Cycling 2005 - Crete and Italy

Dagsturer på Kreta - Mai 2005

Arrangert sykkeltur "Paleochora" på Vest-Kreta

Dette var en arrangert tur med følgebil og guide, og vi fikk utdelt offroad-sykler og hjelmer.
16 deltagere + guider og sjåfører.
Vi ble kjørt i buss et par ganger, så vi slapp unna de verste oppover-bakkene. Enkel tur, men på dårlig grusvei et stykke før Kandanos. Derfra ble vi kjørt oppi høyden igjen, og vi fikk sykle ned til Paleochora på sør-kysten.
Der spiste vi lunsj og vi ruslet litt i byen og på den flotte stranden. Etter en stund ble vi kjørt opp bakkene opp fra Paleochora, for så å sykle nedover noen raviner og videre ned til nordkysten igjen. Litt fart og spenning var det iallefall, og vi fikk sett mye. Kjekt at vi fikk med oss noen av reisefølget som var med for å feire Kjetil's 50-årsdag der nede.
Elisabeth, Anders, Bernt Kristian og Mariann, var med oss på denne turen.

Dagstur Kato Stalos - Garipa - Theriso - Zourva - Meskla -Fourne - Aghia - Platanias - Kato Stalos på egen hånd.

På denne turen var vi alene og den var litt inspirert av "Gutta på tur", som var i dette området i en av episodene som ble vist på tv.
Vi leide oss sykler for en dag, 21 girs offroadsykler og hjelmer. Det er høy ulykkesstatistikk på Kreta, noe som ikke bare skyldes dårlige veier, men råkjøring også.
Vi syklet langs kysten østover mot Chania, for så å skrå innover landet gjennom noen små landsbyer. Etter å ha tydet en "gresk skilt-jungel" havnet vi i Garipa. Mye med hjelp av kartet, der stedsnavnene sto både med gresk og vårt alfabet. Det er der Therissos-ravinen starter. Og der kunne vi bare følge en vei opp til Theriso. Svett og varm tar vi pause der og spiste lunsj, før vi fortsetter enda høyere opp til Zourva. Litt svalere luft der oppi høyden, men det smakte med kaffi og iskrem likevel.
Så fortsatte vi nedover til Meskla, gjennom en frodig dal med appelsin-plantasjer. I Fourne kom vi inn på en litt mer trafikkert vei et stykke til Aghia. Der tok vi av på en mindre trafikkert vei som vi fulgte til Platanias, derfra var det bare å følge kysten til Kato Stalos igjen.

Dette er en tur vi virkelig anbefaler, den bare må oppleves!

Ved endepunktet av den arrangerte sykkelturen.

Øyhopping i Møre og Romsdal

Juli 2005 "Øyhopping i Møre og Romsdal" Vestnes - Skjelten - Lepsøya - Haramsøya - Skuleøya - Fjørtofta - Harøya - Finnøya - Ona - Gossen - Hollingsholmen - Aureosen - Malmefjorden - Elnesvågen - Bud - Hustad - Farstad - Vevang - Kårvåg - Bremsnes - Kristiansund.

Dag 1: Vestnes - Lepsøya. Vi syklet fra Vestnes til Fiksdal og over Nakkefjellet til Vatne, videre om Grytastranda til Søvika og Skjelten.
(65km) Tok ferga fra Skjelten til Lepsøya, vi syklet på land på Kjerstad og der var det turistinfo-tavle ved småbåthavna. Så vi orienterte oss ut fra den og fant ut at det var camping-mulighet på den gamle prestegården. Vi fikk full omvisning av ei dame som drev stedet, og i kjelleren i hovedhuset var det kjøkken og sanitær-anlegg som vi fikk bruke. Vi satte opp telta i hagen og hadde den helt for oss selv. Rett nedefor er det en flott badestrand.

