Cycling Europe 2008 - Be-Ne-Lux, Germany and Denmark

Contrasts

Sykkeltur sommeren 2008

Luxembourg - Belgia - Nederland - Tyskland -Danmark

DAG 1 - Torsdag 10.juli
Vi hadde pakket full bilen av sykler og utstyr, alt var nøye gjennomtenkt med tanke på vekt, vanntette vesker, nyoverhalte sykler, nye dekk og alt vi ellers måtte trenge til en slik tur.Vi hadde planlagt turen i flere måneder, alle billettene var innkjøpt, overnattinger var reservert, kart og sykkelruter var nøye studert.
Vi kjørte fra Vestnes om natten og kom til Larvik i god tid. Vi var stuptrøtte begge to, men vi fikk god tid til å slappe av i bilen før ombordkjøringen.
Fergen "Colorline Superspeed 2" gikk fra Larvik kl 17.30 og kom til Hirtshals kl 21.15.
Vi overnattet på Skaga Hotel i Hirtshals.

www.skagahotel.dk
www.colorline.no

Mimrer "Jylland på langs"

DAG 2 - Fredag 11.juli
Etter frokost kjørte vi sørover, vi prøvde å følge ruten vi syklet i aug./sept.2007 "Jylland på langs".
Da syklet vi fra Skagen og fulgte Hærveien sørover til Padborg i Sønder-Jylland. Nå stoppet vi i Hjallerup, Aalborg og Randers på turen sørover.

Vi overnattet på Bov Kro, 3km fra Padborg.
Ei koslig gammel dansk kro med en hyggelig krovert, vi fikk lov til å parkere bilen vår her til vi kom tilbake fra sykkelturen. En skikkelig gourmetkokk var han også.
www.bovkro.dk

Togreisen

DAG 3 - Lørdag 12.juli
Etter frokost var vi klar for togreisen til Luxemburg, vi pakka ferdig kvelden før for vi skulle tidlig avgårde til stasjonen.
Toget fra Padborg til Hamburg gikk kl 09.45, i Hamburg var det togskift. Vi måtte skynde oss , en etasje opp med heis og en ti-talls spor bortover og heis ned igjen. Vi rakk så vidt toget vårt som gikk videre fra Hamburg til Düsseldorf. Kom i feil sykkelvogn, sånn at vi måtte stå til Bremen.
Men vi kom i prat med ei nederlandsk dame på 67 år som drev med langdistansesykling som oss, hun hadde vore på utallige turer. Var godt kjent i vårt hjemdistrikt, hadde syklet fra Flensburg til Vardø også.
Så tiden gikk fort, greitt å få med seg noen gode råd og tips.
Fra Düsseldorf var det togskift igjen. På siste stykket videre til Luxemburg delte vi kupè med et ungt nederlandsk par som også skulle på sykkeltur.
De gikk av toget i Trier og skulle sykle tilbake til hjembyen sin Eindhoven.
Vi kom til Luxembourg Gare kl 21.34. Det var kjempefint å komme i solnedgangen inn til Luxembourg City, litt av en by!
Det var foresten mye flott å se hele veien fra Trier og dit.
Etter en lang og travel reise-dag var det godt å finne senga den kvelden.
Vi overnattet på Hôtel Christophe Colomb, ikke så langt fra jernbanestasjonen.

www.christophe-colomb.lu

Luxembourg City - Mertert 78 km

DAG 4 - Søndag 13.juli
Vi fikk knallfint vær på første sykkeldagen, skulle gjerne hatt en ekstra dag for å utforske byen, men det får vi ta en annen gang.
Det var lite butikker som var åpne tidlig en søndags morgen, det hadde vi ikke tenkt på, men vi fikk kjøpt inn noen vannflasker på en kiosk.
Det er viktig å ha godt med drikke sånne dager.
Vi sykler avgårde, først ned til The Gronn og videre til Hesperange.
(Rute1 - Velo Tour Luxembourg.)
Derfra skulle vi følge Rute 6 til Schengen, men på grunn av et gateløp i Hesperange vart det litt krøll med å finne frem. Vi sikta oss inn sør-øst og lot det stå til, og vi kom frem selv om vi mistet litt tid.
Fra Schengen fulgte vi elva Mosel på tysk side, mindre trafikk og fin sykkelveg. Her dyrkes det vindruer og vinstokkene ser en overalt så langt øyet kan se, langt oppover dalsidene. Utrolig grønt og frodig landskap.
Vi syklet forbi Remerschen, Wellenstein, Remich, Wormeldange og Grevenmacher, kjente navn for produksjon av Mosel-vin.
Vi skulle egenlig telte denne natten, men vi fikk et godt hotell-tips som vi måtte benytte. Hotel & Restaurant Goedert i Mertert. Det var Monique Goldschmit fra LVI(Luxemburgske sykkelforbund) som tipsa oss med dette stedet, vi fikk mange andre gode råd også og vi skulle egentlig møte henne i Mertert. Men det gikk ikke denne gangen, vi får prøve når vi skal sykle fra Luxemburg og videre nedover Frankrike og Spania.
e-mail: restgoed@pt.lu

LVI Lëtzebuerger Vëlos-Initiativ a.s.b.l. Luxembourg www.lvi.lu
Der fikk jeg kjøpe sykkelguidebok og fikk mange gode råd for turen gjennom Luxemboug.

