Cycling 2007 - Norway and Denmark

Trening- og dagsturer våren 2007

Fra Vinter til vår
Da vi ikke sykler på vinteren, bortsett fra spinning, prøver vi å gå mest mulig på ski eller på føttene også for den del.
Så lenge det er snø og is på veiene og kulda biter.
Det er viktig å få utetrening for å trene opp kondisjonen, og dette med frisk luft gjør godt uansett.
Vi bruker brodder på fjellskoene for å komme frem i isete terreng eller truge når det er mye snø,  gjerne staver til.
Vi har fine turområder i nærheten, så vi har mye å velge mellom også på vinter og vår.
Men det vi liker aller best er å sykle, det er det ingen tvil om. Sykkelsesongen vår i 2007, startet i begynnelsen av mars.
Da syklet vi mest treningsturer i Vestnes, men vi tok også rundturen rundt Vestrefjorden og Vatne.

Sommeren 2007

Norsk Fjellfestival på Åndalsnes
Vi budde på hytte ved Trollstigen, og vi hadde med sykler for å sykle ned til Åndalsnes. Det ble mange turer opp og ned, ellers ble det mest fjell-turer den helga.

Vi var også på vinkurs hos Johan Setnes.
En stemningsfull opplevelse, og smaken av natur var det som imponerte mest. Dette er en klasse for seg selv!
Kanskje du vil prøve et vinkurs sammen med gode venner?
www.tuenvin.net
Vinbonden fra "Tuen" på Veblungsnes

62 grader Nord

Juli 2007 På sykkeltur langs fjorder og fjell i Møre og Romsdal.

Dag 1: Vestnes - Rødven (71km)
Vi tok ferge fra Vestnes til Molde, og syklet langs Fannefjorden til Hjelset, der tok vi av og syklet til Kleive. Innerst inne i fjorden i Fanneosen, fant vi en fin rasteplass. Etter pausen syklet vi videre utover fjorden igjen mot Talset, det er ikke ofte han  har vært på Talset de siste årene, men Kjetil var der ofte da han var yngre og besøkte tante, onkel og søskenbarn der. Har mange gode minner derfra.
Så fortsatte vi mot Hovdenakken og Sølsnes, der vi syklet gjennom vår første tunell på turen, den var ikke så lang. Vi tok ferga over til Åfarnes og syklet videre derfra til "Saltkjellneset Camping" i Rødven, der vi slo opp teltet for natten.
Rast i Fanneosen

Over Trollstigen

Dag 2: Rødven - Valldal (73km)
Vi våknet til strålende solskinn og klar blå himmel. Det var så utrolig flott da vi syklet forbi Torvik, og kunne skue over en speilblank fjord inn mot Åndalsnes og Romsdalsfjella.
Med fin utsikt over ruten vi gikk da vi var på Fjellfestivalen, og tok turen opp
Nesaksla og gikk bakover mot Venjedalen, med ei fantastisk flott utsikt nedi fjordene. Det var like flott vær da.
Så fortsatte vi på sykkelturen rundt Isfjorden til Åndalsnes, der vi tok oss ei skikkelig lunsj-pause før vi fortsatte. Først langs Rauma opp til Sogge bru, videre opp Isterdalen og opp Trollstigen. Denne gangen var det bare å trille det meste av veien, med 7 gir og tungt lastet sykkel var det eneste måten, iallefall på selve "stigen". Det var varmt og sola stekte, det gikk med mye vann på veien opp, men vi tok oss tid til å nyte den flotte utsikten også. Og vi er nå mer enn heldig som har sånn flott natur rundt oss, som vi har her i vårt distrikt. Og på sykkel eller til fots for den del så opplever du mer enn når du suser forbi i bil.
Da vi kom opp til Trollstigen Fjellstue kjøpte vi oss middag, og satt en stund og hvilte før vi fortsatte. Med enda mer stigning, men premien var lange nedoverbakker ned til Valldal. Vi teltet på Uri Camping.
Siste bakkene opp fra Trollstigen

