av kaklende turister som spiste frokost tidlig på morgenen. Vi kunne selvsagt ta buss eller metro , men valgte å gå i byen hele dagen, vi rakk ikke over så mye, for vi budde i en nyere og mer moderne bydel. Det var digre shoppingsenter der, så for de som liker å shoppe var det et bra valg...vi fant selvfølgelig mye fint som vi ikke hadde plass til i sykkelveskene🤨
Lyon ble en stor skuffelse for oss, vi hadde store forventninger til denne historiske byen der to store elver og ferdselsårer møtes...Saône og Rhône.

Lyon

DAG 12 : Torsdag 7. juni

SYKKELDAG 9 : LYON - GIVORS - VIENNE - SAINT-DÉSIRAT (82km)

Det var flott vær neste morgen, ganske varmt for å være så tidlig på dag. Vi brukte GPS for å komme oss ut av byen og snart var vi der vi avsluttet forrige etappe i Vaise, på vestsida av elva Saône. Underveis fikk vi sett litt av den historiske bydelen på avstand i alle fall.(bildet over)
Vi fulgte elva langs langs trafikkert vei et stykke, det begynte å blåse voldsomt og sånn motvind har vi vel ikke hatt siden vi syklet "Jylland på langs". Tørr varm vind, temperaturer som var oppi +35 grader, det stekte godt der vi kom i dekning for vinden. Den dro med seg sand, løv og smågrener, det var ikke behagelig da det pisket mot ansiktet, buff og solbriller var en bra ting å ha 😎
Elva Saône rant sammen med elva Rhône og vi fant en fin sykkelvei langs elva, syklet et stykke der, men siden det var lite trær langs elvebredden tok vinden hardt. Elva frådet og det var høye bølger...vi syklet inn på trafikkert vei igjen og dreide litt opp i dalsiden.
Etter hvert skyet det til og vi syklet på så fort vi kunne for å komme i hus før regnet kom, syklet forbi store vingårder og fruktplantasjer...det var virkelig en frodig dal...Rhône Valley.
Vi hørte det buldret i det fjerne og tråkket på, det var enkelt å finne stedet der vi skulle ta av til Saint Dèsirat, men vi kom ei gate for høyt opp og rotet litt for å finne La Desirade. Men kom i hus akkurat da regnet begynte å plaske ned...helt pumpa, men alt var glemt da vi en stund senere satt nede på restauranten og fråtset i gourmetmat og lokale viner...dette var kokken sin det 😀

Overnatting på La Desirade i Saint-Désirat.
"La Desirade"

DAG 13 : Fredag 8.juni

SYKKELDAG 10 : SAINT-DÉSIRAT - VALENCE - LIVRON-SUR-DRÔME (81km)

Det var disig og fortsatt litt regn i lufta da vi startet neste dag, syklet litt rundt i landsbyen før vi vende nesa mot veien og elva igjen. Vindruene var ikke modne enda,
men trærne var tunge av frukt...fersken, aprikoser, pærer, epler og moreller...duggfriske av regnet og veeeldig fristende! Vi nøyde oss med å ta bilder av herlighetene, sikkert full av sprøytemiddel tenkte vi
Det sto fruktboder langs veien og så vi kjøpte heller med oss litt derfra.
Allerede da vi kom ned til vegen igjen begynte det å klarne opp, sola gløttet frem og etter hvert steg temperaturen også, men den oversteg ikke 30 grader den dagen.
Vi syklet langs trafikkert vei hele dagen, men ikke på den med mest trafikk, den var på østsiden av elva.
Etter hvert som det klarnet opp fikk vi se de spesielle Rhônealpene, spesielle klippeformasjoner og med alle vinstokkene som ligg rekke på rekke og klamrer seg fast i terrasser opp mot fjellene...et vakkert syn 🙂
Vi bommet fullstendig på distansen den dagen, med hele 20 km, men vi kom frem i god tid likevel og hadde et fint opphold i Loriol.
Hotellet lå i gangavstand fra landsbyen, vi ruslet ned dit om kvelden og spiste middag på en uterestaurant. Det var et yrende liv den kvelden, for det hadde vært landsbyfest med konserter og show.

Overnatting på Hotel Les Oliviers i Livron-sur-Drôme.