For generell info om landet og byen finner du på www.luxembourg-city.lu
                                                                        www.vinsmoselle.lu

Mertert - Vianden 75 km

DAG 5 - Mandag 14.juli
Da vi kom til Mertert, fikk vi først vite at hotellet skulle stenges en uke, hotellverten skulle på ferie med familien sin. Men vi var så heldige å få leie et rom likevel, uten frokost riktignok. Men vi fikk feiret 29 års bryllupsdag og slo til med et skikkelig gourmet-måltid den kvelden..også. Med lokal vin selvfølgelig. Det er godt at vi sykler og får svidd av alle kaloriene.
Og det var et veldig spesielt sted, det hadde hun rett i, Monique.
Vi syklet videre til Wasserbillig, der åpnet butikkene utover morgonen, og vi fikk kjøpt oss frokost på et bakeri.Vi fulgte elva Süre videre oppover.
Fortsetter videre på Rute 3 til Echternach, her stopper vi en stund, kjøper oss kaffi og noen gaver til barnebarna.
Etter Echternach ble det litt mer kupert terreng og tunge motbakker, vi nærmer oss Ardennene.
Snart deler elva seg og vi kjem ned til elva Our, som igjen fører oss til Vianden. Vi har igjen hatt en kjempedag, sol og blå himmel.
Ved elva ligger Camping de l'Our, vi har reservert teltplass på forhånd.
Vi slo opp teltet og fikk dusjet, før vi spiste middag på campingplassens restaurant.
www.camping-our-vianden.lu
www.castle-vianden.lu

Vianden - Wiltz 48 km

DAG 6 - Tirsdag 15.juli
Da vi våkna om morgonen var teltet kliss vått, og solen kom ikke over åskammen før vi skulle pakke sammen. Mye duggfall etter sånne hete dager, vi trykte det nedi sykkelveska og håpte det beste.
Her fulgte vi delvis Rute  8 og 10.
Vi tok oss god tid i Vianden, kjøpe oss frokost, mat og drikke til turen og litt suvinirer også. Vi tok bilder av det berømte slottet, men fikk ikke anledning til å se nærmere på det. Vi fant ut at vi måtte bare trakke i veg, mye motbakker i sikte. Mer en vi trodde faktisk, men vi klarte å korte inn ruten med noen snarveier. Det vart en varm dag denne dagen også, og vi trengte den drikken vi hadde med. Her var vi på landet,  og det var ikke en butikk eller cafe å se, de Luxemburgske Ardennene. Omtrent som vi var i Toscana, uten pinjetrær, med kjekke landsbyer på toppene full av cafe'er og sånt. Det var det ikke her...
Vi var nokså dehydrert da vi kom til Wiltz, vi kjøpte ei diger flaske vann og den gikk ned i ei viss fart. Vi syklet rett til hotellet, fikk plassert syklene i garasje. Teltet hengte vi til tørk på bakongen i lag med mye annet vått, så det tørket til neste dag.
Hôtel Beau Sèjour.

www.hotel-beau-sejour.lu

Wiltz - La Roche-en-Ardenne 71km

DAG 7 - Onsdag 16.juli
Nå gikk vi over til Rando Velo R6 og R7. Belgiske sykkel-ruter.
Vi startet tidlig, gjorde nødvendige innkjøp av mat og drikke, men strever litt før vi finner R6. Sykkelruta går fra Wiltz til Champlain, vi fant den til slutt, det er et gammelt jernbane-trasè som krysser grensa til Belgia.
Her er det også en rekke tuneller(Tussen Tunells)morsom sykkelrute, det var nesten som vi hørte fløyten i det fjerne.
Det var oppholdsvær helt til vi kryssa grensa til Belgia, etter det regnet det nokså jevnt. Verst var det mellom Bastogne og Champlain, vi hadde med mat og vin, så vi hadde picnic i et buss-skur undervegs. Mens regnet plasket ned...Da det verste var over syklet vi videre, kom litt ut av ruta ved Champlain R7, men fant fort vegen til La Roche.
Her hadde vi også tenkt å telte, men vi fant et lite hyggelig hotell med hjelp av Turist-kontoret. Le Midi Hotel&Restaurant.
Ung gourmet-kokk og syklist, den likte vi. Det hang mange bilder på veggene fra Tour de France og andre løp. Mange syklister i Belgia, men her konkurreres det, ikke mange syklister på tur som oss. Men det har vel kanskje med terrenget å gjøre, mye opp og ned.
God kokk var han iallefall, syklisten fra La Roche.
www.hotelmidi.be
Info om sykling i Belgia og her finner du også nettbutikk der du får kjøpe sykkelguide-hefter, Rando Velo har langdistanse-ruter over hele Wallonia.
www.randovelo.org
www.ravel.wallonie.be

La Roche-en-Ardenne - Comblain-la-Tour 63km

DAG 8 - Torsdag 17.juli
Vi våknet til overskyet himmel, det bare duskregnet litt på formiddagen. Det var bra temperatur også. Vi tok oss en runde i byen, handlet litt før vi syklet videre mot nord-vest i første omgang. Vi fulgte fortsatt R7. Mye stigning her også, og når vi kommer oppå høyste punktet, da høljer det ned igjen. Vi søker atter en gang le i et buss-skur, og det varer så lenge at vi spiser likegodt lunsjen vår der også. Det blir bedre etter en stund og vi får nedoverbakker, herlig!
Men det fortsetter med kupert terreng og dårlig merking i tillegg, det går mye tid til leting og mindre til andre stopp. Men i Durbuy får vi et lite stopp på en cafe, kjøper oss kaffi og varm pærepai med is...mmm, det hjalp på humøret. En flott by, med mange gamle bygninger, blandt anna slottet i bakgrunn på bildet.
Vi kommer litt sent frem til campingplassen ved Comblain-la-Tour, La Roche de Verge.(anbefales ikke!)Men vi overlevde da natta, selv om vi ikke orket å bruke dusjene på stedet og toaletta var like fæl.