Over Eidsdalen og Ørnevegen

Dag 3: Valldalen - Geiranger (34km)
Turen ned til Valldalen var ikke lang, vi leitet etter et sted der vi kunne få oss frokost. Det ble på kaféen på Muritunet vi havnet til slutt.
Vi fortsatte mot Linge og tok fergen over til Eidsdal, der måtte vi "mekke" litt på sykkelen min før vi fortsatte. Fikk kjøpt inn litt kjeks, drikke og verktøy som vi manglet på Coop Marked. Så var det bare å ta fatt på den lange stigningen oppover Eidsdalen, her kunne vi sykle mesteparten av bakkene, men vi gikk der stigningen var for bratt for å spare giret. Helt øverst oppi Eidsdalen var det en campingplass, med kiosk som solgte mat. Nok en nederlandsk familie, som har etablert seg i Norge, fasinert av den norske naturen. Ikke minst av all plassen vi har å tumle rundt på, vi bur ikke i trengsel akkurat.
Vi fikk iallefall et passe stort måltid til at vi holdt ut til Geiranger, det var fortsatt et lite stykke til vi kom opp på toppen. Så syklet vi rundt Geitfonn-tunellen på grusvei, og var straks på toppen av Ørnevegen. Var i grunnen glad for at vi skulle ned da. Det ble en kontrollert tur nedover svingene, det var ikke så veldig mye trafikk, men et vet nå aldri hva som lurer bak neste sving. Vi stoppet litt på "utsikten", før vi fortsatte ned til Geiranger. Hadde på forhånd ringt å reservert ei hytte på andre siden av fjorden, det var en stille og fredelig del av Geiranger på denne tiden. Det var ei enkel hytte uten de store fasilitetene, men vi synest det var greitt med tak over hodet ei natt også. Om kvelden syklet vi inn til sentrum og kjøpte oss middag, det var delig å sitte å se solen gå ned i fjella etter nok en flott dag på sykkel.
Med utsikt over Geirangerfjorden

Fergeturer og trange daler

Dag 4: Geiranger - Emblem (36km)
Da vi våknet neste morgen var det overskyet og litt yr, men mest oppholdsvær da vi reiste med ferge fra Geiranger til Hellesylt. Ferga var full av utenlandske turister, så det var trangt om plassen. Vi fant oss en plass oppå dekk og fikk nyte turen med utsikt hele veien inn mot Hellesylt. Det var første gangen vi reiste med denne fergen, og vi hadde den fordelen at vi bare hadde sykler med oss, det var lang kø for bilister som skulle være med.
Da vi kom til Hellesylt var det jevn yr, men temperaturen var fin. Vi var innom turistinformasjonen for å forhøre oss litt om Øye og Urke, om det var hytter til leie i området.
Omtrent like vis syklet vi videre opp bakkene til Tryggestad, der vi tok av og syklet mot Norangsdalen, nedover dalen i yr, men da vi kom til Øye regnet det skikkelig. Vi prøvde å få hotellrom på Øye, men der var det fullt overalt, det er lurt å bestille på forhånd, noe vi ikke hadde gjort denne gangen.
Så vi syklet videre til Urke og håpte på at vi "dumpet borti noe", men vi fant ut at da kunne vi like godt ta "62 grader Nord-ferga" til Magerholm, og gjorde vi. Det var ikke langt til Leirjordet på Emblem, der vi overnattet med eldste sønn vår Bernt Kristian og samboer Mariann, og lille gulljenta vår Sofie.
Ved fossen i Hellesylt

Veien hjem

Dag 5: Emblem - Vestnes (57km)
Nå syklet vi på kjente veier mot Glomset og Valle, vi stoppet på Valle og kjøpte oss mat på bensinstasjonen der, der er det fin rasteplass. Det var overskyet men oppholdsvær, så turen hjemmover gikk greitt. Vi tok også en pause på Sjøholt før vi fortsatte oppover Landedalen mot Ørskogfjellet. Fra Fjellstua var det mest nedover til Skorgen og likedan utover mot Vestnes derfra.
Vi var kjempefornøgd med turen, men kunne godt tenkt oss Norangsdalen i finevær, så det får vi prøve på en annen gang.
Gamle-brua i Norangsdalen

