Cycling 2009 - Spain, Norway and Italy

Bolsena

Camino de Santiago - Crossing Norway - Giro Umbria-Lazio

Når vi tenker tilbake, så var det vel turen "Norge på tvers" den største prestasjonen, men var også en flott naturopplevelse. Det er lite som kan slå den fantastiske naturen vi har her i Norge, så lenge vi sykler på noenlunde trafikkfrie veier. Beklageligvis er de norske bilistene værstinger i å ta hensyn til myke trafikkanter, det er noe vi kan konkludere med etter å ha syklet i 12 europeiske land, tyskerene kommer hakk i hel. Det er trist at det skal være sånn. Kanskje flere skulle tatt sykkelen og syklet på jobb eller tatt ferien på 2 hjul som vi, det hadde spart miljøet for mye forurensning og gitt en bedre helse, frisk luft og mange flotte opplevelser. Sett den norske naturen på en annen måte, vi sanser mer og legger merke til små ting som vi ikke legger merke til ellers:) Sist men ikke minst...mindre stress!
Selv om "Norge på tvers" var den største prestasjonen i år, kommer "Camino de Santiago" som nummer to.
Vi har hatt mye motgang i år, men mye godt har kommet ut av det også, vi har feriert mer i år enn noen gang. Etter "Giro Umbria-Lazio" ferierte vi ei uke i Toscana, de fleste fra familien vår møttes der. Bernt Kristian, vår eldste sønn giftet seg med si Mariann denne uka. Det var en rørende og flott opplevelse, i et lite kapell på en olivengård langt inni vin-distriktet Chianti, romantiske omgivelser for et bryllup.
I mai ble vårt 5. barnebarn Elias født, stolte foreldre er Elisabeth og Anders, merkelig og rart når minstejenta vår fikk sin førstefødte.
Familien er viktig for oss, og vi prøver å bruke så mye tid som vi kan på små og store familiemedlemmer.

Giro Umbria-Lazio

We traveled with TEMA, a Swedish travel company.
Cycled in Umbria and Lazio together with 7 other peoples from Sweden and Norway, guided by Wendela from TEMA.
www.tema.startour.no

Katrine Conradi and Olav Olsen, Arendal, Norway

TEMA-guide: Wendela Wiik, Norrtälje, Sweden
Driver: Michele Conesta', Orvieto, Italy

Day 1-2 Monte Peglie and San Vananzo 40km

Mandag den 7.september
Vi ankom Roma på ettermiddagen og ble kjørt til "Hotel Mercure Roma Piazza Bologna", hvor vi budde til dagen etter. Vi fikk hilse på de andre deltagerene i gruppen, og vi fikk selv velge hvordan vi skulle tilbringe ettermiddagen og kvelden i Roma. Vi valgte å rusle litt rundt i bydelen der vi budde, og spise middag på en restaurant som var i området.

Tirsdag den 8.september
Etter frokost blir vi kjørt fra Roma til Poggio Spaccato. Landsbyen ligg oppå en åskam ikke langt fra Monte Peglie, som er høyeste fjelltoppen i området og er et kjennemerke med alle mastene som stikk opp. Hotellet der vi budde er familiedrevet og heter "Hotel Tulliola". Etter å ha blitt innkvartert der, skiftet vi til sykkelklær og går ut for å prøve syklene.
Vi syklet først ned til "Park Monte Peglie", på løs grusvei inni parken. Tar en runde opp for å se et utsiktspunkt og tilbake igjen, da hadde Wendela laget piknik-lunsj til oss i parken. Umbriske delikatesser som hun hadde handlet inn på vei fra Roma, det smakte og vi koste oss ute i det flotte været.
Etter lunsj syklet vi ned alle bakkene til San Venanzo, kjøpte oss gelato og kaffi før vi syklet alle bakkene opp igjen. Vi fikk med oss et avkjølende bad i hotellets svømmebasseng før middagen.

