Cycling 2004 - Great Britain

Englandsbåten og første dagen i Newcastle.

Dag 1: Newcastle Upon Tyne

Vi reiste med Englandsbåten fra Bergen til Newcastle, og hadde med oss bare syklene våre med full oppakning over. Vi hadde med oss Thor Anders på 13 år, flink, utholdende og underholdende:) Bilen stod igjen i Bergen.

Da vi kom til Newcastle syklet vi først innover langs elva Tyne, fulgte ferge over til andre siden og syklet ut mot munningen igjen. Et lite stykke var det å sykle til South Shields.
Vi hadde bestillt alle billetter og overnattinger på forhånd, den første natten på "The Sea Hotel" i South Shields, Tyne&Wear.
Millineumsbroen i Newscastle Upon Tyne

Togturen fra Newcastle til Whitehaven

Dag 2: Newcastle - Carlisle - Whithaven

Neste morgen syklet fra South Shields til Jarrow, her sykla vi gjennom The Pedestrian & Cycle tunnel under elva Tyne, videre forbi Wallsend til Newcastle Upon Tyne.
Fra Newcastle Central Station tok vi toget til Carlisle, der vi skiftet tog som gikk videre til Whitehaven.
Byen var en tidligere gruveby, ikke mye som minner om det i dag. Heller ikke mye fra seilskutetiden, bortsett fra noen museum og opplevelsessenter. En koslig by å feriere i, grønne parker, en flott havn og nydelig utsikt mot Irskesjøen, vi fikk med oss den nydelige solnedgangen.
Det ble "Fish&Chips" til middag den kvelden, av sprellende fersk fisk.
Vi overnattet på B&B "Lismore Guest House".

Utsikt fra South Shields mot Tynemouth

Sea to Sea Cycle Route/C2C

Dag 3: Whitehaven - Dubwath/Keswick

Dagen etter duppet vi bakhjulene på syklene våre i Irskesjøen før vi syklet mot øst og Lake District. På en del av ruten fulgte vi gamle jernbanetrasèer som var helt trafikkfri. Snart var vi i The Lake District, med sine krokete "Postman Pat"-veier og solide steingarder på begge sider, akkurat sånn som vi forestillte oss det.
Gamle steinhus og grønne enger som bølget seg i landskapet, snart dukket det opp fjell og elver med norrønske navn.
Turen over Whinlatter Pass var dryg, syklet på en del skogsveier inn til parken, tok pause ved Whinlatter Forester Center, før vi syklet ned mot Bassenthwaite Lake. Vi syklet litt oppi lia langs en skogsvei mot nordenden av vatnet, til Dubwath, der vi overnattet på "Lakeside Country Guest House". Dette var turens desidert beste overnatting! Stedet er drevet av et ungt ektepar, tidlige ansatt på cruiseskip begge to. De har fått barn og slått seg til ro i Lake District.
Han er en fantastisk flink gourmet-kokk, egentlig fra Nederland og hun tar seg av den administrative delen og holder i stand hus og hage. Noe hun gjør veldig bra og huset har beholdt sin viktorianske stil.

I Whitehaven der vi duppet bakhjula i Irskesjøen før start

Fra Lake District til Eden

Dag 4: Dubwath/Keswick - Little Salkeld/Penrith

Etter en skikkelig engelsk frokost var det tid for å forlate Dubwath, selv om det kunne friste å bli. Da vi dro sto den hyggelige vertsfamilien å vinket til oss og ønsket oss lykke til videre på turen på tvers av England. Vi syklet langs hovedveien et stykke langs Bassenthwaite Lake til vi kom inn på den merka sykkelruten. Så fortsatte vi langs Derwent Water til Keswick, der stoppet vi en stund og handlet mat og drikke til piknik-lunsj. Vi tok oss også tid til å se på byen, selve "hovedstaden" i Lake District.
Etter en stund begynte vi på bakkene opp den idylliske dalen videre mot Penrith, først langs en nedlagt jernbane og videre på landevei med lite trafikk. På begge sider av dalen ruver det fjell som Skiddaw, Saddleback og Great Dodd og på høyresiden passerer vi Castlerigg Stone Circle. Vi fortsatte på landevei gjennom Threlkeld og Mungrisdale, på siste stedet stoppet vi på en pub "The Mill Inn", der vi kjøpe oss kaffi og drikke. Da vi kom oppå høyden flatet landskapet ut, vi gjorde et stopp i Penrith før vi fortsatte til Langwathby, som ligg i "The Vale of Eden". Vi fulgte så elva Eden til Little Salkeld der vi overnattet på B&B "Bankhouse Farm".
Koslig B&B i Dubwath