Dag 2: Lepsøya - Skuleøya.  Etter frokost syklet vi ut til Hellevika, vi lot syklene stå oppå toppen og ruslet ned til veis ende. Her hadde vi kun det åpne havet foran oss og det var nesten vindstille.
Vi ruslet opp igjen, satte oss på syklene våre og tråkket mot den andre siden av øya. Vi stoppet på den eneste butikken som var der og kjøpte med litt mer mat og drikke. Så syklet vi til Rønstad, satte fra oss syklene igjen og gikk ut til Rønstadhelleren, måtte ta en titt på den også.
Det var første gangen vi var på Lepsøya, ikke en gang jeg som var oppvokst i Brattvåg hadde vært der.
Tilbake på Kjerstad syklet vi ombord i ferga som førte oss til Haramsøya, kjøpte oss middag på Austnes og syklet til Ulla. Derfra syklet vi over brua til Skuleøya/Flemsøya, vi syklet på utsiden der vi teltet ved noen flotte sandstrender. Vi fikk oss et kveldsbad før vi tok natta.

Dag 3: Skuleøya - Harøya.  Nok en dag med strålende solskinn, vi startet dagen med en morgendukkert. Laget oss frokost og koste oss ute i fineværet. Etterpå pakket vi sammen og syklet tilbake til Flem, vi bestemte oss for å stikke innom slekta på Rogne, farmora mi er derfra. Først syklet vi ned til sjøen på Longva og for å se på Gunnabuda, flott ferieanlegg der ute.
Mange forandringer på Longva siden da jeg som lita jente ofte var der ute. Vi syklet så til Knut-garden på Rogne og besøkte Dagny og Sindre, gjestfri som de alltid har vært. Det var kjekt å være der igjen, og det var ikke vanskelig å kjenne seg igjen heller, på gården der farmor vokste opp.
Vi vinket farvel og syklet til Nogva og den øvre veien tilbake til Longva og Flem. Da vi kom til Ulla igjen, stoppet vi ved ei lun vik på utsida mot fyret. Vi badet på ei hvit "sydenstrand" og tok en avstikker ut på Ulla Fyr etterpå.
Så syklet vi til Austnes og tok Hurtigbåten til Fjørtofta, litt tungt å få syklene ombord og ikke minst på land igjen på Fjørtofta. Det var fjøre sjø.
Her var det lite rasteplasser, men vi benyttet benker og bord ved skolen og kokte oss middag der.
Det begynte å bli kjøligere og det blåste litt da vi syklet rundt øya. Det var lite folk og se, men jeg fant de kjente stedene der jeg ofte var som barn. Var ofte på besøk hos Gudmora mi Jonna, som vi kalte henne. Vi sykla også forbi gården der farfar kom fra, gamlehuset der oldemor bodde står der fint og nymalt.
Fine veier å sykle på der ute, lite trafikk, men det begynte å bli kaldt, og vi måtte vente lenge på fergen som skulle bringe oss til Harøya.
Jeg ringte til bror min på Myklebust og vi fikk overnatte hjemme hos dei den natten. Om kvelden satt vi ute under terassevarmeren og koste oss med rødvin til langt over midnatt, trosset kulden for det var jo sommer!!

Dag 4: Harøya - Gossen.  Dagen etter vinket vi farvel til Eva og Ståle og syklet til Steinshamn og videre ut til Finnøya.
Vi stoppet ved småbåt-havna og tok en titt på arbeidet til Kjetil, det er han som har lagt skips-dekk på huset til Småbåtlaget der ute som har toalett, dusjer og vaskerom m.m. i ene enden og utstilling av en Finnøy-motor i den andre enden. Huset ble satt opp av sponsede midler og Kjetil sponsa "kompass-rosen" i gulvet.
Etter en rask titt syklet vi til fergekaien på Finnøya og tok ferge til Ona, brukte noen timer der ute og syklet litt rundt. Vi var også innom Ona Fyr.
Før vi dro derfra spiste vi lunsj på Ona Havstue.
Vi tok ferge over til Småge på Gossen. Syklet til Bakkemyr der vi overnattet med dattera vår og samboeren, Linda og Bernt Olav. Nå var det småregn og tåke, så det var godt å komme i hus.