Day 3: Poggio Spaccato-Castiglione del Lago 70km

Onsdag den 9.september
Etter frokost står vi klar utenfor hotellet, bagasjen er plassert i følgebilen og sykkelflaskene fylt opp med vann. Det går med en del drikke, det er varmt og det bølgende landskapet er krever sitt.
Første delen av etappen går nedover, så fortsetter det opp og ned. I Montegiove tar vi en pause for å se på den gamle borgen og utsikten derfra. Den eies i dag av en dansk-italiener, som bur der sammen med familien sin, borgen har vært i familiens eie i ca 200 år. Restaureres og skal drive agroturisme, han dyrker Sangiovese-druer og oliven, som det produseres vin og olje av. Vi fortsatte videre forbi Montegabbione til Piegaro, der ordnet Wendela og Michele piknik-lunsj til oss i byens park.
Etter lunsj syklet vi noen kilometer til Panicale, en spesielt fint bevart middelalderby som vi måtte ta en titt på. Derfra var det også ei fantastisk utsikt over innsjøen Trasimeno. Vi smakte på byens gelato og expresso, før vi rullet nedover de bratte bakkene ned mot Trasimeno. Fortsetter på flatere terreng langs innsjøen til Castiglione del Lago.
Her overnattet vi to netter på "Hotel Duca Della Corgna". Vi fikk oss både et avkjølende bad i bassenget og en spasertur inni gamlebyen før middag.

Day 4: Castiglione del Lago-Passignano 20km

Torsdag den 10.september
Dagen etter syklet vi en kortere tur, gjennom byen, inni en park og fulgte en trafikkfri vei langs Trasimenosjøens bredd. Wendela forteller undervegs om Hannibals store slag mot Romerne 217 f.kr., som foregikk ved innsjøen. Den er faktisk bare er 7 meter på det dypeste, og er også et populært sted å fiske og har et flott rekreasjonsområde med campingplass.
Vi syklet videre til Passignano, der Michele ventet med bilen. Syklene satte vi fra oss, for resten av dagen var sykkelfri. Vi  tok toget til provinsens hovedstad Perugia. Dette er også en kjent universitetsby i Italia, Trine studerte italiensk der for noen år siden, så både hun og Wendela kunne mye historie derfra. En fantastisk gammel by som ble først bygd av etruskerne, senere satte Romerne sitt preg på bygninger og portaler. Vi tok taubane opp til gamlebyen og ruslet gjennom smale gater, trapper, ganger og portaler, og ender opp på den kjente "Piazza IV novembre". Dette er møteplassen i byen, med den kjente fontenen "Fontana Maggiore" i sentrum, mellom Nationalmuseet og den gamle kirken. Vi fikk også litt tid for oss selv, til å spise lunsj og rusle på egenhånd i den spennende byen. Så tar vi taubane ned og toget tilbake til Castiglione del Lago.

Day 5: Fabro-Bolsena 66km

Fredag den 11.september
Etter en tidlig frokost var det tid for å forlate Castiglione del Lago. Vi reiste med tog til Fabro, der  Michele sto klar med syklene våres.
Så en kort sykkeltur opp til familien Moretti. Der Valter og sønnen er trøffeljegere og kona Doriana står for resten av foretaket. Hun komponerer, produserer og markedsfører produkter av trøffel, også en del marmelader, kaker, vin, likører m.m. Hun hadde disket opp med langbord med smaksprøver...vi ble fortalt det på forhånd og det ble frokost nr.2, og det var det virkelig. Vi handlet med oss litt av godsakene, plasserte de i bilen og...tråkket tungt opp bakkene. Snart kom vi inn på løs grusvei, varmt var det også og lufta sto stille over et lite dalføre som vi fulgte. Det var godt da vi kom til toppen, på asfaltvei og åpent terreng igjen. Der sto Michele med bilen, parat til å fylle opp vannflasker. Fra der vi sto var det flott utsikt til bl.a. Monte Peglie. Snart kom vi inn i provinsen Lazio, men det kuperte terrenget fortsatte og vi fikk noen reale oppoverbakker. Fikk nok brukt opp all energien vi hadde innabords,
og det var bra, for neste stopp var Trevinano og lunsj på restaurang "Da Gianfranco". Familierestaurant med hjemmelaget pasta med villsvinkjøtt som spesialitet...og mett ble vi da også.
Etter Trevinano fikk vi 10km med nedoverbakker og det kunne ikke passet bedre, fortsatte på bølgende landskap som flatet ut litt noen steder. Vi fikk en kraftig regnbyge underveis, men snart hadde vi nydelig utsikt over vulkaninnsjøen Bolsena. Derfra var det bare å rulle nedover til byen og til hotellet vårt for tre døgn, "Hotel Le Naiadi Park" som ligger idyllisk til ved Bolsenas strand.