Over kupert landskap

Dag 5: Little Salkeld - Allenheads
Denne gangen budde vi på en gård, gamle steinbygninger, som såg litt slitt ut utenfra, men inne var det koslig.
Vi spiste godt med frokost, denne etappen var minst like tung som den dagen før. Vi skulle sykle over flere høyder, også det høyeste punktet på ruten "Black Hill". Men først syklet vi opp til "Long Meg and her daughters" stone circles. Så fortsatte vi langs lite trafikkert vei til Renwick, derfra  ble det mer oppoverbakker igjen opp til Hartside Height. Vi tok et lunsjstopp der før vi fortsatte, og da gikk det nedover igjen til Garrigill og opp igjen til Nenthead. Derfra syklet vi over Black Hill, så var det nesten bare nedoverbakker til Allenheads, som låg nedi en frodig dal. Vi fikk en kraftig regnbyge siste stykket før vi kom frem.
Må ta med at da vi syklet ned gjennom dalen, hoppet og spratt det kaniner overalt langs skråningene, vi har aldri sett så mange før på en gang.
Vi overnattet på "The Allenheads Inn", koslig gammelt gjestehus med pub i underetasjen. Når vi er på tur så prøver vi alltid ut den lokale maten, som regel får vi en positiv overaskelse, som vi gjorde her da vi spiste "Steak and kidney pie".
Long Meg and her daughters stone circle

Over lette kuperte vidder i "The North Pennines"

Dag 6: Allenheads - Consett

Dette var en langt roligere etappe, litt oppover og masse nedoverbakker. Landskapet var lett kupert og golde vidder, lite trær å se bortsett fra i byene og nedi dalene. Vi syklet gjennom County Durham, en del gruver i området. Vi var innom byene Rookhope og Stanhope, der står en kjempestor stubbe av et fosilt tre ved kirkegården, den sies å være 250 mill.år gammel. Så klatret vi oppover noen bratte bakker igjen og kommer inn på "Waskerley Way", trafikkfri sykkelvei helt til Consett. Det er et gammelt jernbanetrassè fra den tiden det var gruvedrift i området, distriktet vi hadde syklet gjennom het "North Pennines".
Vi overnattet på "Bee Cottage Farmhouse", som låg like ved sykkelruten før vi kom til Consett.
Et kjent monument ved Consett

Fra land til by

Dag 7: Consett - Tynemouth/Whitley Bay

Kjempekoslig sted vi overnattet på, store, flotte og nyopppussede rom. I hovedhuset serverte dei frokost også andre måltider, vi valgte å sykle inn til Consett om kvelden da vi kom og vi spiste middag der. Det var flotte sykkelveier inn til byen, men vi angret litt på at vi ikke spiste middag på gården likevel.
Etter frokost var vi klar for siste etappe av c2c, nå syklet vi på flatt landskap gjennom Consett og Rowland Gill. Langs elva Derwent til den fløt sammen med elva Tyne, som vi fulgte gjennom hele byen og helt ut i utløpet ved Tynemouth. Der ser vi Nordsjøen og enden på ruten, vi fortsetter litt nordover langs kysten til Whitley Bay. Vi overnattet på "Marlborough Hotel" og får rom med utsikt over den flotte stranden og havet utenfor. Fikk med oss både solnedgangen og tidevannet, flott og spennende å se på.
Ved dei gamle klosterkirke-ruinene i Tynemouth

Med tog til Edinburgh

Dag 8: Newcastle - Edinburg

Hotellet vi budde på lignet litt på "Hotell i særklasse", ikke bare hotellverten og fruen, men også selve atmosfæren på hotellet. Vi måtte bare trekke på smilebåndene noen ganger, det er dette som gjør turen spennende og det er kosligere og mer atmosfære på små hotell og B&B.
Etter en solid engelsk frokost står syklene våre klar utenfor hotellet og vi er klar for nye eventyr. Vi nyter den svale havlufta, trekker den godt inn før vi styrer mot Newcastle Upon Tyne. Det er noen kilometer innover langs elva, men det er fine sykkelveier og god skilting inn mot sentrum.
Vi begynner å bli godt kjent på begge sider langs elven nå, så vi har ingen problem med å finne frem.
For andre gang reiser vi med tog, denne gangen til Edinburgh, som er hovedstaden i Skottland. Der var vi en hel dag ekstra for å få tid til å se på den flotte byen.
Da vi kom til Edinburgh, måtte vi sykle et stykke sørover igjen for å finne overnattingstedet vårt, B&B "Airlie Guest House".
Byen sett fra Edinburgh Castle