Dag 5: Gossen - Bud. Da vi dro fra Bakkemyr var det litt småregn, men tåken hadde lettet. Vi vinker farvel til Linda og Bernt Olav og syklet videre til fergekaien og tok fergen til Hollingsholmen. Derfra syklet vi rundt Aureosen og Malmefjorden til Elnesvågen, videre rundt Tornes til Bud.
(47km) Det var godt med litt lengre distanser igjen.
Det var litt yr, men mest oppholdsvær denne dagen, kaldt og det blåste godt. Vi bestemte oss for å finne et hotellrom, vi overnattet på "Riddersalen" i Bud.
Vi kjøpte oss potetball til middag på en kafè, og ruslet litt rundt, men vi hadde vært her før, så vi var kjent på stedet.

Dag 6: Bud - Kristiansund. Det var ikke noe koslig sommervær vi våknet til dagen etter, det regnet og blåste kraftig. Men vi bestemte oss likevel for å fortsette etter frokost. Nå syklet vi langs Hustadvika til Vevang og over Atlanterhavsveien til Kårvåg, og fortsatte over Averøya til Bremsnes. Her fulgte vi ferga over til Kristiansund og vi reiste med Hurtigruta tilbake til Molde.

Dette var en kjempetur, men vi kunne godt tenkt oss å tatt opp igjen siste delen med bedre vær.

Sykkeltur i Toscana

September 2005 - Sykkeltur i Toscana med Olivenreiser
Dette er en gruppetur med reiseleder, følgebil og bagasjetransport. Rene luksusen syntes vi, men det var kjekt å prøve en sånn tur også. Thor Anders var ikke med denne gangen, dette var en "voksentur" med vinsmaking. Og vi synest det var kjekt å dra alene en gang også.
Vi fløy fra Gardermoen til München, der vi skiftet vi fly som gikk til Pisa. På flyplassen i Pisa møtte vi et annet par fra Stryn som skulle på samme tur som oss, vi ble kjørt med buss til hotellet "Convitto della Calza" i Firenze.  Der møtte vi resten av gruppen, vi var ikke mer enn 8 deltagere:

Olaug og Per Dag fra Stryn
An-Magritt og Torstein fra Søreidgrend
May-Wenche og Odd Magne fra Levanger
og vi to fra Vestnes.
Under middagen om kvelden ble vi presentert for hverandre og de to guidene våre Massimo og Clemente.
En forventningsfull gjeng utenfor hotellet i Firenze

Fra Firenze til hjertet av Chianti

Dag 1: Firenze - Passo dei Pecorai (Greve in Chianti)
Etter frokost fikk vi tildelt sykler, helt greie tur-sykler med demping i gaffel, smale dekk og 21 gir. Det fulgte også med en sykkelveske og sykkelhjelm.
Vi syklet ut bak hotellet og ned mot elven Arno, så syklet vi over brua "Ponte Santa Trinita" der vi hadde utsikt mot den kjente brua "Ponte Vecchio". Vi fortsatte langs elva bort til Ponte Vecchio og syklet gjennom den brua også, som er overbygd.
Etter et stykke langs elva igjen og tar av til høyre opp noen bakker til utsiktspunktet "Piazzale Michelangelo", med flott utsikt utover den historiske byen Firenze.
Så  fortsatte vi gjennom parken og ut av byen, forsatt oppover i terrenget til vi såg ned på den Toscanske landsbygda. Hvite hus med røde tak og pinjetrær som stikker opp av et frodig landskap. Fikk litt trøbbel med kjeden på sykkelen min i bakkene opp fra Firenze, den hoppet av hele tiden. Massimo skiftet hele kjeden, og jeg hadde ikke noe mer problemmer med sykkelen etter det.   Vi syklet videre til Impruneta og stoppet en stund der, såg på utvalget på markedet og kjøpte oss litt frukt og vann. Byen er kjent for sin terracotta-produksjon.
På vei opp bakkene kom det et par tøffe syklister med røde og hvite sykkeltrøyer med "Gallo Nero", sorte hane på ryggen. Sånne kunne vi også tenkt oss! Men ikke hvite sykkelbukser til som de hadde.
Vi fortsatte videre og stoppet litt etter de lange bakkene, der var det vinstokker med fristende blå druer helt innpå veien. Vi måtte bare smake på de søte små fristelsene.
Ikke langt fra Quattro Strade hadde Clemente ordnet piknik-lunsj like ved veien, under skyggen av noen trær.
Alle var både sultne og tørste, så det smakt godt.
Etter maten fortsatte vi ned noen bakker og kom til middelalderslottet "Castello del Palagio", som eies av Baron Miniati. Her produseres det Chiani Classico og Santo-vin som er en søt dessertvin. Dei produserer også olivenolje. Vi fikk omvisning både i vinkjelleren og en del av slottet, og vinsmaking etterpå. Vi kjøpte med oss litt "suvinirer" til å ha med hjem. Så fortsatte vi nedover vinmarkene til "Passo dei Pecorai, der vi ble innkvartert på "Casprini Da Omero", hotell og restaurant. Eieren har verdens største samling med Chianti-vin i kjelleren sin, 42.000 flasker. Vi fikk en omvisning før middagen, og under middagen fikk vi smake på ei flaske fra 1971. Den var fullgod den, så bare vinen lagres godt så kan iallefall noen flasker holde seg bra over så lang tid. Spesielt sted dette her og maten var kjempegod.
"Greven av Chianti-viner"