Day 6: Bolsena-Montefiascone t/r 30km

Lørdag den 12.september
Ingenting å si på hotellene som Tema har valgt, fine og ikke alt for store noen av dem, alle spesiell på hver sin måte.
Den femte sykkeldagen var heller ikke lang, vi syklet innom Santa Kristina kirken i Bolsena og fikk med oss historien om den og mirakelet som skjedde der på 1200-tallet. Det er en lang historie, men interessant var det. Denne hendelsen henger sammen med at det ble bygd en gedigen og flott katadral i Orvieto, og vi bestemte oss for at etter dagens sykkeltur, skulle vi reise å se nærmere på denne byen.
Vi syklet først langs Bolsena-sjøens østlige bredd til Montefiascone, som ligger oppå en høyde lenger sør.
Der besøkte vi den kjente vinprodusenten "Est!Est!Est!", og vi får smake vin. Vi ble ikke så veldig imponert, men vi kjøpte med ei flaske som suvinir. Resten av formiddagen fikk vi for oss selv, vi syklet opp i gamlebyen for å se nærmere på den. Og for å ta turen oppå det høye forsvarstårnet, som er restaurert og er en del av den høye forsvarsmuren som omkranser byen. Derfra hadde vi utsikt til alle kanter, derfra var det ikke vanskelig å forestille seg at det hadde vært en vulkan her, selv om alt er grønt og frodig i dag. Vulkanen Volsinii's siste utbrudd var på ca 100-tallet etter Kristus, det er en stund siden, men en vet nå aldri om det skjer igjen.
Inni gamlebyen spiste vi lunsj, kjempegod pizza som var tilberedt på go gammeldags måte, selv om det tok sin tid så var den verdt å vente på.
Vi syklet så tilbake til Bolsena og fikk skiftet til neste tur, Michele fikk tilatelse til å kjøre oss til Orvieto, som også er hans hjemby. En fantastisk by, som ligger høyt oppå en klippe og med høye forsvarsmurer oppå. Men det mest fantastiske i byen er den flotte katedralen, så flott at den overgår det meste vi har sett, ikke minst den skinnende fasaden som har et fargespill som skifter med lyset. Inne i et sidekapell var det blodige tøystykket fra mirakelet i Bolsena oppbevart, flotte velvinger var dekorert med motiv fra blandt anna dommedag i ei anna sidefløy.
Vi beveget oss så ut av katedralen for å ta bilder, kjøpe litt suvinirer og smake på Umbrias beste gelato, etter tips av Michele fant vi isbaren like ved katedralen. Så tar vi turen tilbake til Bolsena igjen, full av nye inntrykk og gode opplevelser.

Day 7: Bolsena-Montalta Marina 75km

Søndag den 13.september
Siste sykkeldag, alltid litt vemodig og rart. Selv om alle er forskjellig, så blir en sammenspleiset på sånne turer og vi har hatt bare positive opplevelser sammen med denne gruppen. På dagens etappe følger vi innsjøen Bolsena på sykkelvei til den andre siden, mange fiskere og campingturister nyter det flotte været. Det er deilig å kunne koble av og nyte stillheten og kjenne å varmen av sola som steker, det gir spillerom for ettertanke. Noen flotte motiv farer forbi og andre blir fanget med linsa, skjønner godt hvorfor folk trives her ved Bolsenas bredd...vi bestemmer oss der og da, vi skal tilbake!
Vi fortsetter opp fra "krateret", vi får noen seige motbakker opp til Valentano, som ligger oppå "kraterkanten". Langs gatene sitter gamle gubber og nyter søndagsfreden, men de fikk nok et samtaleemne for resten av dagen, etter at en horde med halvnakne skandinaver stormer inni byens cafe.
Vi fortsetter vestover mot kysten, først en del nedover, så flater terrenget ut. Her er det store åkrer og marker med beitende dyr, landskapet har forandret seg. Snart var vi i "Vulci", som er en arkeologisk park, som er anlagt som et friluftsområde rundt utgravningene etter etrusker-byen Vulci. Vi syklet et stykke inn i parken, såg på utgravningene av dei gamle bygningene som hadde vært der. Selv om romerne også hadde vært der å satt sitt spesielle preg på portaler og gulv med mosaiker, var der mye igjen som vitnet om at det var etruskerene som var der først. Til slutt gikk vi ned i de underjordiske kryptene som var gravd ut, mørk og kjølig der nede...deilig i varmen.
Wendela hadde tilberedt turens siste piknik-lunsj på en av parkens raste-plasser, der satt vi og nytte dagens delikatesser. Vi merket etter hvert at det kom noen sorte skyer drivende,  fant ut at det var best å skynde seg videre ut mot kysten, hvis vi skulle rekke et bad i Middelhavet før regnet høljet ned.
Men det viste seg at vi var heldige, bygene holdt seg nord-øst for oss. Da vi kom til Montalta Marina skinte solen like varmt, vi tar farvel med syklene og vår sjåfør Michele som har vært vår trofaste medhjelper på turen. Vi fikk vårt velfortjente bad, sjøen var nesten like varm som luften, så det var ikke så veldig avkjølende. En buss står og venter på oss da vi kommer tilbake og vi kjører tilbake til Bolsena.
Vi rekker en spasertur inn i gamlebyen før avskjedsmiddagen på hotellet og vi deler ut pris til gruppens eldste deltager som også var den sprekeste. Takker Wendela for at hun har gitt turen et historisk og gourmetisk innhold, som vi lever lenge på:)