DAG 14 : Lørdag 9. juni

SYKKELDAG 11 : LIVRON-SUR-DRÔME - MONTÉLIMAR - ORANGE (89km)

Rhônedalen var veldig flott og spesiell, vi hadde nok fått en bedre opplevelse om vi hadde fulgt sykkelruta. Den var lang og fulgte elva og vi hadde brukt mye lenger tid om vi hadde fulgt den. Men for all del om noen skulle ta turen i mindre etapper en gang så anbefaler vi å sykle der. En av de flotteste i Frankrike.
Vi satset på å komme fortere frem for vi var litt usikker på hvor lang distansen mellom Loriol og Orange var. Nå var vi på samme side som motorveien, så trafikken var tett, men veiskuldrene var heldigvis brede.
Vi syklet langs N7 hele etappen...i medvind suste vi avgårde mot Provence. Langs turistveien var det plenty med kaféer og andre spisesteder, vi tok flere små stopp underveis. Tett før Orange syklet vi forbi Mornas, der en festning ligg høyt oppå klippene over oss...skulle gjerne tatt turen opp dit en gang.
Orange er en koslig liten by i Provence, der mange små teater og operaen står i høysetet. Den ligg i et kjent vindistrikt og har et marked som er viden kjent, både for vinen og de andre råvarene.
Vi avsluttet dagen med et besøk på "Café L'opéra"...en koselig fortausrestaurant ved den gamle operaen, med lirkassemusikk og melankolsk sang i ekte fransk stil 🙂

Overnatting på Best Western Hotel Arene Kulm i Orange.
Så er vi ute på trafikkert vei igjen...N7

DAG 15 : Søndag 10.juni

SYKKELDAG 12 : ORANGE - AVIGNON - NIMES (76km)

Dagen startet fint med strålende vær, men vi likte så godt både byen og hotellet at vi godt kunne tenkt oss et forlenget opphold. Det var en utrolig fin og koselig atmosfære både i byen og på det historiske gamle hotellet. Trivelig betjening, ikke minst han som møtte oss da vi ankom. Han pilte og var så hjelpsom at det rent ble for mye av det gode for en syklist som er vandt med å slite å bære på alle sykkelveskene sine selv...men det var kun den kvinnelige syklisten som fikk hjelp vel og merke 😉
Vi syklet ut av byen og fulgte minst mulig trafikkert vei, det er slitsomt i lengden. Syklet gjennom fruktplantasjer fulle av fristende aprikoser og små landsbyer. Snart krysset vi elva Rhône og fortsatte langs den et stykke, vi skulle sørvestover mot Nimes og ikke gjennom Avignon. Likevel fikk vi sett litt av den gamle festningsbyen på den siden av elva der vi syklet. Vi tok av vestover der brua over til byen var, det var yr i lufta og det fortsatte hele ettermiddagen. Vi hadde lært å spare på strømmen på GPS'en, men skal kjøpe et ekstra batteri til neste tur. Den var god å ha for å finne frem i byene.
Da vi kom til Nîmes var det opholdsvær og tørre gater og godt var det, for på markedsplassen var det Bondens marked og der hadde de ikke med bare grønnsaker for å si det sånn...men med hele buskapen. Plassen og gata var full av møkk 🤨 men sikkert eksotisk og spennende for bybarna.
Vi sykla en stor omvei, hotellet vårt var like ved, vi hadde utsikt rett ned på den kjente gamle romerske arenaen.

Overnatting på Appart'Hotel Odalys Le Cheval Blanc i Nîmes.
Spesielle fjellformasjoner langs Rhone-dalen

DAG 16 : Mandag 11. juni

SYKKELDAG 13 : NÎMES - LUNEL - LATTES - SÈTE (99km)

Vi startet på trafikkert vei fra Nimes, kom inn på litt roligere veier til Lunel og Lattes. (her streiket GPS'n) Så var kartet og veiviserene alt vi hadde å gå etter...rart hvor fort en blir avhengig! Her hvor det var flatt og vanskelig å orientere seg, kartet vårt var dårlig og for å finne kronglete veier var det heller ikke enkel å bruke himmelretningene. Vi klarte å sykle feil, så vi kom inn på en veldig trafikkert vei et stykke, det vi kaller motorvei klasse B hjemme  men det var den eneste muligheten vi hadde og det var brede veiskuldrer å sykle på 😉 Været var strålende hele dagen og endelig kunne vi skimte Middelhavet i det fjerne 😀
Må legge til at ei koslig dame vi trefte utenfor byen var veiviseren vår til hotellet, hun budde like ved...på andre siden av byen.

Overnatting på Hôtel Les Tritons i Séte.

Her kunne vi sykle fort...