Jylland på langs

August-September 2007 - Sykkeltur i Danmark
Det ble lite lang-turer på oss denne sommeren synest vi, så vi planlagte en tur i Danmark, noe vi lenge hadde tenkt på.
Vi tok danske-båten fra Oslo til Fredrikshavn, parkerte bilen på havneterminalen og fulgte toget fra Fredrikshavn til Skagen. Kjetil fikk seg en "mekke-jobb" på jernbanestasjonen i Skagen, før vi kunne starte på turen. Sykkelen kolva på stasjonen i Fredrikshavn og giret ble knust, han brukte "strips" og fikk lappet det sammen, sånn syklet han første dagen uten gir. ( vi hadde med reserve-gir )
Jernbanestasjonen i Skagen

Fra forblåst klittelandskap til skogkledte åser

Dag 1: Skagen - Dronninglund (120km)
Vi syklet først langs Vestkyst-ruten (Nationalrute 1), fra Skagen til Skiveren. Dagen startet med solskinn og blå himmel da vi syklet fra Skagen, men på vår vei til Skiveren snudde det helt om. Det skyet til og det småregnet litt også. Det blåser stort sett hele tiden i dette området helt opp mot Skagerak, det var vi også forberedt på.
Fra Skiveren begynte Hærvejs-ruten (Nationalrute 3), som vi fulgte resten av turen, kun med små avstikkere noen steder.
Vi kom oss sent avgårde fra Skagen, så det var ikke mange stoppene vi kunne bevilge oss mellom Skagen og Dronninglund. Ruten gikk langs veier med lite trafikk og noen grus/sand-veier var helt trafikk-fri, noe som var svært tungt å sykle på etter regn. Vi fikk ei skikkelig regn- og haglebyge og var glad vi fant oss et gammelt buss-skur, der vi søkte ly til det værste var over.
Turen fortsatte gjennom Tolne og Østervrå, derfra fulgte vi en litt mer trafikkert vei utenom ruten til Dronninglund.
Vi var allerede sent ute og hadde reservert rom på Dronninglund Slott. Da vi kom til slottet var der ikke folk som åpnet for oss, men kokken kom tilfeldigvis innom, heldigvis for oss for de hadde rett og slett glemt oss! Litt utenom sesongen, men uansett uakseptabelt. Vi var sliten og trøtt da vi fikk tildelt rommet vårt, var i det store og hele bare glad vi kom oss i hus.
Etter skybruddet

Gjennom by og skog

Dag 2: Dronninglund - Rold (65km)
Vi fikk mange beklagelser dagen etter, og etter frokost da vi skulle betale oppholdet sa de at vi skulle få det gratis. Helt greitt synest vi, det satte jo en liten demper på hele oppholdet som vi hadde gledet oss til.
Etter en rask titt på slottet, skiftet Kjetil gir mens jeg tok en titt på slottskirken og kirkegården bak slottet. Solen skinte igjen og lovet en flott sykkeldag, og vi gledet oss til å komme videre.
På turen mot Aalborg syklet vi gjennom Hjallerup, vi stoppet ved et bakeri for å ta en pause. Vi satt ute i det fine været, mens vi satt der var vi til og med barnevakt for 3 småunger i ei overfylt barnevogn, mens dagmammaen var inne og handlet. Litt uvanlig for oss, tror ikke det hadde skjedd hjemme på Vestnes.
Vi syntes dette var en trivelig små-by på vår tur sørover, et sted vi ikke glemmer, kanskje for den tilliten vi fikk utenfor et bakeri.
Turen fortsatte gjennom Hammer Bakker, et skogsområde nord for Aalborg, og da vi kom ut av skogen fulgte vi sykkelveien til Bouet. Vi syklet over broen til Aalborg og stoppet for å kjøpe blandt annet ny sykkelstøtte til meg.
Vi kjøpte oss også lunsj på en restaurant på ruten, "Cafe Casablanca". Etterpå syklet vi ut av byen, gjennom Ferslev og Volsted, der vi hoppet av ruten et stykke og syklet en alternativ vei gjennom Rold Skov.
Vi overnattet på Rold Kro, som er medlem av "Gourmet-ruten", det benyttet vi oss av om kvelden. Stedets kokk var kjempeflink.
Dronninglund Slott