"NORGE PÅ TVERS" SOMMEREN 2009

SVENSKEGRENSA - RØROS - VESTKAPP - KOPARNES - ÅRVIK - HAREID - SULESUND (728km)

Egentlig husker vi ikke hvordan vi fikk ideen til denne turen, men alt skal nå sykles på tvers, på langs eller rundt. Vi har syklet Jylland i Danmark på langs og langs flere andre land i Europa, så hvorfor ikke sykle litt i vårt eget hjemland også...På tvers er jo den korteste turen av desse tre alternativene, så vi startet med det.
Vi reiste med tog fra Dombås til Røros, hadde leid hytte på forhånd for 2 overnattinger og planlagt turen med passlige etapper. Den første ble delt, så det ble noen korte etapper i starten, hadde hatt lite sykkeltrening før vi reiste og Kjetil var ikke helt i form etter en matforgifting. Vi var i Portugal noen uker før.
Vi var heldige med været, kun en dag med regn, ellers fint sykkelvær under hele turen. Ingen uhell eller skader og vi hadde heller ikke en eneste punktering, så vi var utrolig heldige.
Godt vedlikehold av sykler og god planlegging er viktig, det var kun i Nordfjordeid vi hadde problem med å finne overnatting, men vi fant en til slutt. Sånn leting bruker en masse tid og krefter på, tid som egentlig skal brukes til hvile. Det lønner seg å undersøke på forhånd og ha flere alternativ.

Vi sitter igjen med mange gode minner etter denne turen også, alltid nye opplevelser, selv om vi har vært på nesten alle stedene fra før. På sykkel oppleves alt annerledes, vi kommer i prat med folk, ser og opplever ting på et annet hold og sanser mer.

Det står mer om turen under CYCLING NORWAY/CROSSING NORWAY

Langs Nordmørs-kysten

Pinsa 2009 - Nordmørskysten
Dag 1: Vestnes - Kristiansund (86km)
Pinseaftan startet vi med å ta ferge fra Furneset til Molde, så syklet vi over Skaret og ned til Malmefjorden. Det var flott vær og vi merket allerede tidlig på morgenen at dette kom til å bli en knallfin dag.
Vi fortsatte til Eide og videre til Vevang, og vi fikk oppleve Atlanterhavsveien på sitt fineste. Her brukte vi litt tid også for å oppleve, fikk tatt masse fine bilder og vi koste oss med vaffler og kaffi på kafeen der ute.
Så fortsatte turen over Averøya til Bremsnes, og vi tok ferge til Kristiansund.
Her var det litt veiarbeid, men fine sykkelstier bort til Atlanten Motell og Camping, der vi leide et rom.
www.atlanten.no

På veier over holmer og skjær.

Dag 2: Kristiansund - Veiholmen (70km)
Vi startet dagen med en skikkelig selvbetjeningsfrokost på motellet. Var ikke helt sikker på hvordan vi kom til Seivika, men vi spurte en drosje-sjåfør undervegs.
Det var ei mil dit, og vi kom i god tid før ferga kom. Fikk nyte sola og tatt noen bilder av de flotte omgivelsene.
Ferga fra Seivika gikk til Tømmervåg på Tustna, derfra syklet vi til Sandvika og tok ny ferge over til Edøya.
Det blir alltid litt venting og det er lurt å sjekke fergerutene på forhånd, og ha litt ekstra tid å gå på, det var en stund mellom hver ferge.
På Edøya merket vi vinden mer, det er ganske flatt og åpent ut mot havet, og dei kunne vel neppe finne en bedre plass for vindmøller enn Smøla. Vi basket oss over broer og moloer, hadde mest vind fra siden, men ellers var det flott vær og det var en opplevelse å sykle der. Det var et yrende fugleliv og vi så hjort og mink som spratt over veien, det var frodig med blomster og planteliv også. Mye våtmarksområder og heier over Smøla, her tok vinden godt og da vi nærmet oss Hopen tenkte jeg mitt. Så for meg en ti km lang molo ut på en forblåst holme... men sånn var det ikke, vinden løyet da vi syklet siste stykket ut til Veiholmen. Og vi ble positivt overasket, Været var større enn vi trodde og det lå så idyllisk til langt der ute i havgapet. Vi overnattet på Havkroa og om kvelden gikk vi til Vågarbrygga for å spiste middag, god mat og koslig stemning.
www.havkroa.no
www.vogarbrygga.com