DAG 17 : Tirsdag 12. juni

SYKKELDAG 14 : SÉTE - AGDE - NARBONNE PLAGE(79km)

Dagen startet som en drøm langs den 13km lange stranden mellom Sete og Agde. Vi hadde været på vår side sol og en liten havbris fra siden, den merket vi ikke på sykkelveien, den hadde filer i begge kjøreretninger og lå i le bak en dike...til høyre for oss var det bilvei og parkeringer for de som skulle på stranden og jernbane. Landtungen var ikke bred, innenfor var det store saltsjøer/basseng. Vi tok oss veeeldig god tid og bada i det forfriskende Middelhavet...har opplevd det varmere. Da vi kom til Agde var det allerede lunsjtid, så det ble med et lite stopp der.
Etter det måtte vi virkelig stå på trøene resten av etappen, vi prøvde å unngå større byer som Beziers, syklet først gjennom Vias. Der ble vi stoppet av politiet...vi prøvde å sykle gjennom ei gate som var enveiskjørt  som det var veldig mange av der. Det var greitt at vi gikk på fortauet og trillet syklene.
GPS'en var i gang igjen heldigvis, den var virkelig kjekk å ha der det var kronglete veier og uoversiktlig terreng. Ikke minst i småbyene med smale gater i et eneste virvar...men den brydde seg lite om at gatene var enveiskjørt!
Vi fortsatte videre gjennom Portiragnes, Serignan, Vendres, Lespignan, Fleury og over kupert landskap, Montagne de la Clape over til St-Pierre-sur-Mer. Da var vi nede ved havet igjen og det var bare 3km til Narbonne Plage.

Overnatting på Logis Hotel De La Clape i Narbonne Plage.
Her sparer vi på strømmen...mellom Séte og Agde sykler en neppe feil ;-)

DAG 18 : Onsdag 13. juni

SYKKELDAG 15 : NARBONNE - SALSES - PERPIGNAN (94km)

Det har vi i alle fall funnet ut, at Logis-hotellene i Frankrike er i ei klasse for seg sjøl, så neste gang vi skal til Frankrike vet vi hvor vi skal bo. Ellers var vi heldige med Best Western og Best hotell.
Etappen i dag startet veldig bra, herlige sykkelveier som gikk fra den ene Plagen til den andre. Nydelige strender, spesielt i Narbonne Plage.
Fra Gruissan syklet vi langs en trafikkfri grusvei som fulgte en sjøkanal siste stykket med diker på yttersiden mot havet og jernbane på andre siden av kanalen og saltsjøer/basseng innenfor. Vi klatret oppå dika og det var litt merkelig å ha sjø på begge sider, det var et tydelig værhardt område (bildet under) var glad for at vi hadde været på vår side. 17km over et landskap som minte om Nederland, veien var så som så, noen steder grodd igjen på midten og med gjørmete hjulspor. Dette tok sin tid, men vi angra ikke, det gir balsam for sjela å sykle langs sånne veier med stillhet og frisk havluft. 🙂
Vi hadde en kort lunsjstopp i Port-la-Nouvelle, så satte vi i gang GPS'en igjen og syklet videre på den raskeste veien til Perpignan gjennom Salses og Rivesaltes.
Kunne tenkt oss å sett nærmere på det gamle fortet i Saltes, men vi får ta det en annen gang.
Nydelig vær og passe solbrent begge to. Det gikk forholdsvis greit å finne hotellet, men det var ikke helt sånn som vi hadde forestilt oss...men sånn er det når en forhåndsbestiller. Når vi sykler Spania skal vi ta det etter hvert, bestille noen dager i forveien på de stedene med minst tilbud.

Overnatting på Hôtel New Christina i Perpignan.
Vi fortsetter på veier uten trafikk...her mellom Gruissan og Port-la-Nouvelle

DAG 19 : Torsdag 14. juni

SYKKELDAG 16 : PERPIGNAN - ST-CYPRIAN - ARGELES-PLAGE - COLLIOURE - BANYULS-SUR-MER - CERBÉRE (57km)

Vi bestemte oss for å sykle siste etappen en vei og ta toget tilbake til Perpignan. Viss ikke hadde det blitt ei lang og tung etappe, det var tross alt der Pyrinèene stuper ned i Middelhavet. En forreven kystlinje, der veien bukter seg opp og ned flere hundre meter til byene ved kysten. Vakkert og masse flott utsikt og vi syntes at navnet "La Route des Cols" passet godt i norsk sammenheng, men på fransk betyr det at ruten går over fjellskar.
Det gikk bedre enn forventet, vi hadde jo bare med et par sykkelvesker hver, så motbakkene ble ikke tyngre enn at vi sto på trøene hele veien. Herlighet...vi er da vant til sånne motbakker vi som bur på Nordvest-landet 😎 og på tross av at sola stekte, så hadde vi hele tiden et vindpust fra havet.
Vi spiste en lett lunsj ved Banyuls, vi hadde noen motbakker til før vi kom til Cerbère.
På alle overgangene sto det boder med vinhandlere, den ene ivrigere enn den andre...vi smakte ikke vin på denne etappen, men det var veldig underholdende å få med seg likevel 😀
Vi møtte mange racersyklister på denne ruten, populært rute som gir fin intervalltrening. Noen på terrengsykler også, det er mange fine ruter i fjellene innenfor.
Vi var de eneste tursyklistene, vi skjønner hvorfor, da vi har studert ruten på spansk side av grensa, lange tunneler som har sykkelforbud.
Det var en god følelse å rulle nedover bakkene til Cerbère...vi hadde nådd målet for turen med glans 😎
Vi tok toget tilbake til Perpignan og hadde tid til litt sight-seeing før vi tok kvelden.

