Cycling 2010 - Norway

"KYSTEN RUNDT - FRA GRENSE TIL GRENSE" 1 - SOMMEREN 2010

KRISTIANSAND - LINDESNES - NORDFJORDEID (1103 km)

Planen vår var i utgangspunktet å sykle Nordkapp - Lindesnes langs innlandet, men vi synst Norske-kysten er mer spennende å sykle langs og den gir også mer utfordringer.
Vi sykler alltid med bagasjen på syklene og har aldri med følgebil på egne turer, dette gir oss større frihet og vi kan velge tempo og etapper selv, uten å være avhengig av andre.
Kystruta er mye lengre, derfor måtte vi dele turen i tre deler, i sommer syklet vi den første delen, fra Kristiansand - Lindesnes - Nordfjordeid. Meningen var å følge Kystruta til Måløy, men det hadde blitt mye båtreiser og små strekninger på sykkel. Det var også en av båtene som vi hadde tenkt å reise med som hadde begrenset bagasjevekt og vi var for tung.
Da vi syklet "Norge på tvers" i 2009, syklet vi gjennom Nordfjordeid på vår vei til Vestkapp og fulgte Kystruta til Sulesund. Derfor synst vi Nordfjordeid var et like bra knutepunkt til ruta vår som Måløy. Les mer om turen i fjor på "CROSSING NORWAY 2009"
I påska 2011 skal vi sykle del 2, Kristiansand - Horten - Moss - Svinesund. Den lengste turen sykler vi sommeren 2011, del 3, Grense Jakobselv - Nordkapp - Trondheim - Vestnes - Sulesund

Vi har lagt inn en egen side under CYCLING NORWAY/COASTAL ROUTE 1 2010, der kan dere lese om hele turen i år og oppfølgerene neste år COASTAL ROUTE 2 2011 og COASTAL ROUTE 3 2011.

TOPPTURER SOMMEREN 2010

TOPPTURER OG VANDRINGER

Før gikk vi mye i fjellet, noe vi har bestemt oss for å bli flinkere til. Her er noen av årets fjellturer i inn- og utland.

3.april(Påskeaftan): Rundtur om Rundebranden. Runde i Møre og Romsdal.
Kveldstur på 2 1/2 t med solnedgang og fuglefjell.

8.juni : Kystvandring Paleochora - Sougia. Kreta
Lang tur i tungt terreng, men med flott utsikt og mye historie. 16km på 6 t.

10.juni : Vandring Agia Irini ravina. Agia Irini - Sougia. Kreta
Turen gjennom ravina var flott, villt og vakkert. Men turen videre på asfaltvei til Sougia var brennhet.
12 km på 3 t.

14.juni : Topptur Mount Idi/Psiloritis (2456 moh)  Kreta
Startsted og slutt den samme, Analipsis ved Nida-platået. Vi gikk en rundtur oppi fjellet, stien delte seg et stykke nedom toppen. Ca 22km totalt, vi brukte 10 t. m/pauser.
Bildet er derfra.

3.juli : Topptur Rekdalshesten (782 moh) Rekdal i Vestnes kommune, det er den vestligste toppen i kommunen. Ruten går fra Rekdalsetra.
Ikke så høgt, men med ei flott utsikt ut mot øyane.

11.juli : Topptur Blåskjerdingen (1061 moh), ligg i Vestnes kommune.
Dette er den nest høyeste toppen i området Fiksdal/Rekdal.
Flott utsikt til nordtoppen (1069 moh), som ligg i Haram og er den høyeste i kommuna.
Vi gikk fra Krogsetra, samme vei tilbake.

25.september : Rundtur på Godøy-fjellet, Storhornet(497 moh), høyeste toppen på ruta. Flott og luftig tur! Anbefaler også å ta en titt på "Johan Skytt", en stenblokk som stikk ut fra stupet like ved fossen på nordsida av øya.

26.september : Rundtur på Emblemsfjellet, Høgkubben (450 moh). Vi gikk fra Eikenosa om Bjønnalågen opp til toppen, videre rundtur om Strokevatnet og Røssevollvatnet.

2.oktober : Topptur Remmemstinden (1090 moh), ligg i  Vestnes kommune. Vi gikk fra Flate på skogsvei opp til Flatesetra, videre opp til Båtreset, der ruta går til venstre. Ruta er godt merket. Vi returnerte samme vei tilbake.