Vi forlater Været

Dag 3: Veiholmen - Kristiansund (70km)
Det var en stille morgen, ikke en vindpust å kjenne.
Litt småskyet, og vi kjente at luften ble litt skarpere, men det ble ikke regn sånn som det var meldt.
Vi hadde en flott tur innover Smøla og vi kom til Edøya i god tid før ferga kom. Da vi hadde tatt ferga over til Tustna igjen, var det bare å trø på for å rekke ferga til Seivika, men det viste seg at vi hadde sett feil på ruta og hadde god tid da vi kom frem. Her var det kiosk og vi fikk kjøpt oss litt mat før vi gikk ombord i ferga igjen.
Siste mila fra Seivika gikk fort unna, selv om vi hadde god tid. Vi reiste med Hurtigruten fra Kristiansund til Molde.

Kjempeflott tur, med mange naturopplevelser!

Åndalsnes - Dombås t/r

Syklet fra Åndalsnes til Dombås t/r 23.-24.Mai
Etter forrige helgs 50-årsfeiring i "Alpebyen", bestemte vi oss for å feire Kjetil's bursdag med en sykkeltur i Romsdalen. Og vi var heldige med både vær og turvalg, litt tåke på toppene på vei opp, men ikke mer enn at solen løser det opp.
Det var også en rolig tid trafikkmessig, lørdag morgen.
Vi parkerte bilen ved Kroken-senteret.

Tåkete fjelltopper

Dag 1: Åndalsnes - Dombås (110km)
Vi startet tidlig lørdag morgen og fulgte først sykkelvei og litt gamleveien opp til Trollveggen. Herfra syklet vi på E-136, som vanligvis er veldig trafikkert, men det var uvanlig lite trafikk denne dagen. Sånn at vi kunne høre både fuglekvitter og få frisk luft.
Turen opp Verma gikk også bra og vi tok en rast ved Slettafossen.
Det gjorde vi også på Bjorli, der spiste vi medbragt lunsj på en rasteplass.
Sykkelstien fra Bjorli til Dombås er ikke ferdig, men arbeidet er i gang. Vi syklet der det var asfalteret, ellers var det veldig løs grus. Vi kunne også valgt å sykle Vestside-veien, noe vi ikke gjorde denne gangen.
Da vi syklet over Lesja ringte Elisabeth, dattera vår og fortalte at ho hadde fått en gutt, vårt 5.barnebarn, på morfars bursdag!! Vi hadde nok hatt henne i tankene opp gjennom Romsdalen, så lettelsen var stor for at alt gikk bra:) Vi trødde lett videre opp til Dombås.
Overnattet på Dovrefjell Hotell.

Returen

Dag 2: Dombås - Åndalsnes (110km)
Vi syklet litt rundt i sentrum for å lete etter batteri til sykkel-computeren, noe vi ikke fant. Men vi traff på en fransk mann fra Grenoble, han hadde syklet derfra og hadde Trondheim som mål i første omgang, men hadde tenkt seg til Nordkapp. Vi var imponert, ikke minst på grunn av alderen, noe han kommenterte med at det var syklingen som holdt han frisk og sprek. Men han tok seg god tid, for tid hadde han mye av, han var jo pensjonert.
Vi startet fra Dombås med ny giv, her har vi mer av nok tid til å sykle rundt om i verden:) For planene våre går over flere år, vi har jo bare feriene våre å sykle på...enda;)
Litt mer overskyet, men fin temperatur på veien tilbake.
Vi gjorde ikke så mange stopp, kun på Bjorli.
Litt mer trafikk på en søndag ettermiddag, men det er bare å bruke litt sunn fornuft, holde seg så godt ut fra veibanen som mulig. Stoppe der det er trangt. Dei fleste viser hensyn og blinker ut og kjører godt ut i veibanen når de kjører forbi, men det finnes selvfølgelig også unntak der.