Comblain-la-Tour - Maastricht 77,5km

DAG 9 - Fredag 18.juli
Vi våknet tidlig denne morgonen, teltet var kliss vått, for det pøsregnet hele natta. Telt og utstyr pakkes sammen og vi sykler videre på jakt etter et sted vi kan kjøpe frokost. R7 fortsatt. Vi syklet til Comblain-au-Point før vi finner en SPAR-butikk, vi spiser frokost ute i en park, men føler oss skitten etter gårsdagens svette-tur.
Det regner ikke mye denne dagen, men det er overskyet og luften er fuktig.
Vi stopper i Esneux og kjøper oss kaffi, det gjør da godt.
Turen videre til Liege og Maastricht var tung og lang, mye dårlige veier på Belgisk side. Vi sykler langs kanaler og elver, gjennom industriområder, dårlig merking her også.
Ikke før vi kommer til Kanne i Nederland, der var det i allefall mange skilt.
Her sluttet den belgiske sykkelruten og vi fortsatte på nederlanske skilt.
Det var deilig å komme til hotellet i Maastricht, Hotel Maison du Chêne.
Selv om vi budde i 3.etasje uten heis, men det var rent der og dusj!
Syklene fikk vi ha inn på et bakrom, dette var jo midt i byen.
Vi gikk ut på byen og spiste om kvelden, mye liv på en fredag kveld.
Ruslet litt rundt, men det vart ikke noen sen kveld.
www.maastrichthotel.com
www.vvvmaastricht.nl

Maastricht - Swalmen 100km

DAG 10 - Lørdag 19.juli
Det vart sen frokost og en handle-tur i byen, måtte kjøpe inn litt klær.
Vi pakket på syklene og sykler langs LF 3b, som er den nordgående sykkelveien Noord-Zuidroute. Vi leter litt før vi finner starten på ruta, og da vi omsider hadde kommet i gang, var det en omkjøring i Itteren. Vi syklet litt rundt før vi fant et skilt igjen, det ble noen ekstra km på grunn av dette. Værmessig hadde vi mye opphold tidlig på dagen, men det tyknet til utover ettermiddagen. Vi syklet langs elva Maas igjen, vi stoppet ved en Bistro og kjøpte oss lunsj, mens det var rene syndefloden som veltet ned, blåste gjorde det også.
Vi sukket oss avgårde igjen da det vart opphold, men det kom flere byger.
Sykkelveien var no snorrett og greitt merket, men vi måtte ta av for å finne campingplassen, det var langt uti "Hutiheiti", og det var lite fristende å telte i regnværet. Men vi visste at det var Bed&Breakfast på stedet, og der var det et ledig rom til oss. Det var kjempefine sanitæranlegg på plassen, men romma var så som så. Vi låg iallefall tørt og godt under tak, og vi fikk servert frokost dagen etter. Denne kvelden sovnet vi sultne, hadde ikke spist siden lunsj og middag rakk vi ikke. Camping Raayerhof.

www.raayerhof.nl
For å skaffe "Noord-Zuidrote" kontaktet vi Stichting Landelijk Fietsplatform i Nederland, denne guiden var enkel å bruke og kun med de opplysningene vi trengte.
www.fietsplatform.nl

Swalmen - Broekhuizen 70km

DAG 11 - Søndag 20.juli
Vi fikk en god natts søvn, våknet tørr og opplagt med tak over hodet. Vi registrerte at det regnet godt om natta, det så mye lettere ut neste morgen. Vi spiste frokost sammen med 2 nederlandske par som gikk vandre-utgaven av Noord-Zuidroute, de tok en etappe hver helg. Nederlendere er veldig sosiale og lette å komme i prat med, blide og hyggelige mennesker.
Etter frokost syklet vi innom byen Roermond, det var et stykke tilbake, men ikke så langt nå som vi visste veien. Vi rakk et cafè-besøk og fikk tatt noen bilder, så øste regnet ned igjen. Stakk innom et supermarked og kjøpte med oss mat og drikke, så var det berre å trø videre nordover igjen.
Etter en stund har vi kommet til den plassen vi tok av dagen før, og vi følger bare elva Maas videre, vi krysser elva med ferge et par ganger.
Vi syklet forbi byen Venlo, været gjør at vi ikke tar noen stopp der.
Vi prøvde med en picnic ved elva, men måtte avbryte på grunn av en tordenbyge og vi søkte ly under et tre av alle plasser, det var ikkje store valget. Det ble flere regnbyger og vi ble nokså våte selv om vi hadde gode regnjakker, vi bestemte oss for å satse på overnatting under tak denne natta også. I sterk kontrast til det forrige overnattingstedet, Maashotel-Cusine de la Meuse, et lite luxus-hotell ved elva Maas.
www.hetmaashotel.nl

Broekhuizen - Nijmegen 67km

DAG 12 - Mandag 21.juli
Det var godt med litt luksus også, god mat og drikke og det var godt å sove i sateng ei natt. Selv om stilen var litt for snobbete etter vår smak, så var det greitt med et stort og komfortabelt rom.
Vi hadde frokost-rommet for oss selv dagen etter og det var i grunn helt greitt. Ute regnet det og vi pakket på syklene og var tørr i utgangspunktet da vi satte avgårde igjen. Vi syklet innom campingplassen vi egentlig skulle telte denne natta, grei den, men hadde vel neppe vært så tørr da.
Vi stoppet på et lite sted, Gennep, og handlet litt kjeks og drikke. Ellers sykla vi uten pause til Plasmolen, der vi kjøpte oss pannekaker og suppe, på "De Pannekoekenbakker". Mange slike steder i Nederland.
Det regnet like jevnt som vi syklet, hele veien til Neijmegen. Det var ikke så veldig vanskelig å finne frem til hotellet, men litt tid brukte vi, litt større by dette her. Nederlands eldste by, men det er en liten kjerne med gamle bygninger.
Vi hadde 2 overnattinger på City Park Hotel.
Vi fikk vasket litt klær, det trengtes, kan ikke bare kjøpe nytt. Sykkel-klær tørker lett. Vi ruslet litt rundt i byen utpå kvelden og stikker innom "Oporto", hotellets portogisiske restaurant og tar oss litt Tapas og et glass rødvin før vi tar natta.