En dag i Edinburgh

Dag 9: Edinburgh

Været var strålende da vi våknet neste morgen, himmelen var klar og blå og vi var gira på en sykkelfri dag. Vi kjøpte oss en "En-dags-billett" og brukte buss fo å komme oss litt rundt i byen. Første stopp var selvfølgelig gamlebyen og Edinburgh Castle, det må en bare ha med seg. Oppe ved borgen er det en fantastisk utsikt over by og land, og på plassen nedenfor ble det rigget opp tribuner da vi var der. Bare noen dager før "Edinburgh Military Tattoo", vi skulle gjerne hatt med oss det også en gang.
Etter halve dagen på "The Castle and Royal Mile", forflyttet vi oss ned til "Princes Street" og parkene rundt.
Vi fikk en strålende dag i byen og syntes vi fikk med oss mye, Thor Anders var kjempefornøgd, hans interesse for borger og middelalderhistorie er stor, noe som har smittet over på oss voksne også.
Utsikt mot "Arthur Seat" og "Hub", som har byens høyeste spir.

Coast & Castles Cycle Route

Dag 10: Edinburgh - Melrose

Så var vi i gang igjen og det var enkelt å finne sykkelruten ut av byen, som fulgte mest trafikkfrie sykkelstier. Men da vi kom til Dalkeith ble det litt rot, i et boligområde i flatt terreng og med litt dårlig skilting i tillegg, er det lett for det. Med litt tanker om himmelretninger og sola som hjelp, så fant vi frem. Vi visste også at vi skulle i retning Moorfoot Hills som vi så i det fjerne. Snart var vi forbi tettbygde strøk og det var lettere å orientere seg, mer landbruksområder.
Stigningen opp til Moorfoot Hills startet, og  først kom vi til Carrington, så fortsatte vi en lang etappe med gress- og lyngkledde åser og vi syklet i et dalføre opp til Innerleithen. Vi følger så elva Tweed videre på turen. Veldig kuperte områder dette her og veiene bukter og svinger seg, men det var også et flott og vakkert landskap å se på. Det ligg også mye historie langs "Scottish Borders", der det foregikk mange blodige slag mellom engelskmenn og skotter for noen hundre år siden.
Vi kom så til Galashiels og derfra var det kort vei til Melrose. Her overnattet vi på B&B "Fiorlin".
På vei over "The Scottish Borders"

Langs elven Tweed mot kysten

Dag 11: Melrose - Berwick-Upon-Tweed

Skotsk frokost er ikke noe dårligere enn den engelske, dei putter bare enda mer på fatet, Haggis og blodpølse. Tung kost for syklister på tur, men jeg tror vi svidde fort av oss dei kaloriene. Det var ikke hver dag vi valgte slik frokost heller.
Vi startet dagen med å ta en titt på Melrose Abbey, det var her den siste dronningen av Skottland vokste opp, Queen Mary. Det er stort sett bare klosterkirkens ruiner som er igjen, vi smøg oss opp ei smal trapp oppi tårnet og fikk ei fantastisk utsikt derfra. Kjempespennende.
Ruinene er heldigvis tatt godt vare på og dei er virkelig verdt å se på. Det sies også at et balsamert hjerte ble funnet her i 1920, som skal ha tilhørt Robert the Bruce, den store helten som i 1314 beseiret engelskmennene ved  Bannockburn. Men etter mange år med grensekriger og slag hadde engelskmennene overtaket, selv om skottene nektet å godta deres herredømme.
Vi tok oss god tid i Melrose før vi syklet videre, en sjarmerende liten by, men vi måtte videre. Neste stopp var i Kelso, der vi kjøpte litt sykkeldeler, alltid noe som må skiftes. Vi syklet så videre til Coldstream, der vi tok en pause og kjøpte oss middag på en pub, det var allerede sent på dag. Etter det kjørte vi på ekstra hardt, fulgte elva Tweed og veien svinget og buktet seg like mye som elva nedover mot Berwick. Vi krysset grensen mellom Skottland og England en rekke ganger langs ruten.
Vi kom ikke til Berwick før sent på kveld, da rotet vi med gatenavnene i halvmørket, vi skulle til "Church Road" og havnet i "Church Street...på andre siden av byen. Så vertinnen på "The Old Vicarage Guest House" var alt annet enn blid da vi kom frem i 22-tiden om kvelden. Engelskmenn er striks med ankomsttiden, men vi fikk da rommene våre. Men unnskyldningen vår om at det ikke var mobildekkning på sykkelruten mellom Coldstream og Berwick ble ikke godtatt.
Melrose Abbey