A cyclist from France

Hello cyclefriend from Grenoble!!
We hope you will have a nice time in Norway, it's really a beautiful country with plenty of variation in the landscape.
The weather and the temperature are variable too, especially in the north, we hope the weather is on your side on your way to Nordkapp.
Our plan are to cycle from Schengen(Lux) next summer, to Thionville, Dijon, Lyon, Avignon, Arles and follow the coast to Barcelona in Spain. We have only four weeks of vacation in the summer, so we have to take parts of the route from Nordkapp to Gibraltar in the summer holidays.
We looks forward to cycle in your beautiful country France again.

Best wishes from Tone and Kjetil Aas

50-årsfeiring

15.mai 2009 feiret vi 50-årsdagen til Tone
Vi var bare åtte som møttes på Grand Hotell i Åndalsnes, gjestene visste ingenting om hva som skulle skje utover kvelden. Spennende:) Etter en stund kom det 2 biler og hentet oss, Johan Setnes og kona hans. Han fortalte hva som skulle skje, først med vin-kurs på Tuen Vingård og senere middag på Devold Gård litt lenger opp i dalen.
Vi har tidligere vært på vin-kurs hos Johan, og fant ut at dette ville vi ta med oss flere på, en flott og interessant opplevelse. Og det var kjekt å se at de andre fikk like stor glede av det som vi.
Etter vin-kurset ble en lystig gjeng kjørt av de samme sjåførene opp til Devold Gård.
www.tuenvin.net

Middag på historisk grunn

Med en flott beliggenhet ligger Devold Gård der Rauma lager en u-sving inn mot Isterdalen. Når det var Romsdalmartna der i gamle dager hadde beliggenheten mye å si for folk som kom fra innlandet og kysten også. Per Devold hadde mye kunnskap inne om det som hadde foregått på gården opp gjennom tidene, og fortalte med stor innlevelse.
Vi fikk servert middag i Eldhuset, riktig god middag laget av han og kona hans. Ramma rundt måltidet var lun og koslig, det var fyrt opp i den gamle peisen og verten fortsatte å fortelle og viste også talent som trubadur ut på kvelden.
www.devoldgard.no

Camino de Santiago - Easter 2009

We traveled with "Bike for Peace", a Norwegian company who organised travels by bicycle all over the world. The leader Tore Nærland, follow our group to Spain for to take part and cycle on the Camino from Leon to Santiago de Compostela.
www.bikeforpeace.no
The organizer in Spain, Jaime Bartolomé  from "Away from the Crowds". Followed with his car and gave us support and service all time. He told us about historical buildings, -moments, the natur and the people in this part of Spain. We will remember this week in Spain with a pleasure Jaime, and hope to meet you again, maybe in Segovia.
www.awayfromthecrowds.com
(guide and driver)

Leon

Lørdag den 4.april
The first day we traveled from home to Madrid and finally to Navacerrada. About an hour from Madrid in this quiet little village, we spend the night at Hotel Nava Real.
www.hotelnavareal.com
We woke up next morning after a good night sleep,
and after breakfast we had to leave this charming hotel. After some hours driving, we arrived Campus San Mames Aparthotel in Leon.
We had plenty of time to spend in the city. First we walked to the Alberge, where the Pilgrim's Passport was given to us, and after that we walked around in the historical city center for a while.
The Holy week in Leon preserves the ancient forms
of popular religiousness, originating in the Middle Ages and deeply rooted in their society. This tradition dates back to the 16th century although as far back as the 13th century, they have evidence of the attendance of the Municipal Corporation at the solemn official procession of the Holy Burial, where members have to carry on their shoulders the Virgin of the Solitude together with the titular laboerers.
We was fortunate to have this experience in Leon, to see this procession was fantastic and unforgettable in the same time, not like our celebration of the Easter.
After a fantastic afternoon in the city, we had to go back to the hotel. And in the evening we where eating dinner in a resturant close to the hotel.
www.csanmames.net