Vindmøller og maisåkrer

Dag 3: Rold - Viborg (60km)
Samme flotte været denne dagen også, etter frokost er vi klar for nye utfordringer. Vi syklet først til Arden, derfra syklet vi rett sørover til Vebbestrup. Det dukket opp rekker med vindmøller langs ruten, store korn- og maisåkrer. I Hubro kommer det inn en fjord som heter Mariager Fjord, vi stoppet en stund i Hobro. Vi ruslet litt i byen, koslig liten småby og det var noen småting vi måtte handle inn.
Vi ringte også turistkontoret i Viborg for å få tips til overnatting, og det fikk vi og dei ville også reservere for oss, vi fikk navn og adresse til en B&B. Snakk om service!!
Men det var langt til Viborg fra Hobro, og vi skulle også i dag over et stort område med kupert istidslandskap. Sør for byen gikk stien bratt ned til et myrområde, det var lagt ut planker til å sykle på. Videre kom vi inn på smale stier og etter hvert grusvei. Fra Nørre onsild sykler vi på asfalt igjen mot Klejtrups Sø og videre gjennom Lindum Skov, flere steder på vår vei til Viborg var det små strekninger med grusvei. Vi syklet først på sykkelvei langs en sterkt trafikkert vei, så fortsatte vi på trafikkfri sykkelvei langs Nørresø, over broen og ned langs Søndersø. Helt til vi oppdaget på kartet at vi måtte tilbake og forbi Domkirken for å komme til Sct.Mogens Gade, der "Klosterpensionen" var, helt nytt B&B.
Flate strekninger fra Arden

På historisk grunn langs Hærvejen

Dag 4: Viborg - Harresø (87km)
I dag regnet det og ute er det grått og trist, vi var glad vi tok en runde i byen kvelden før. Viborg er en flott by med flott anlagte gater og parker.
Vi syklet først en liten runde i byen for å finne Hærvejen ut av byen, mot sør. Gjennom Hald Ege og langs Hald Sø mellom Dollerup Bakker og Inderø Skov. Fra Dollerup fortsatte vi på grusvei til Skelhøje, så syklet vi på asfalt igjen til Thorning.
Videre inn i et område der det pågikk mange slag og konge-feider tilbake på 1100-tallet, allerede da var Hærvejen brukt for å komme seg fra sør til nord i Jylland. Og de reisende var avhengige av alle kroene som lå langs veien.
Så fortsatte turen til Kragelund og Funder Kirkeby, vi syklet på asfalt stort sett hele veien til Nørre Snede med kun korte pauser. Etter en stund på sykkelsti langs trafikkert vei sør for N.S. kom vi inn på en 5km lang sammenhengende grusvei, noe som var forferdelig tungt å sykle på i regnværet.
Veien videre til Givskud var asfaltert, men siste 2-3km til Harresø Kro var grusvei. Kroen er fra 1600-tallet og er vårt overnattingsted. Det var godt å komme i hus og få dusje, vi spiste middag på kroens bistro.
Harresø Kro

Enda en regnværsdag

Dag 5: Harresø - Jels (76km)
Vi våknet til enda mer regn, litt tungt å komme i gang sånne dager, men når en først har fått hjulene til å rulle så går det nesten av seg selv. Først til Mølvang, der vi tok en avstikker til Jelling, mest for å se om vi fikk løst ut tog-billettene våre som vi skulle bruke på turen tilbake. Men det var ikke betjent stasjon der. Så vi syklet tilbake mens regnet plasket ned, det var rett ufyselig.
Vi fortsetter langs ruten og krysser veien som går til Billund, rett etter var det en kro like ved "Firehøye", graver fra bronsealderen. Der tar vi en pause fra striregnet og får varmet oss litt innendørs, der kjøpte vi oss lunsj også.
Turen gikk videre til Fitting, der fikk vi en strekning med grusvei igjen, også et stykke mot Bække. Resten av turen til Vejen og videre til Jels syklet vi på asfaltvei.
Det var lett å finne Jels Bed & Breakfast like ved Hærvejen,
vi ringte undervegs og reserverte rom. Det var turens flotteste B&B, stort flott rom og bad og kjempeflott uteområde. Det er et eldre ektepar som driver stedet, dansk/amrikanere og han forhandlet på Chevrolet bl.a.
Stod noen parkert på plassen ved garasjene, som også var full av mindre kjøretøy.
Immervad Bro på Hærvejen