www.cityparkhotel.nl
www.vvvnijmegen.nl

Amsterdam

DAG 13 - Tirsdag 22.juli
Sykkelfri dag! Vi sto opp tidlig og tok buss til jernbane-stasjonen og tog til Amsterdam, vi kom frem ca kl.10, toget brukte 1,5t fra Neijmegen.
Det vart kjempeflott vær denne dagen, snakk om flaks!
Vi fikk en fantastisk dag i en fantastisk by. Så mye å se, og for å komme over mest mulig brukte vi Canal-Bus, 3 forskjellige ruter(grønn, rød og blå). Vi hoppet av og på der vi ville, sånn som busser i mange andre byer, men her er det jo kanaler. Det var riktig avslappende, vi kunne hvile føttene en stund mens vi bare satt der og nytte utsikten.
Vi spaserte en del i byen også, kjøpte litt gaver og suvinirer for å sende hjem. Vi spiste lunsj på en fortausrestaurant slappet av og koste oss, før vi tok en Canal-Bus-tur igjen. Og ruslet vi bort til jernbane-stasjonen igjen og tok toget tilbake til Nijmegen.
Etter litt avslapping på hotellet og en dusj, tar vi oss en tur på byen, vi spiser middag på "Oporto". God mat og vin og god stemning:)
www.amsterdamtourist.nl
www.canal.nl

Nijmegen - Lathum 67km

DAG 14 - Onsdag 23.juli
Bildet er fra Nijmegen, det gamle rådhuset.
Vi pakket sammen tingene våre, og etter frokost på hotellet sykler vi videre. Tok en butikkrunde i Nijmegen før vi syklet til Arnhem, der handlet vi resten og sender pakker til barnebarna våre. Vi brukte fort noen timer, så vi spiste likegodt lunsj i Arnhem. Det var litt mer skyet vær, men bare litt duskregn denne dagen.
Etter Nijmegen fulgte vi elva Waal, i Millingen tok vi ferge over og fulgte Pannerdensch-kanalen og Neder-Rijn til Arnhem. Senere var det elva Ijssel vi fulgte. Det er kjempefine sykkelveier langs dikene. Det var fin temperatur og det klarnet opp utover kvelden, da vi kom til Lathum og Camping Jachthafen "De Mars".
Vi fikk en fin teltplass like ved vannet.
Siden været var flott, nytte vi camping-livet og spiste ute i det fri, ost, kjeks og rødvin.
www.vvvarnhem.nl
www.campingdemars.nl

Lathum - Gorssel 64km

DAG 15 - Torsdag 24.juli
Vi våknet til varmt og fint vær. Og ble underholdt av en svanefamilie, som holdt til i vannet rett nedenfor teltplassen vår. Det var også en stor båthavn der, full av fritidsbåter i alle størrelser.
Etter frokost var vi i farta igjen, og det var deilig å få litt sol på kroppen etter alt regnværet. Vi syklet gjennom mye landbruksområder med sauer, kyr og hester som beitet ved sykkel-stien. Kua på bildet var brun på samme måte som vi fant oss ut, så vi døpte den "sykkel-ku", hele bølingen var sånn.
Det var også mange gamle vindmøller der.
Vi syklet fortsatt langs elva Ijssel og i Bronkhorst tar vi ferge over elva igjen, vi kom da til Brummen. Etter en stund kom vi til en bro, vi måtte trille syklene oppover noen sykkel-trapper, litt tungt med all bagasjen, men vi kom da opp. Premien er at vi får sett en del oppå sånne broer, det er ganske flatt landskap, så utsikten er begrenset.
Vi syklet da inn i Hansabyen Zutphen, der vi tok et stopp og kjøpte oss mat.
En fin gammel by, det er flere sånne Hansa-byer på denne strekningen, og bygningene er holdt i god stand. Nydelige klokkespill, fasader og åpne plasser med cafe'er og restauranter.
Han som driv Fjellstua på Ørskogfjellet er derfra, vi har hatt oss en prat med han om Nederland, har stoppet der på treningsturene våre.
Vi syklet videre til Gorssel, vi brukte litt tid på å finne campingplassen "Jong Amelte", så resepsjonen var stengt da vi kom frem. Men det var to andre syklister fra Nederland der, som hadde samme problem, dei ringte og snakket med eieren. Vi fikk en fin plass, med flotte sanitæranlegg, kjøkken og vaskerom var der også, rent og pent.
www.vvvzutphen.nl
www.jongamelte.nl

Gorssel - Zwolle 64km

DAG 16 - Fredag 25.juli
Enda en dag med finevær! Vi pakket raskt sammen tingene våre og syklet til Gorssel, der kjøpte vi med oss frokost og fant oss en benk ved turist-informasjonen. Vi kom i prat med en gammel mann, som viste oss veien til ferge-stedet, vi måtte over elva igjen for å finne sykkel-ruta vår.
Etter en stund langs elv og diker kom vi til Deventer, også en Hansa-by, vi tok et langt stopp og tok en runde i byen, og vi fikk spist lunsj nede ved elva før vi syklet videre. Ruten gikk ved elven en stund, men så gikk den inni landet, vi syklet mye oppå dikene.
Vi måtte sykle en runde rundt Zwolle på LR9 og LR16, før vi kom inni selve byen. Og for at vi skulle komme i rett rute til Camping De Agnietenberg.
Her hadde vi også reservert og betalt teltplass. Vi fikk dusjet og komme oss inni teltet før det braket løs med ei skikkelig torden-byge.
Heldig med den:)
www.vvvdeventer.nl
www.vvvzwolle.nl
www.campingagnietenberg.nl