Day 1: Leon - Astorga 48km

Søndag den 5.april (Palmesøndag)
Neste morgen våknet vi til sol og blå himmel, en flott start på vår første sykkeldag i Spania. Etter frokost var vi klar for å komme oss avgårde, bagasjen ble plassert i følgebilen, lunsjpakker og drikke utdelt og vi får tildelt syklene som vi skal bruke på turen.
Olaug, Per Dag og vi sykler fra hotellet, mens de andre starter utenfor byen. Vi rotet litt i starten, fant til slutt gule piler og skjell i gaten, det er tegnene som viser hvor caminoen er. Per Dag fikk problem med giret og kjeden røk, så vi fikk et stopp på San Marcos-plassen, der karene med felles innsats fikk lappa sammen kjeden. Vi damene fikk beskuet San Marcos, et tidligere pilgrimshospital som nå er en parador. Utenfor byen møter vi Jaime, vi fortsetter videre på grusveg på flatt terreng et stykke. Senere mer kupert og med grovt veidekke, rullestener noen steder. Utenfor Villadangos de Paremo spiser vi lunsjpakkene våre og i Hospital de Orbingo kjøper vi oss kaffi på en bar. Her fikk vi også stempel på pilgrimspassene våre og vi kommer i prat med to pilgrimmer, den ene fra Spania og den andre fra Sverige. Spanjolen var lærer og "møtte veggen" da en av elevene hans falt ut av vinduet på klasserommet. Jenta falt i koma, og i fortvilelse lovet han henne at hvis hun våknet skulle han vandre på camino'en i ett år. Hun våknet opp og han hadde vandret i nesten ett år. Svensken var oppfinner og eier av et firma som produserer og selger "Light for Fire", utstyr for friluftsliv. Han hadde med en matboks som han viste frem og delte ut hendig plastbestikk.
Snart kunne vi se Jacobs-korset utenfor Astorga, vel inne i byen var det lett å finne frem til hotellet, "Hostal Gallego". Vi fikk en tur ut på byen før middag, der vi fikk sett på den gamle katedralen og Antony Gaudi's palass.

Day 2: Astorga - Ponferrada 52km

Mandag den 6.april
Andre sykkeldag startet med overskyet oppholdsvær, og vi syklet på asfalt nesten hele veien, men med mye stigning. Lange seige bakker helt opp til høyeste punktet på ruten, Cruz de Ferro, 1500 m.o.h.
Men før det opp bakkene til Rabanal de Camino, der vi spiser lunsjpakkene våre og kjøpte oss kaffi. Og fikk stemplet så klart, før vi fortsetter mot toppen. Nesten oppe har vi flott utsikt mot Montes de León, vi møtte på noen andre syklister med tunge sykkelvesker, litt misunnelig på vår bagasjetransport. Vi fikk dei til å ta gruppebilde med fjellene i bakgrunn før vi fortsatte. Vi får et forferdelig regnvær oppi bakkene, og de fleste faller for fristelsen og sitter på følgebilen derfra. Per Dag og vi fortsetter opp til toppen, det regnet, sluddet og haglet på samme tid. Det var iskaldt og vi hadde med bare sommerhansker, på toppen står følgebilen, Olaug la fra seg en sten oppå stenhaugen der St Jacobs-korset sto. Vi fortsatte nedover bakkene til El Acebo, Per Dag mistet kjeden og trillet nedover bakkene. Det var deilig med litt luft under vingene etter alle oppoverbakkene. I denne spesielle fjell-landsbyen, tok vi en pause, for å få varmet oss og tørket opp litt. Var våt og kald etter siste etappe.
Senere fikk vi god fart nedover til Ponferrada, nesten 1000 meter lavere i terrenget, på svingete veier nedover et dalføre. Vi fikk god fart og koste oss stort da vi kjørte forbi en sportsbil som også var på vei ned. Vel fremme på hotellet, var det ekstra godt med en dusj for å få varme i kroppen igjen. "Hostal san Miguel" var navnet på hotellet.

Day 3: Ponferrada - O'Cebreiro 54km

Tirsdag den 7.april
Neste morgen var alle klar til å sykle videre kl 9, vi var alle forberedt på enda en dag med mange oppoverbakker. Men vi skulle innom en sykkelbutikk først for å kjøpe varme sykkelhansker, det viste seg at butikken ikke åpnet før kl 10, så vi ble hengende etter de andre i gruppa. Ikke nok med det...vi syklet feil også 7-8 km, det ble ca 15km ekstra og i tillegg ble det varmt. Så hanskene hadde vi ikke bruk for den dagen, men vi fortsatte opp bakkene og nå visste vi at vi var på rett vei. Det var voldsom blomstring av bl.a. Jyvel langs veien, noe Tone begynte å merke etter hvert. Dette utløste et kraftig astmatisk anfall etter en stund, etterfulgt av flere. Måtte motvillig gi opp til slutt, men oss klarte å komme oss til Villafranca del Bierzo med tiden til hjelp. Og der fikk vi tilkallet Jaime, som kom å hentet oss og kjørte oss opp til O'Cebreiro. Utrolig kjedelig...men det er sånt som man må leve med, og vi er utrolig glad for at det gikk bra i et område uten mobildekning...
Om kvelden gikk vi litt rundt i den gamle fjell-landsbyen som ligg 1400 m.o.h. Vi fikk servert tradisjonsrike retter fra Galicia til middag, og overnattingstedet vårt heter "Hospederia Valiña".