En smak av Chianti

Dag 2: Passo dei Pecorai - Radda in Chianti
Dagen etter sto det samme bordet som vi satt rundt til middagen, dekket til frokost. Mett og oppladet for en ny sykkeldag, satte vi avgårde mot Greve. Det var ikke mange kilometerene dit og vi stopper for å se på markedet.
Godt utvalg av vin, oster, olivenolje, trøfler m.m. Selve plassen i seg selv var spesiell, der står også en statue av selve greven som byen har navnet sitt fra.
Vi fikk smake litt oster og sånt, men det ble ikke noen handel på oss. Vi syklet rett opp åssiden fra byen, noen bratte stigninger og vi hadde vel nok med vår egen balast.
Snart så vi ut over det grønne bølgende landskapet igjen, og det var en del bakker før vi kom til Panzano, der vi tok en pause og ruslet rundt en times tid. Vi var innom en slakter-butikk der vi fikk smaksprøver på mat og vin, eieren var en raus mann. Men så kunne han sitt fag også, fantastisk god mat og vin. Så måtte vi ha en "Gelato" til dessert.
Vi syklet videre ut av byen og ned noen bakker igjen, der hadde Clemente ordnet med lunsj igjen ved en liten kirke.
I en liten lekepark under skyggen av noen trær.
Så fortsatte vi mot Radda, der var det enda mer motbakker. For det var nå sånn at disse små byene lå høyt oppe på en ås for å være beskyttet mot inntrengere under middelalderen. I Radda tok vi en pause igjen og kjøpte oss kaffi på en kafè, før vi syklet videre mot "Podere delle Noci", som var overnattingsstedet vårt. Vi fikk et helt spiserom for oss selv under middagen den kvelden. Dette stedet lå også høyt oppi terrenget, med en fantastisk flott utsikt.
Olaug likte salamien

Fra slott til slott

Dag 3: Radda in Chianti - Siena
Så var vi klar for en ny etappe. Vi humpet nedover grusveien til asfaltert vei lenger nede, så fortsatte vi nedover dalen et stykke til, før vi tok av til venstre opp en bakke igjen. Vi kom så til vinslottet "Castello di Meleto", men her fikk vi ikke omvisning for de var så redd for temperaturen i vinkjelleren sin.. Up and downs, vi fortsatte sånn en stund til, men det var ikke lenge før vi kom til enda et vinslott, "Castello di Brolio". Her fikk vi smake og kjøpe det vi ville, og etterpå syklet vi opp bakkene til Ricasolifamiliens slott, som hadde både kapell og slottshage/park. Og ei fantastisk utsikt utover landsbygda, på klart vær kan en se Siena i det fjerne. Det er mulighet å få leie deler av slottet, hvis en skulle ha behov for det en gang.
Vi fortsatte nedover en grusvei på andre siden av slottet i retning Siena, og lenger nede kunne vi se slottet ruve i terrenget over landsbyen. Etter en stund men oppover-bakker igjen kommer vi til dekket bord og piknik-lunsj, Clemente og Massimo har denne gangen funne et skyggefult sted under en gedigen gammel eik, med utsikt rundt til alle kanter. Tror nok det var det flotteste "piknik-stedet" på den turen. Så er det nesten bare nedover til Siena, vi fikk en bratt gate som hadde 30% stigning inni byen, og den som syklet opp bakken var en helt! Så syklet vi en runde inni byen, til "Piazza del Campo", den kjente plassen midt inni gamlebyen, før vi syklet til "Hotel Italia" ikke langt fra den gamle byporten. Senere på ettermiddagen gikk vi en tur ned til gamlebyen igjen og handlet litt skinnvarer m.m.
Middagen spiste vi på en fin restaurant på "Piazza del Campo" Vi ruslet litt i gamlebyen før vi tok natta.
"Castello di Brolio"