Lindisfarne og Bamburgh

Dag 12: Berwick-upon-Tweed - Seahouses

Det var disig neste dag da vi syklet fra Berwick, vi syklet langs klippene som fulgte stranden sørover og med litt vind forsvant skodden etter hvert. Det var mer som en krøttersti noen steder, men sanden var heldivis tørr og hard. Sånn i ettertid kan jeg bare tenke meg hvordan det er å sykle der etter et regnskyll.
Vi syklet forbi øya Lindisfarne eller "Holy Island" som den også kalles, tungt å måtte la være å ta et besøk, men tidevannstidene må stemme og vi må prioritere på sånne turer. Veien går på en smal landtunge mellom øya og land, og når tidevannet kommer står veien under vann.
Øya er kjent for Lindisfarne Castle og restene av et keltisk kloster som det ikke er så mye igjen av, men av kloster-kirken står de praktfulle buene igjen.
Hvis vi skal tilbake engang, da skal vi overnatte på øya, bruke litt tid der.
Etter en stund dreiet ruten bort fra kysten og inn mot enger og åkrer, vi krysset jernbanen noen ganger denne dagen. I Belford stoppet vi for å spise lunsj på en kafè. Senere kunne vi skimte Bamburgh Castle i det fjerne, borgen er bygd høyt oppå en klippe så tidlig som rundt år 500 e.Kr. og i det ellers så flate landskapet var det lett å få øye på. Vi kom frem til borgen fem minutt over stengetid, så vi måtte love Thor Anders å sykle tilbake neste dag, dette hadde han sett frem til. Vi syklet videre til Seahouses, der vi overnattet på "The Links Hotel". Etter en forfriskende dusj ruslet vi en kveldstur ned til sentrum, Seahouses er en fiskerlandsby og er et populært feriested om sommeren. Nede ved havna var det et yrende folkeliv og mange boder med mye rart i, vi hadde lest et sted at stedets "Fish&chips" skulle overgå det meste og det var det ingen tvil om for her var det brukt skikkelig fersk fisk.
Fra Seahouses går det også båt til Farne Islands, kjent for sitt yrende fugleliv.
Vi syklet langs klippene og legger Berwick bak oss.

Fra borg til borg

Dag 13: Seahouses - Alnwick

Morgonen etter pakket vi samman veskene våre og fikk oppbevare dei på hotellet til vi kom tilbake fra Bamburgh.
Det ble bare litt over ei mil ekstra å sykle, men det var verdt turen, det var mye å se der.
Stedet i seg selv er flott å se på, men borgen er selve hovudatraksjonen. På grunn av beliggenheten nær grensen til Skottland, har det hersket mye uro her gjennom tidene, men borgen står trygt oppå en klippe og har gode forsvarsstillinger både mot hav og land. Slotter ble kjøpt av William 1.Lord Armstrong, kjent våpen- og flymotor-fabrikant fra Newcastle i 1894. Det eies fortsatt av Armstrong-familien og der er nå også et museum for Lorden var en ivrig samler.
Etter en rundtur på borgen og i lansbyen etterpå, styrer vi sørover mot Seahouses igjen, henter tingene våre på hotellet og fortsetter langs ruta mot Alnwick.
Det var varmt og nesten vindstille, godt å være i farta. Nå syklet vi inni landet igjen, langs kornåkrene var kornfluene plagsomme i varmen. Det var ikke mange stoppene vi hadde heller og vi hadde med oss mat og drikke til turen.
Ut på ettermiddagen kom vi til Alnwick, byen har navnet sitt etter elva Aln og er også kjent for Alnwick Castle. Kjent innspillingssted for en rekke filmer, bl.a. Harry Potter og er blitt kåret til et av Storbritannias flotteste og best bevarte slott. Vi overnattet midt inni byen på B&B "Bondgate House", det lå like ved den gamle byporten. Om kvelden rusla vi i den koslige byen og spiste middag på en av byens restauranter, et riktig gourmet-måltid, så langt unna "Fish&chips" som det går ann.
Kanonstillinger på Bamburgh Castle