Day 4: O'Cebreiro - Sarria 50km

Onsdag den 8.april
Dagen etter var det kjølig og lufta var fuktig, men uten nedbør. Vi ble lovet mange nedoverbakker og det fikk vi. Tone var likevel godt forberedt med både medisin og tørkle over nese og munn...ingen pollen skulle få snike seg inn;) Det gikk veldig bra og turen var en nytelse av lange slakke nedoverbakker, med en natur som tok pusten fra en. I Samos stoppet vi en stund, spiste lunsj og så på det gamle klosteret.
Så bar det nedover igjen til Sarria, litt opp, men mest nedover. Trær og marker var i vårblomstring.  Vi kom til Sarria om ettermiddagen og fikk god tid til å se oss rundt i byen før middagen.
Hotellet vårt heter "Hotel Villa de Sarria"

Day 5: Sarria - Palas de Rey 54km

Torsdag den 9.april (Skjærtorsdag)
Dagen etter våknet vi til nydelig vær, men litt kjølig på morgenen. Etter frokost var vi igjen klar for dagens utfordringer. Første delen av etappen syklet vi på sti eller kjerrevei, noen steder så grovt veidekke at vi måtte trille sykkelen. Et sted rant elva, så vi måtte hoppe fra sten til sten. Kupert terreng helt til Portomarin, og vi ballanserte oss frem mellom rullestener og gjørme.
I Portomarin ventet Jaime ved et restaurant-telt, han anbefalte oss å prøve blekksprut som ble servert på tretallerken med paprika og olivenolje...det var utrolig godt! Noen prøvde baccalao og noen grilla spansk pølse...litt for enhver smak.
Mens vi satt der å koste oss begynte det å regne...det øsregna, men hva gjør vel det. På med regnklær og varme hansker, så var vi klar for å sykle igjen.
Vi syklet på asfaltvei hele veien til Palas de Rei, der bodde vi på "Pension Bar Plaza".

Day 6: Palas de Rey - Santiago de Compostela 70km

Fredag den 10.april (Langfredag)
Vi våknet frisk og opplagt til turens siste sykkeldag, i dag skulle vi nå målet, Santiago de Compostela.
Det hadde regna hele natten, det hadde virkelig øst ned, store dammer noen steder. Fortsatt litt regn da vi startet etter frokost, og det kom byger hele dagen, med opphold innimellom. Det var bare vi og Per Dag som syklet siste dagen, de andre gikk de siste to milene inn til Santiago.
Første delen syklet vi på asfalt, vannet sprutet opp og vi ble ganske våt etter en stund, selv om vi hadde regntøy. Siste delen syklet vi på gjørmete kjerrevei, så da vi kom frem til Santiago var vi preget av det.
Vi hadde syklet jevnt for å holde varmen, med kun små mat og kaffi-pauser. Da vi kom inn til byen strålte sola på oss, som takk for at vi hadde kommet i mål. Vi hadde syklet "Camino de Santiago" fra Leon og var stolt av det! Mange syklister og vandrere, sto der ute på plassen foran katedralen og var blank i øynene, stemningen var til å ta og føle på. Selv om vi måtte "droppe" noen kilometer før O'Cebreiro, så fikk vi pilgrims-sertifikatene våre på latin:)
I Santiago overnattet vi på "Hostal la Salle".
Dagen etter kjørte Jaime oss den lange veien tilbake til Navacerrada, der vi bodde på samme hotellet som første natten. Vi hadde en fantastisk avslutningsmiddag siste kvelden, med Tapas på menyen. Dagen etter ble vi kjørt til Madrid, for å ta flyet hjem til Norge.

Nyeste kommentarer

07.11 | 12:33

Beklager sent svar, har hatt en travel periode med flytting i høst. Du kan sende mail til tone-faa@online.no

22.10 | 10:32

Hei!
Er det mulig å sende dere en mail med noen spørsmål rundt kyst-sykkelturen deres? Trenger i såfall mailadressen!

23.04 | 05:58

Multi-branded have on with the help of multi-products consist of the stash. <a href="http://www.jersey4cycling.com">custom cycling jerseys</a>

27.06 | 22:21

Kan ikke huske at vi møtte noen syklist der inne, men det var mye trafikk. Vi og syklene var godt innsmurt med sand fra topp til tå, men angrer ikke på turen.