Zwolle - Emlichheim 88km

DAG 17 - Lørdag 26.juli
Etter et voldsomt torden- og regnvær, var det opphold om morgonen sånn at vi fikk pakket sammen. Det hang noe på syklene, som selvfølgelig var kliss vått, men det som var inni teltet var heldigvis tørt.
Da vi var klar for å sykle, begynte det å regne igjen...
Nå begynte vi på "Vechtetal-Route" eller Kunst-ruten, som går til Darfeld i Tyskland, vi fulgte LR16a østover til Dalfsen og syklet langs elva Vecht.
Det ble opphold etter en stund, men sykkelveien var vått, det går greitt på asfalt, men forferdelig tungt på grus/sand. I Dalfsen kjøpte vi oss frokost som var hardt etterlengtet, før vi syklet til Ommen. Vi tok noen bilder og syklet raskt videre, for vi visste at det var en del dårlig vei før vi kom til Emlichheim. Etter en stund kom vi til Hardenberg, her var vi en stund og spiste lunsj før vi dro videre. Vi klarte å sykle feil, for vi skulle til Gramsbergen som er det siste nederlandske tettstedet før vi kom til grensa, men vi havnet i Coevorden. Det vart en omveg til Emlichheim, så vi kom litt sent frem. Men hotelverten tok det pent. Pur Hotel er et nytt og hyggelig sted, vi fikk "Finnhütte'n" og vi fikk henge telt og andre våte ting til tørk. Det var deilig å komme i hus igjen og høre torden og regn ute:)
www.vechtdalvvv.nl
www.emlichheim.de
www.purhotel.de

Begge Guidebøkene "Vechtetal-Route" og "Geest-Radweg" bestillte jeg rett fra forlaget Esterbauer
www.esterbauer.com
E-mail: bikeline@esterbauer.com
www.kunstwegen.org

Emlichheim - Nordhorn 38km

DAG 18 - Søndag 27.juli
Denne dagen var det oppholdsvær og teltet og det andre som hang på tørk var tørt, vi spiste turens hittil beste frokost og var klar for en ny sykkeldag.
Vi syklet først ned til sentrum for å se litt av byen, men det var ikke noe særlig liv og røre på en søndags morgen,så vi fortsatte videre.
Vi tok noen snarveier, for å korte inn på turen og for å unngå noen våte grusveier, det er travelt når de tunglastede syklene eter seg ned i sanden.
Vi merker at sykkelveiene og skiltingen ikke er så bra som i Nederland, men folk er hyggelige og hjelpsomme her også. Med en gang vi stoppet og glodde nedi kartet, så var det noen der.
I Neuenhaus fant vi sykkelruta igjen, og her stoppet vi ved en gammel vann-mølle. Kjøpte kaffi og is på en cafe ved mølla, og benyttet anledningen til et dobesøk. Det vart en varm og fin dag og veiene tørket opp også, så vi tok sjansen på noen grusveier før vi kom til Nordhorn. Og her hoppet vi av "Vechtetal-Route", for vi skulle videre til Meppen og fortsette på "Geest-Radweg".
Vi kom tidlig til hotellet "Hotel Am Stadtring", det var et flott spa-hotell og vi hadde sett fram til å duppe oss i bassenget når vi kom frem.
Men bassenget var stengt til etter ferien!! Og spa-avdelingen var stengt i helgene, og tyrkisk bad, sauna mm frista lite i den intense varmen som vart utpå ettermiddagen. Vi ble litt skuffa, men tok oss en kjølende dusj og gikk en tur for å se på stedet istedenfor, og kjøpte oss lunsj og iskald pils.
Vi rusla litt i gatene, og gikk tilbake til hotellet.
Hotellet var kjempebra ellers, sikkert et bra week-end-tilbud ellers på året. Kjempebra restaurant hadde dei også.
www.hotel-am-stadtring.de
www.grafschaft-bentheim-tourismus.de

Nordhorn - Meppen 59,5km

DAG 19 - Mandag 28.juli
Vi startet dagen med en gedigen frokost, det var litt av en buffet! Det virker som det er vanlig med sånne kraftige frokoster i Tyskland, vi heiv iallefall innpå og tenker at turen i dag er ikke så lang...Etterpå pakket vi på syklene og syklet en tur ned til sentrum og der ble vi til lunsj-tid. Vi skulle handle litt, men det ble mye seing og lite handel og lunsjen ble liten og rask. Det var heller ikke mye plass igjen i veskene våre, men litt rene klær må vi kjøpe inn, det blir vanskelig å få vasket så mye.
Litt sent ute og klar for å sykle mot Meppen, fulgte vi  først Ems-Vecht-kanalen nesten til Lingen, så Ems-Dortmund-kanalen til Meppen. Det var sykkelveg langs begge kanalene, det var veldig greitt når vi først kom i gang, men litt kjedelig og langtekkelig. Du ser hvor du skal sykle, men det er lite å se bortsett fra vannet og veien. Noen store lektere gikk forbi oss innimellom, utrolig hvor høy fart de brukte på de smale kanalene.
Vi kom frem til Meppen i god tid, og dagen var fortsatt like varm. Det var enkelt å finne Camping Meppen, men det var verre å finne inngangen, men vi fant den til slutt. Plassen er mest tilrettelagt for faste gjester med bil og de har kort til å åpne portene med, ellers var det bare en godt skjult gangvei inn til resepsjonen. Så her måtte en være lokalkjent!
Vi satte opp teltet i ei fart og satte fra oss tinga våre inni teltet, sykla så inn til sentrum og kjøpte oss middag og handla inn litt drikke til neste dag.
Så bar det tilbake til plassen for å ta kvelden, delig med en dusj, det hadde vore en varm dag.
www.meppen.de
www.geestradweg.de
www.adfc.de