"Squadra Rosso dela Norwegia"

Dag 4: Siena - Capezzano
Vi kunne godt tenkt oss en ekstra dag i Siena, men vi skulle jo videre til Capezzano. Først syklet vi inn til en sykkel-butikk som An-Magritt og Olaug hadde komme over dagen før. Vi hadde snakket om å få tak i like sykkel-skjorter til hele gruppa, helst røde og hvite, sånn som syklistene fra Greve hadde. De hadde funne skjorter der og da måtte vi avsted å kjøpe vi andre også. Det var et eldre ektepar som drev butikken, han var tidligere syklist, det hang masse bider og premier på bakrommet. Det ble en knallstart på dagen for dem, vi handlet både bukse, skjorter og jakker. Vi stilte opp ut på gata og ble fotografert sammen før vi dro avgårde, Odd Magne hadde navnet klart "Squadra Rosso dela Norwegia".
Så fortsatte vi til Monteriggioni, en liten garnisonsby utenfor Siena, med komplett bymur og 14 solide forsvarstårn. Her stoppet vi litt og kjøpte oss kaffi på en kafè i byen, vi kjøpte med oss ei flaske Brunello og angret etterpå at vi ikke kjøpte mer. Og forkle med sort hane på.
Massimo bare rister på hodet av "oss galne nordmenn".
Men turen fortsetter, vi syklet nå langs en kjerrevei/sti et lite stykke, litt flatere terreng et stykke iallefall. Til vi kom til byen Colle Val d'Elsa og vi skulle opp til gamlebyen Colle Alta, det var en gammel middelalderby som lå høyt oppå en åsrygg. Vi fikk spise lunsj utenfor en bar, fikk låne bord og stoler mot at vi kjøpte drikke der.
Vi måtte vente en stund, men det var greitt å slappe av litt også, vi hadde en tung etappe foran oss.
Etter lunsj syklet vi videre mot Certaldo, vi kom bort i bakker med opp til 20% stigning, lange bakker, sånn at vi måtte strekke skikkelig ut etterpå.
Da vi kom til Certaldo, parkerte vi syklene og tok taubane opp til gamlebyen, en typisk etruskerby fra 1200-tallet.
Vi gikk oppå taket på Guvernørens palass, der vi kunne se utover hele byen og distriktet rundt.
Så ruslet vi litt i gatene og det var omtrent som vi gikk rett inn i Middelalderen, alt var gjennomført og rett.
Etter en skikkelig kaffi tok vi taubanen ned igjen og syklet opp til overnattingstedet vårt "Podere Arcangelo", agroturisme på sitt beste. Vi rakk en dukkert i bassenget før vi spiste middag.
"Squadra Rosso dela Norwegia"