Endelig, med målet i sikte...Cerbère :-)))

DAG 20 - 22 : 15.- 17. juni

TOGREISEN : PERPIGNAN - AVIGNON - LYON - DIJON - METZ - LUXEMBOURG

6 togskift fra Cerbère til Luxembourg...det ble en dryg togtur. Turen fra Cerbère til Perpignan gikk fint, det var jo samme dag og vi hadde hotellrom til dagen etter.
Vi hadde pakket veskene våre allerede kvelden før og hadde god tid til frokost før vi syklet til jernbanestasjonen. Første toget gikk fra Perpignan kl 10.23 og ankom Avignon kl 13.20. Neste tog gikk kl 16.19 og ankom Lyon kl 18.40...så da ble det overnatting i Lyon. Siden vi hadde en ekstra overnatting i byen på veg sørover, var vi ganske så kjente i området rundt jernbanestasjonen og fant lett et koslig hotell og fikk oss et godt måltid før vi stupte til køys den kvelden.
Neste dag sto vi opp grytidlig og reiste fra Lyon kl 07.20, ankomst Dijon kl 09.19...so fare so good...neste tog med avgang kl 19.46, ankom Metz kl 22.44! Ny overnatting i Metz...var svinheldige som fikk hotellrom så sent!
Tredje dagen avgang kl 11.00, ankomst Luxembourg kl 11.48....da hadde vi fått nok!!!
Ingen flere tog og jernbanestasjoner, her finnes det ikke korrespondanse og samarbeid mellom regionene. Vi bestemte oss der og da at neste gang da bruker vi fly.

En sliten togturist...

DAG 22: Søndag 17. juni

SYKKELDAG 17: LUXEMBOURG CITY - HESPERANGE - DALHEIM - REMICH (28km)

Så ble det en ekstra etappe på oss og det gjorde bare så utrolig godt å få bevege seg igjen. Nydelig vær og flotte omgivelser...og bare vi og syklene som kunne bestemme farten 🙂
Da vi ankom den frodige Moseldalen sto sola fortsatt høgt på himmelen og det var god stemning nede ved elvebredden. Her var det bruktmarked, det sto boder overalt og det krydde av folk.
Vi fant igjen bilen vår i garasjen til Hotel Saint-Nicolas og fikk skiftet og spist lunsj i Remich før vi styrte sørover mot Frankrike igjen...men med bil denne gangen 🙂
Det ble ingen lang biltur, bare en svipptur innom Champagne der vi hadde ei overnatting i Châlons-en-Champagne før vi vendte nesa nordover igjen mot Luxembourg og Tyskland.

NORDSTRAND - ET SYKKELPARADIS

Vi overnattet i Münster på vei nordover mot Kiel. Men siden vi allerede hadde kjøpt billett på Kiel-ferga, fant vi ut at vi hadde noen dager igjen av ferien.
Vi studerte kartet og hadde lyst til å oppleve vestkysten av Schleswiig-Holstein, for den så vi ikke mye av da vi syklet innlandet sist vi var her. Vi søkte på nettet og fant Nordstrand, ei lita øy som er oppbygd med diker rundt det hele og kun bundet sammen til fastlandet med en lang molo...jo dette ville vi prøve.

Vi kunne sykle både oppå og på utsiden av dikene som omkranset øya

Nyeste kommentarer

07.11 | 12:33

Beklager sent svar, har hatt en travel periode med flytting i høst. Du kan sende mail til tone-faa@online.no

22.10 | 10:32

Hei!
Er det mulig å sende dere en mail med noen spørsmål rundt kyst-sykkelturen deres? Trenger i såfall mailadressen!

23.04 | 05:58

Multi-branded have on with the help of multi-products consist of the stash. <a href="http://www.jersey4cycling.com">custom cycling jerseys</a>

27.06 | 22:21

Kan ikke huske at vi møtte noen syklist der inne, men det var mye trafikk. Vi og syklene var godt innsmurt med sand fra topp til tå, men angrer ikke på turen.