Meppen - Cloppenburg 78km

DAG 20 - Tirsdag 29.juli
Vi startet fra campingplassen veldig tidlig, teltet var tørt og vi hadde bestemt oss for å se på stedet Meppen før vi syklet videre.
Bildet er av det gamle rådhuset og markedsplassen, vi spiste frokost på et bakeri og satt ute i fineværet. Vi var et par timer i byen før vi fortsatte på "Geest-Radweg" videre mot Cloppenburg. Vi rotet litt i starten, det endte med at vi kom inni et militært område, vi var litt betenkt over den rette "flystripa" av en veg.  Det stod selvfølgelig advarselskilt langs stripa, og vi våkna da de samme bilene kjørte att og frem på vegen...og vakt-tårnet da, vi tok av på neste sidevei vekk derfra og fant igjen sykkelveien etter en stund. Tok en rast ved Sögel, på "Schloss Clemenswerth" gammelt jaktslott fra det 17.århundre. Der var det restaurant i slottskjelleren, så vi spiste lunsj der.
Vi fikk torden og regn på denne etappen også, men vi søkte ly under taket på en bensinstasjon, det var bra for det fossa ned slik at plassen så ut som en innsjø etterpå. Resten av turen prøvde vi å holde oss på asfalterte veier, vi syklet også langs sykkelsti ved trafikkert vei et stykke. Siste kilometrene inn til Cloppenburg fulgte vi en smal sykkelsti langs kanal.
Vi kom frem til "Hotel Schlömer" like før kl 18, fikk plassere syklene i garasje og vi på rommet, da braka det løs med tordenvær igjen ute.
Vi får vrengt av oss sure, våte sykkel-klær, tatt en varm dusj og for så å kledd oss opp til et restaurantbesøk. Det blir store kontraster;)
www.hotelschloemer.de
www.cloppenburg.de

Cloppenburg - Bremen 100km

DAG 21 - Onsdag 30.juli
Litt senere frokost i dag og vi måtte ta oss tid til diverse sykkel-reperasjoner, og smør syklene. Vi hadde en del mil bak oss, med mye regn og skitt. En av grunnene til at syklene våre har holdt i mange år, er godt stell. Vi handlet litt også og kom oss ikke avgårde før klokken nesten var 12. Godt og varmt vær denne dagen også, vi syklet videre mot Bremen.
Bildet viser en våt sand/grus-vei som var grusom lang, vi måtte trille sykkelen noen steder. Vi syklet gjennom våtmarks-området, "Naturpark Wildeshauser Geest", mellom elvene Ems og Weser. Mange "Gross-steingrab"  i området.
Det var mye off-road og grusveier og det var også ei lang etappe denne dagen, så vi kom litt sent ut. Måtte ringe hotellet i Bremen og melde sen ankomst.
Siste delen av sykkelveien langs Weser inn til Bremen var fantastisk flott,
og solen og det varme været satte en spiss på det hele.
Plutselig var vi bare midt inni den flotte byen, og det var enkelt å finne Intercity Hotel Bremen ved jernbanestasjonen. Vi kom frem ca kl 20, så det ble ikke så veldig sent, vi fikk oppbevare syklene inne på hotellet under en trapp under oppholdet. Vi fikk også 2-dagers city-card, gratis trikk og buss i sentrum. Vi satt utenfor hotell-baren og spiste den kvelden, orket ikke så mye mer, det hadde vore en lang og tung dag på sykkel.
www.nordwesten.net
www.bremen-tourism.de

Bremen

DAG 22 - Torsdag 31.juli
Sykkelfri dag! Og kjempeflott vær! Vi sovna så brått kvelden før, at vi sjokk-våkna kl 7. Vi trengte egentlig ikke stresse heller, men vi var nyskjerrige på hva byen hadde å by på.
Vi tok trikken inn til St.Petri, og dom'en var det første vi så da vi gikk av, senere Rathaus, Marktplatz, statuen "Stadtmusikanten"(på bildet), Rolandstatuen og mye mer. Vi var også innom butikken til "Rathaus-keller", som lagrer alle viner som blir produsert i Tyskland.
Senere ruslet vi gjennom "Böttcher strasse" til kaia ved Weser, vi var med på en båt-tur langs havna og tilbake, forfriskende tur i varmen.
Etter det gikk vi til bydelen "Schnoor", med smale gater som "Böttcher strasse", koslig gammel bydel, mange lokale kunstnere har utsalg der.
Det var også mange koslige fortaus-cafe'er der. Helt til slutt gikk vi opp til den gamle vindmølla ved AmWall.
Utrolig flott by som vi med glede drar tilbake til engang, selv om vi rakk over mye på en dag, så kan vi gjerne ta det i reprise.
Vi spiste middag på hotellet før vi tok kvelden.

