Cycling 2003 - Norway

Test -tur

Mai 2003 "Test-tur" - Vestnes - Fiksdal - Vatne - Engesetdal - Tomrefjord - Vestnes (110km)

Med nyinnkjøpte sykler, Merida Comfort SL7, syklet vi avgårde på test-tur en søndag i mai.
Thor Anders fikk likedan sykkel han også, han var da 12 år og ble med oss på flere sykkelturer.
Strålende varmt vær og tørre fine sykkelveier. Vi fikk testet syklene både på terreng, grus- og asfalt-vei, og alle tre var strålende fornøgd med syklene sine. Litt lite gir til tunge oppoverbakker, men lett og sterk ramme som tåler tung last. Gode seter er også viktig, det er også demping i setepinne og gaffel. Dekkene bør ha en slett bane og grove knaster på sidene.

Eikesdalen

Pinsa 2003 - Eikesdalen - Finsetlia - Brønnhøbrystet t/r

Vi budde på hytte ved Eikesdalvatnet i Pinsa, og Pinseaftan syklet vi en tur oppover dalen opp til Brønnhøbrystet.
Fint å sykle oppover et stykke, men vi måtte trille syklene oppover Finsetlia.
Det var oppholdsvær og litt disig, men vi fikk med oss utsikten oppi lia. Vi snudde oppå toppen av Brønnhøbrystet, og vi fikk virkelig testet bremsene på turen ned igjen.
Tunellen hadde vi ikke tenkt på, men vi hadde heldigvis hodelykter i styreveskene våre, så vi kom oss igjennom både på turen opp og nedatt igjen.
Vi hadde også med oss hunden vår Frida.

Ved Brønnhøbrystet.

Juli 2003 "Rallarvegen"

Haugastøl - Finse - Flåm - Voss - Hamlagrø - Dale(tog)- Bergen. 5 sykkeldager (188km)

Dag 1: Haugastøl - Finse (27km)
Vi parkerte bilen på Haugastøl, og pakket på syklene våre.
Styrevesker og bakvesker med soveposer m.m. oppå toppen. Dette gjorde syklene veldig baktung, noe jeg fikk merke på turen. Men det er vel sånn vi lærer, selv med slakke bakker og stort sett flatt terreng kan sånt skje. En sten fikk fremhjulet til å sprette opp og jeg fikk meg en uønsket flygetur, fikk skrubbsår og kutt på begge knærne, albuene og håndflatene. Det så skikkelig ille ut, men vi fikk skylt sårene og plastret etter beste evne. Det var ingen brudd og hodet var like helt, lærte litt om "hvordan en ikke skal pakke på en sykkel". Vi syklet videre siste stykket til Finse. Det var varmt og flott vær, varmerekord på Finse denne dagen, og natten var også lun og varm. om kvelden besøkte vi Rallarmusèet.
Vi overnattet på Finsehytta (DNT)

Langs Storurdivatnet.

Fra fjell til fjord.

Dag 2: Finse - Flåm (56km)
Jeg var litt støl etter "flygeturen" jeg hadde dagen før, men jeg pleide mine sår fast bestemt på å fortsette.
Vi syklet så videre mot Fagernut, det lå fortsatt mange snøbreer over veien, Fagernut ligg på det høyeste punktet på ruten, 1343m.o.h.
Der er det en gammel vakterbustad, som fungerer som kafè og er en avdeling av Rallermusèet.
Nå gikk det nesten bare nedover, forbi Hallingskeid, Kleivavatnet og Kleivagjelet til Seltuft. Der rastet vi og kjøpte oss rømmegrøt og spekemat på en gårds-kafè.
Så gikk turen videre til Vatnahalsen, litt oppover mot Myrdal, før vi fulgte "Trollstigen" ned til Flåmsdalen. Det anbefales å trille sykkelen deler av denne veien, grovt veidekke, krappe svinger og bratt terreng. En foss stuper ned like ved og et flott skue var det iallefall.
Vel nede syklet vi på asfalt i slakke bakker siste stykket ned til Flåm.
Vi overnattet i telt på campingplassen i Flåm.

Vi syklet over flere breer langs veien.

Sykkelfri dag i Flåm

Dag 3: Flåm
Denne dagen benyttet vi til å slappe av og se litt på turiststedet Flåm. Været var flott og fjorden speilblank, et riktig flott skue. Vi gikk ned til sjøen, der det var en fin sandstrand som vi badet eller vasset i.
Idyll ved fjorden.

Med toget opp dalen og gjennom fjellet.

Dag 4: Flåm - Voss (45km)
Fortsatt strålende vær. Vi tok Flåmsbanen opp Flåmsdalen til Myrdal, ved fossen fikk vi se Huldra danse.
Fra Myrdal tok vi Bergens-toget gjennom Gravhalstunellen til Upsete, som ligg på den andre siden av fjellet.
Derfra syklet vi videre nedover dalen, vi stoppet på Per's Støl og Mjølfjell Fjellstue. Der var det utendørs bade-basseng. Etterpå fortsatte vi nedover dalen igjen og stoppet ved en foss for å raste. Vi spiste Real Turmat, og fikk så vidt pakket sammen før det braket løs med lyn og torden. Vi rakk å finne tak over hode før det øste ned regn og haggel.
Det var inne på en butikk, vi satte oss i "kaffi-kroken" og ventet til det verste var over, før vi fortsatte nedover Raundalen til Voss.
Vi overnattet på Nøring Pensjonat, vi var heldige å få gratis losji med Jorunn Talset, søskenbarnet til Kjetil som drev stedet.