Siste dagen langs ruta

Dag 14: Alnwick - Newcastle

Dagen etter gikk vi bort til Alnwick Garden, et fantastisk flott parkanlegg som var under utbygging da vi var der, kjent for "The Grand Cascade", som er Storbritannias største vannfonteneanlegg. Der var også mye flott å se av roser og blomster.
Vi fortsatte til Alnwick Castle, vi spaserte gjennom den flotte parken som går i ett med slottsparken og var en stund der oppe. Slottet ble bygd i 1309, så det er vel ikke det eldste vi har besøkt, men et av de flotteste.
Vi visste på forhånd at vi ikke kunne følge hele ruten til Newcastle, tiden ble for knapp til det. Vi hadde returbilletter på MS Jupiter, som skulle bringe oss tilbake til Bergen dagen etter. Derfor måtte vi sykle til Alnmouth og ta toget derfra til Newcastle, det var i grunn greitt for vi var fornøgd alle tre.
Å reise med tog i Storbritannia var en fornøyelse, flotte tog og god service. Hjelpsomme konduktører som hjelpte med av og på lessing av sykler og bagasje, var alltid like blide og hyggelige. Vi hadde kjøpt togpass med 3 turer, som varte i 30 dager, det passet akkurat for turen vår.
Vel tilbake i Newcastle syklet vi til South Shields og overnattet på "The Sea Hotel" nok en gang. Om kvelden gikk vi å bowlet, bowlinghallen lå rett over gata og der var det stort tivoli også. Så vi brukte kvelden der.
Alnwick Castle

Siste dagen i Newcastle

Dag 15: Newcastle

Vi sykler på kjente sykkelveier fra South Shields til ferga som tok oss over elva, så syklet vi til Tynemouth og tok en titt på markedet der. Etter en rundtur syklet vi til North Shields og tilbragte resten av ettermiddagen på "Royal Quays", vi hadde god tid for båten gikk ikke før om kvelden.
Vi handlet med oss det vi klarte å få med oss, kjøpelysten hadde vi fortrengt under hele turen, for å holde bagasjevekten så lav som mulig. Om kvelden syklet vi fornøgd ombord i "MS Jupiter", vi hadde hatt en fantastisk tur og til og med været hadde vært på vår side de to ukene vi var der borte.
Spesielt turen over Lake District kan vi tenke oss i reprise.

Kart og guider over "Coast&Castle Cycle Route" og "C 2 C Guide and Cycle Route" kjøpte vi på nettbutikken til Sustrans: www.sustrans.org.uk
Båten vi fulgte over elva Tyne.

Dagsturer med utgangspunkt Vestnes

Vi syklet mange dagsturer og kveldsturer før og etter turen til Storbritannia. Her er noen av dem:

Vestnes - Skorgen - Gamleveien langs elva opp i dalen et stykke og tilbake til Vestnes (fin kveldstur).

Vestnes - Tresfjord - Åsane t/r (ca 60 km) Litt mye trafikk, passe på å sykle på rolige tider.

Vestnes - Sjøholt t/r (ca 60 km) Samme her, og her får en litt mer variasjon med høyde.

Vestnes - Molde(ferge)- Skaret - Malmefjorden - Aurosen - Hollingen - Molde(ferge)-Vestnes.

Vestnes - Ørskogfjellet - Sjøholt - Vaksvika - Kjersemfjellet - Tresfjorden - Vestnes

Vestnes - Fiksdal - Rekdal - Vatne - Nakkefjellet - Fiksdal - Vestnes

Ellers mange flere kveldsturer rundt Flatevågen, langs Søråsvatnet til Furland t/r. Rundt Nerås eller til Faksen.
Turene og mulighetene er mange.

Nyeste kommentarer

07.11 | 12:33

Beklager sent svar, har hatt en travel periode med flytting i høst. Du kan sende mail til tone-faa@online.no

22.10 | 10:32

Hei!
Er det mulig å sende dere en mail med noen spørsmål rundt kyst-sykkelturen deres? Trenger i såfall mailadressen!

23.04 | 05:58

Multi-branded have on with the help of multi-products consist of the stash. <a href="http://www.jersey4cycling.com">custom cycling jerseys</a>

27.06 | 22:21

Kan ikke huske at vi møtte noen syklist der inne, men det var mye trafikk. Vi og syklene var godt innsmurt med sand fra topp til tå, men angrer ikke på turen.