Bremen - Zeven 65km

DAG 23 - Fredag 1.august
Vi syklet fra Bremen kvart på ti, først gjennom "Bürger-park", så på gjennom et våtmarksområde. Vi prøvde å korte inn sykkel-ruta, for den egentlige sykkel-veien var dårlig, med mye grus- og traktorvei. Vi fant asfalterte veier på kartet som vi fulgte, men lengda ble den samme uansett. Vi fulgte nå "Radfernweg Hamburg-Bremen", men er svært skuffa over dårlige sykkelveier og skiltinga var ekstremt dårlig i Tyskland.
I Fischerhude stoppet vi og kjøpte oss kaffi og mat under nok ei voldsom tordenbyge, plassen like ved var oversvømt på en blunk.
Da det ble litt opphold syklet vi videre om Steinfeld og Brümmerhof. Her fant vi en fin sykkelveg til Zeven.
Vi stoppa litt i sentrum før vi sykla til Camping Sonnenkamp litt utenfor, der fikk vi en kjempefin teltplass ved en paviljong. Det var tørt og fint helt til vi hadde slått opp teltet, da kom det ei torden-byge igjen og pavijongen var god å ha. Så der satt vi å koste oss med rødvin til det ble opphold.
Det var en italiensk restaurant på plassen, som vi besøkte om kvelden.
Det var et bade-land like ved også, som vi ikke besøkte, vi hadde "bada" nok den dagen.
www.campingplatz-zeven.de
www.zevener-geest.de

For informasjon og sykkelguide "Hamburg-Bremen Cycle Rute":
www.radfernweg-hamburg-bremen.de
info@tourow.de

Zeven - Hamburg 87km

DAG 24 - Lørdag 2.august
Vi våkna tidlig, teltet var vått av kondens og vi tømte det for å få tørket det, fint å sitte i paviljongen å spise frokost mens vi ventet. Det var litt kjølig på morgenen, men det ble fint og varmt utover dagen.
Vi prøvde å korte inn turen i dag også, men den ble så lang som den skulle være. Dårlige sykkelveier i dag også, som på bildet rullestener lagt i sanden, det var ubehaglig og farlig å sykle på, hjula kunne gli på steinene.
Ellers var det mye grusvei og sti og dårlig merking.
Siste biten var det ikke alternative veier og vi måtte bare følge dei dårlige veiene, helt inn til Hamburg. Før Hamburg var det et stort skogsområde, "Die Schwarzen Berge" som vi måtte igjennom. Hamburg er en stor by, og derfor måtte vi bare bruke det vi hadde av kart og veibeskrivelse for å finne frem. Men etter siste broen over Norder Elbe fikk vi problem, og hadde vi ikke fått hjelp av ei dame som kom syklende, så hadde det blitt sent før vi kom frem. Hun guidet oss hele veien frem til gata der hotellet vårt var.
Hun fortalte at Hamburg var den verste sykkel-byen i Tyskland, det vart brukt minimalt med penger til sykkelveier og merking. Vi fikk også tips om hvor vi kunne spise om kvelden.
"Hotel Lumen am Hauptbahnhof" var en stor skuffelse, selv om Hamburg ikke har det beste ryktet, det visste vi da fra før. Men der var ikke "garage" og ikke var det "bicycle-friendly" heller, som det sto på hotell-beskrivelsen.
Vi måtte bære syklene opp to trapper, for å plassere dei i en gang, og det samme med bagasjen, men det var heldigvis heis derfra opp til 5.etasje!
www.hamburg-travel.de
www.hamburg-tourismus.de

Hamburg

DAG 25 - Søndag 3.august
Kvelden i forveien gikk vi ned gata og oppdaget hvilket strøk vi hadde kommet til, vi gikk oppover mot jernbanestasjonen. Det var en roligere gate og ei rekke med bra restauranter, vi spiste på "Block House", hadde kjempegode biffer der.
Etter frokost går vi ned til nykosta og rydda gate, en helt annen verden enn kvelden før. Vi ruslet bort til jernbanestasjonen for å ta buss til sentrum, men fant ut at vi like godt kunne gå bort til Binnenalster. Det var ikke så mye å se før vi kom til rådhuset(bildet)og plassen foran, det er markedsplassen i byen. Det var Cruise-dager i byen, så det var mye som skjedde der. Vi hadde bestemt oss for å ta en båt-tur fra Binnenalster gjennom kanalen ned til havneområdene og "Speicherstadt". Der fikk vi faktisk sett en del av byen og havna helt ned til Elbe.
Da vi kom tilbake rusla vi på rådhusplassen en stund og satte oss ned på en av alle restaurant-bodene som var der, og spiste lunsj.
Etterpå gikk vi ned til havna igjen og kjøpte oss billett på et "Alster-Cruise", turen gikk rundt hele innsjøen Alster. Det var tydelig at det var i dette området de rike i Hamburg budde. Her var det store og flotte hus, med egne brygger og private badestrender. Golfbaner og seil-klubber.
Kapteinen på båten, som guidet turen sendte også fra seg mange spydige komentarer om rik-folket. Men det er store kontraster i Hamburg, så det er vel ikke så rart heller. For det blir ikke brukt så mye penger på resten av byen.
Dagen ble ikke så verst likevel, fint vær og vi koste oss, så lenge vi var på de rette stedene. Ikke minst om kvelden, da gatebildet forandret seg, da var vi på Block House igjen, det ble vår favoritt-plass i Hamburg.
www.alstertouristik.de

Hamburg - Bad Bramstedt 87km

DAG 26 - Mandag 4.august
Sov dårlig den natta, mye bråk ute på gata og varmt på rommet. Prøvde å åpne vinduet, men det regna og blåste sånn. Vi var tidlig oppe og fikk spist frokost, før vi forlater byen. Det var i grunn helt greitt, ikke frister det tilbake heller. Men det var ikke bare enkelt å finne veien ut av byen heller, ingen skikkelige sykkelveier langs havnen og det vart ikke bra før vi var halvvegs til Wedel. Da kom vi borti rike forsteder igjen, men merkingen var dårlig hele veien. Bildet er fra dette området, nede ved stranden.
Det var veldig variert vær, enten styrt-regna det eller så skinner sola som her.
Vi skulle nå begynne på "Oksevegen", som går fra Wedel til Padborg/Bov.
Men vi fant våre egne asfalterte veier, det ble 4,5 km kortere også.
Vi brukte mye tid på å komme oss ut av Hamburg, senere på å finne Okseveien i Wedel, det var vått og gjørmete, så valget var ikke vanskelig.
Turen ble lang nok likevel, vi kom til Bad Bramstedt ca kl 18.
Vi fant lett "Hotel Happy" midt i småbyen.
Der var det kinarestaurant på gateplan, det var også kinesere som dreiv stedet. Vi spiste middag der om kvelden, veldig bra mat.
www.hotelhappy.de
www.bad-bramstedt.de
www.sh-tourismus.de