Real tur-rast ved fossen i Mjølfjell

Langs Vangsvatnet og opp til Hamlagrø.

Dag 5: Voss - Hamlagrø
Dagen etter våknet vi opp til solskinn igjen. Alt som ble vått, fikk vi tørket over natten.
Vi fikk omvisning på pensjonatet og var bare imponert, det har vært lagt ned mye arbeid for å få det til slik det er i dag. Før vi syklet videre fikk vi også litt tid i Vossevangen og var inni den gamle stenkirken. Vi fikk også handlet med oss litt mat og drikke til turen.
Vi syklet langs Vangsvatnet til Bulken, der tok vi av og syklet oppover mot Hamlagrø. Det var ei lang og tung stigning og vi hadde nok ikke beregnet nok vann, noe vi slet med resten av turen. Vi syklet forbi Skjeldal på vei opp.
Vi overnattet i telt ved Hamlagrøvatnet.
Fin teltplass ved Hamlagrøvatnet.

Over Hamlagrø og ned Bergsdalen.

Dag 6: Hamlagrø - Bergen
Vi fikk ei voldsom tordenbyge igjen om natten, og alt som vi fikk tørket hos Jorunn, og mer til var søkkvått igjen. Mye av klærne var heldivis pakket i vanntette plastposer, men telt, soveposer og liggeunderlag var våte.
Da vi hadde pakket på syklene igjen, fortsatte vi langs Hamlagrøvatnet og nedover Bergsdalen. Veien nedover er bratt og ligg inni fjellhyller noen steder, luftig tur ned til Dale.
Sykkelturen fra Voss - Dale var 60km.
Mens vi ventet på toget trefte vi to jenter som også hadde syklet Rallarveien, men dei syklet om Eksingadalen. Også et bra alternativ, men mye lengre tur.
Vi tok toget fra Dale til Bergen.
Vi overnattet i Crowded House, et lite sykkelvennlig hotel like ved Torgallmenningen.
Ved Fisketorget. I regn selvfølgelig..

Toget tilbake til Haugastøl.

Dag 7: Vi tok oss en rundtur i byen, besøkte bl.a. Akvariet, før vi satte oss på toget tilbake til Haugastøl.
Det er godt tilrettelagt for å ta med sykler på toget denne strekningen, du kan også leie sykkel.

Thor Anders klarte turen kjempebra, hadde med bagasjen sin i egne sykkelvesker hele turen.

Fagernut 1343 m.o.h. Høyeste punktet på Rallarvegen.

Dagstur langs fjorder og øyer

August 2003 Dagstur: Vestnes - Fiksdal - Rekdal  - Vatne - Hellandshamn - Brattvåg - Dryna(ferge)- Solholmen - Mordalsvågen(ferge) - Molde - Vestnes(ferge). 130km

Vi brukte dagen på denne turen, det gikk med litt ekstra tid da vi ventet på fergen i Brattvåg. Hele turen var på ca 130km, det var litt langt for en dagstur, men det måtte prøves det også.
Det var flott og  varmt vær hele dagen og ut på Otrøya syklet vi på utsida og fikk nyte solnedgangen. Vi tok mange rast på turen, Thor Anders var med denne gangen også.

Flere kvelds- og dagsturer

Flere kvelds- og dagsturer fra Vestnes og distriktet rundt.

Vestnesbukta - Kråkneset - Misfjorden - Flate - Vestnesbukta
(kvelds-tur)

Vestnes - Fiksdal - Nerås - Vestnes

Vestnes - Ørskogfjellet - Skitnesetra t/r

Vestnes - Tomrefjord(Demlå) t/r

Vestnes - Skorgen t/r

Vi syklet nok mange flere kveldsturer, men dette er bare eksempler på sånne turer. Vi varierte også med fjellturer.

Syklistenes Landsforbund

Tips om turer og gode råd:
Det finner du på nettsiden til Sylistenes Landsforbund
www.syklistene.no

Som medlem får du tilsendt magasinet "På sykkel" 5 ganger i året, med mange spennende reportasjer om sykkelturer i Norge og verden ellers. Der står det også  gode råd og tips om sykkelutstyr, kart og bøker. Du får også medlemsrabatt på nettbutikken og mange andre ting når du er medlem.
Fra Rallarveien. Kjent motiv ved Seltuftvatnet.

Henry farstad 11.05.2011 13:54

Ser ut til at jeg og noen kompiser må sykle rallarveien i August 2011 :)

Tone og Kjetil 11.05.2011 19:43

Det gjør dere rett i, en flott sykkelrute som vi også kunne tenkt oss å syklet igjen. God tur:)

| Svar

Nyeste kommentarer

07.11 | 12:33

Beklager sent svar, har hatt en travel periode med flytting i høst. Du kan sende mail til tone-faa@online.no

22.10 | 10:32

Hei!
Er det mulig å sende dere en mail med noen spørsmål rundt kyst-sykkelturen deres? Trenger i såfall mailadressen!

23.04 | 05:58

Multi-branded have on with the help of multi-products consist of the stash. <a href="http://www.jersey4cycling.com">custom cycling jerseys</a>

27.06 | 22:21

Kan ikke huske at vi møtte noen syklist der inne, men det var mye trafikk. Vi og syklene var godt innsmurt med sand fra topp til tå, men angrer ikke på turen.