San Gimignano og veskebalansen

Dag 5: Capezzano - Volterra
Det ble en dukkert før frokost også, vi satt ute på terassen og spiste i solskinnet. Flott hage med masse blomster og trær, det var skikkelig pent der.
Snart suser vi nedover bakkene ned mot veien som vi skal følge opp til San Gimignano, ikke så langt, men jevn stigning hele veien. Vi hadde lest og hørt mye om denne fantastisk flotte middelalderbyen som står på UNESCO's liste over verneverdige steder. Og vi kunne ikke få nok av denne byen, hadde vel gått der å ruslet hele dagen om vi kunne. Koslige små kafèer og butikker som ikke var synbar før vi gikk inni dem. Byen er kjent for sine 14 tårn, tidligere var det 76 tårn i byen. Og siden byen ligger ved pilgrimsveien fra Nord-Europa til Roma, var alle tårnene et kjærkomment syn for pilgrimmene som kom langveisfra.
Det var mange veskebutikker der, og jeg var vel ikke den eneste av damene som hadde veske-dilla. Torstein mente at nå var vel veskebalansen bra og det hadde han helt rett i.
Så syklet vi ut fra San Gimignano, og vi lovde oss selv at vi skulle tilbake en gang. Vi fikk ganske mye stigning opp til piknik-stedet der Massimo og Clemente laget lunsj til oss, så vi kom litt sent frem. Kjetil hadde fått samme problemet med sykkel-kjeden som jeg hadde opp fra Firenze, sikkert litt slakk siden den hoppet av til stadighet.
Etter lunsj syklet vi nedover på grusvei og det var et stykke til Volterra, siste stykket var en bakke på 5 km. Tror vi klarte å sykle opp alle sammen, Massimo sto på toppen og heiet oss opp en etter en. Volterra er kjent for sin alabast, og det sto flotte gjenstander i butikkene. På hotellet der vi bodde "Hotel San Lino", hang det alabast-lamper på veggene over hele hotellet. Det ble sånn lun belysning av det.
Om kvelden spiste vi middag på en fiske-restaurant som Massimo anbefalte.
Veskebalansen er bra

Siste sykkeldagen

Dag 6: Volterra - Pisa
Vi tok oss god tid ved frokostbordet siste sykkeldagen. Og da vi syklet ut av byen,  tok vi oss tid til å se på et gammelt romersk teater rett utenfor bymuren. Det er et av de best bevarte i Italia og stammer fra siste århundre før Kristus.
Så syklet vi videre på flotte veier mot Pontedera, terrenget var flatere nå. Vi syklet jevnt med kun et kaffi-stopp underveis, til utkanten av Pontedera der guidene hadde ordnet med piknik-lunsj igjen. Siste vi hadde i lag, det er litt synd også for vi har hatt det så utrolig kjekt ilag, mye å si at vi er en sånn liten gruppe. Vi tok oss god tid og Odd Magne holdt tale på "italiano", noe som Massimo og Clemente ikke skjønte stort av, men dei forsto at tanken var god.
Vi tok gruppebilde før vi syklet videre langs et nedlagt jernbanetrasè ned til stasjonen, der vi tok toget til Pisa. I Pisa syklet vi fra jernbanestasjonen til hotellet vårt "Santa Croce in Fossabanda", som tidligere har vore kloster og sykehus. I forbindelse med århundreskiftet 1999/2000 ble den gamle bygningen restaurert og omgjort til hotell. Vi fikk tid til å se oss litt om i Pisa, vi fikk både handlet litt og vi fikk sett på "skjeve tårn" senere på kvelden. Og det var vel det og Duamo på Mirakelplassen som var verdt å se på i Pisa.
Om kvelden spiste vi avskjedsmiddag på Trattoria "Da Bruno".

Turen bestiller du gjennom Olivenreiser
www.olivenreiser.no
"Det skjeve tårn i Pisa"

Nyeste kommentarer

07.11 | 12:33

Beklager sent svar, har hatt en travel periode med flytting i høst. Du kan sende mail til tone-faa@online.no

22.10 | 10:32

Hei!
Er det mulig å sende dere en mail med noen spørsmål rundt kyst-sykkelturen deres? Trenger i såfall mailadressen!

23.04 | 05:58

Multi-branded have on with the help of multi-products consist of the stash. <a href="http://www.jersey4cycling.com">custom cycling jerseys</a>

27.06 | 22:21

Kan ikke huske at vi møtte noen syklist der inne, men det var mye trafikk. Vi og syklene var godt innsmurt med sand fra topp til tå, men angrer ikke på turen.