Bad Bramstedt - Kropp 84km

DAG 27 - Tirsdag 5.august
Etter en tidlig frokost, syklet vi avgårde igjen. Det var ei lang etappe vi hadde foran oss, men vi rota slik i Bad Bramstedt(dårlig skilting), at vi mistet en time bare på det. Vi gikk inn for å finne alternative snarveier i dag også, og vi klarte faktisk å spare inn over 2 mil. Det gikk greitt bortsett fra i Rendsburg, der rotet vi oss bort igjen, men etter en stund fikk vi hjelp av en dame igjen(som til og med snakka engelsk).
Underveis støtte vi på denne traktoren(bildet)som er laga av halm.
Så vi kom frem til Kropp på en enklere og snarere måte enn vi først hadde trodd. Og Hotel Wikingerhof var enkelt å finne, vi får et koslig og komfortabelt rom i andre etasje, syklene må vi låse ute i regnet.            Det var en veldig bra italiensk restaurant der, som vi besøkte om kvelden, innehaverne var italienere, Maria og Pino fra Venezia og de to voksne sønnene deres. Vi kjøpte oss Mozzarella-salat, og den var laga på den riktige måten, kjempegod!
Hotellet var veldig bra, men det var litt stivt der.
www.wikingerhof.de
www.rendsburg.de

Kropp - Bov 91km

DAG 28 - Onsdag 6.august
Bildet er tatt utenfor Hotel Wikingerhof, den blå kua og de gamle skiene, sistnevnte litt malplassert, ikke akkurat på fjellet dette her.
Vi var oppe og planla noen snarveier i dag også, turens siste sykkel-dag.
Etter frokost pakker vi på syklene og tråkker avgårde mot Schleswig i første omgang, og den første etappen gikk veldig greitt.
Det er veldig mye regnbyger undervegs, hele tiden yr, det er veldig tungt å sykle i sånt vær, tungt å puste inn sånn fuktig luft.
Ut fra Schleswig skulle vi sykle gjennom en slottspark, der punkterte ene bakdekket til Kjetil. Vi fann spisse glass-biter som sto inni dekket, de blander knust glass i grusen, noe så vanvittig dumt!!
Fikk pumpet opp så det holdt med luft en stund til vi fant en egnet plass til å skifte slange, oppi alt styret syklet vi feil 15km, men med kart og himmelretninger fant vi frem til Flensburg. Vi var ikke ferdig med det, da vi kom til grensen fant vi bare motorvei inn til Danmark, vi rotet en del før vi fant en skogsvei som gikk over grensa til Bov.
Og derfra var det ikke vanskelig å finne Bov Kro, der sto bilen vår og ventet på oss. Det var godt å se den igjen:)
Vi overnattet på den gamle kroa og fikk oss en skikkelig gourmet-middag med kro-verten selv den kvelden, og følte virkelig at vi fortjente den også.

Vi hadde sykla 1622km fra Luxemburg til Danmark!!!
www.bovkro.dk

Vi kjøpte sykkelguide-boken "Hærvejen/Oksevejen" gjennom Dansk Cyclist-forbund på dansk, men den kan også kjøpes direkte fra Forlaget Esterbauer.
www.dcf.dk
www.esterbauer.com

Bilturen hjem

DAG 29 - Torsdag 7.august
Vi våkna tidlig av gammel vane, men vi trengte litt tid for å pakke sammen alt. Så det ble sen frokost likevel, men med bilen klar så kjørte vi fra Bov ca kl 10. Vi kjørte nordover mot Ribe først og der stoppet vi et par timer.
Bildet er derfra. Koslig liten by som vi sist besøkte for 14 år siden, da hele familien var på Danmarks-tur. Neste stopp ble Viborg, der budde vi da vi syklet "Jylland på langs", vi fant den italienske buffet-restauranten "Italia", som vi besøkte sist og spiste lunsj der. Vi stoppet også i Brønderslev og handlet litt før vi kom til Hirtshals. Overnatting på Skaga Hotel som sist.
www.skagahotel.dk

DAG 30 - Fredag 8.august
Etter frokost kjører vi ned til havna, måtte da handle med oss litt vått og litt tørt fra Danmark.Og litt gaver til de hjemme. Hadde bil nå, litt mer plass enn på syklene.
Båten gikk fra Hirtshals kl 12.45 og ankom Larvik kl 16.30. Colorline SuperSpeed 2 som på turen nedover.
Vi kjører fra Larvik til Nannestad. Overnatting på Gardermoen B&B.
www.gardermoenbb.no

DAG 31 - Lørdag 9.august
Vi kjører fra Nannestad til Vestnes.

Nyeste kommentarer

07.11 | 12:33

Beklager sent svar, har hatt en travel periode med flytting i høst. Du kan sende mail til tone-faa@online.no

22.10 | 10:32

Hei!
Er det mulig å sende dere en mail med noen spørsmål rundt kyst-sykkelturen deres? Trenger i såfall mailadressen!

23.04 | 05:58

Multi-branded have on with the help of multi-products consist of the stash. <a href="http://www.jersey4cycling.com">custom cycling jerseys</a>

27.06 | 22:21

Kan ikke huske at vi møtte noen syklist der inne, men det var mye trafikk. Vi og syklene var godt innsmurt med sand fra topp til tå, men angrer ikke på turen.