Langs Hærvegsbroene

Dag 6: Jels - Padborg (83km)
Dagen startet med sol og varme igjen, godt etter alt regnet.
Og etter frokost syklet vi avgårde mot Vojens, kun litt grusvei gjennom "Troldskov". I Vojens fikk vi løst ut tog-billettene våre, for vi hadde reservert plasser på internett. Det tok litt tid og det var komplisert å finne to sykkel-plasser på samme tog på andre togstrekningen, men vi fikk billetter tilbake til Fredrikshavn.
Etter Vojens syklet vi på mye grusvei og på noe noe sterkt trafikkert vei også, men veiene hadde tørket opp etter regnværsdagene. Vi tok en rast ved Immervad Bro, der var det bord og benker og vi spiste lunsj der. Veien til Røde Kro var asfaltert, vi stoppet i Røde Kro for å handle litt mer å drikke og litt andre ting også. Så fortsatte ruten på en grusvei på over ei mil, like før Kliplev syklet vi over "Povls Bro", enda en Hærvejs-bro.
Fin sykkelvei fra Kliplev til Gejlå, der det var enda en bro, så fortsatte vi gjennom skogen Bommerlund Plantage på grusvei. Gjennom Frøslev Plantage og "Frøslevlejren" fra 2.verdenskrig, i dag er det en av de best bevarte krigsfangeleirer etter krigen med flere vakttårn.
Da var ikke veien lang til Padborg, tett ved grensen til Tyskland. Vi overnattet på Danhostel Padborg Vandrerhjem.
Med veikro likeved der vi kjøpte oss middag og frokost neste morgen.
Den siste av Hærvejs-broene "Gejlå Bro"

Togreisen tilbake

Dag 7: Togreisen fra Padborg - Fredericia - Aalborg - Fredrikshavn
Vi hadde en lang dag foran oss da vi tidlig neste morgen syklet mot Padborg Station. På første toget reiste vi i lag til Fredericia, det tok 1t og 20min. Men derfra til Aalborg måtte vi ta hvert vårt tog for å få med syklene, jeg først og Kjetil en time senere, det brukte 1t og 45min. på den strekningen. Så reiste vi med siste toget i lag fra Aalborg til Fredrikshavn, det brukte litt over 1t. Klokken var vel halv-seks da vi kom til Fredrikshavn der vi overnattet på "Hotel Mariehønen midt i byen.
Dagen etter hadde vi en hel dag i Fredrikshavn før vi skulle reise med Color Fantasy tilbake til Oslo.
Det var kjempevarmt hele dagen så vi hadde en flott dag å hvile oss ut på.

Nyttige nettadresser: www.dcf.dk
                                Dansk cyclistforbund selger guide-
                                bøker og kart.
                                www.haervej.dk
                                opplysninger om Hærveien
                                www.visitdenmark.com/cycling
                                nyttige linker om overnatting også
Hærvejsskulpturer ved Immervad

Nyeste kommentarer

07.11 | 12:33

Beklager sent svar, har hatt en travel periode med flytting i høst. Du kan sende mail til tone-faa@online.no

22.10 | 10:32

Hei!
Er det mulig å sende dere en mail med noen spørsmål rundt kyst-sykkelturen deres? Trenger i såfall mailadressen!

23.04 | 05:58

Multi-branded have on with the help of multi-products consist of the stash. <a href="http://www.jersey4cycling.com">custom cycling jerseys</a>

27.06 | 22:21

Kan ikke huske at vi møtte noen syklist der inne, men det var mye trafikk. Vi og syklene var godt innsmurt med sand fra topp til tå, men angrer ikke på turen.