9.oktober : Topptur Høgsvora (1163 moh) og Geitenibba (854 moh). Vi gikk fra Sollisetra, Vaksvikfjellet. Vi kom ikke helt til topps på Høgsvora på grunn av tett skodde, men var vel 500 m fra varden fant vi ut etterpå. Som "plaster på såret" gikk vi til topps på Geitenibba.
Høgsvora er den høyeste toppen av Næremstindan og er et grensefjell mellom Vestnes og Ørskog Kommuner.

10.oktober : Topptur Frostadtinden (807 moh) og Høgsalen (622 moh). Vi gikk fra Nakkereset opp til Litlevatnet, gikk først til Frostadtinden om Vardetua og så langs den lange ryggen forbi Vatneskåla til Høgsalen. Dagen startet med tåke, men det ble en flott dag etter hvert.
Frostadtinden er et grensefjell, det ligg mellom Vestnes og Skodje kommuner og er det høyeste i Skodje. Høgsalen ligg også der.

Tone har hatt anledning til å ta seg noen turer alene i ukedagene,  Bjørnetua (516 moh), Vardfjellet (705 moh)og Åsnakken (302 moh) er populære turmål.

Ellers begynner de største barnebarna å bli flinke å gå selv, så vi har tatt dei med på kortere turer.

Kvelds- og dagsturer

I april fikk vi også med oss en dagstur rundt Rekdal, Vestrefjorden og Vatne(90km) og noen kortere kveldsturer.
I mai mest kortere kveldsturer og en tur til Sjøholt(60km) og til Åsane(61km).
I juni kun korte turer.
I juli en kveldstur til Rekdal(58km)  Dagstur til Molde og Mordalsvågen, ferge til Otterøya og ferge fra Dryna til Brattvåg, videre til Vatne og over Nakkefjellet hjem igjen(105km) Bildet er fra Otterøya.

Flere småturer har det blitt, vi har nå 7 barnebarn fra 0-4 år, som vi prøver å gi litt besteforeldre-tid til innimellom og å bli med på sykkeltur er populært:)

Påska 2010 - Øyhopping i Giske(73km) - Godøya

Skjærtorsdag 1.april

Vi begynte med Godøya. Kjørte gjennom dei undersjøiske tunellene og parkerte bilen på Valkve. Det var overskya da vi startet, men det lysnet opp litt etterhvert.
Syklet fra Valkve til Gjuv og tilbake først, så syklet vi gamleveien til Alnes, bildet er derfra. Den er stengt for trafikk på grunn av rasfaren, så vi syklet på eget ansvar. Vi angret ikke, for vi fikk en kjempefin tur uten forstyrrende trafikk ut til fyret og vi ble fortalt etterpå at dei steinblokkene som ligg der har lagt der lenge. Alnes fyr og Alnesfjøra er verdt et besøk og der er også fine turstier langs fjøra til Gjuv eller over fjellet. Vi syklet tunellen tilbake og den hadde både sykkelsti og god lufting, så den var en av de bedre vi har syklet gjennom.

Valderøya og Vigra

Så festet vi syklene på bilen igjen og kjørte gjennom tunellen til Valderøya og parkerte bilen like ved Giskebrua.
Derfra syklet vi på utsiden av Valderøya til Gjøsundet og over brua til Vigra. Vi syklet først på innsida til Roaldsneset, videre til Molneset,tilbake ved krysset tok vi av og sykla rett over til Synneset. Bildet er derfra og det var den mest idylliske plassen på Vigra syntes vi. Turen fortsatte rundt Blindheimsvika og tilbake til Gjøsundet, så over brua til Valderøya igjen og no sykla oss på innsida tilbake til Giskebrua.

Giske

Etter brua var det snart gjort å sykle rundt den idylliske lille øya, spesielt i området ved den gamle kirka var det fint. Der var det også en sandstrand som vi ble litt betatt av, tar gjerne turen tilbake en varm sommerdag. Bildet på toppen viser denne idyllen, med Alnes fyr i bakgrunn.

Øyhopping i Herøy(80km)

Påskeaftan 3.april

Vi kom til Runde om ettermiddagen, vi leide ei hytte på Goksøyr Camping der vi bodde under oppholdet.
Til denne hytta hørte det også til et måkepar som kommer tilbake hvert år og dei er så tam at dei spiser av hånda di. Dei sto på vinduskarmen utenfor, tittet inn vinduet og holdt et øye med hva vi holdt på med...var spesielt interessert under måltidene, kanskje det var en matbit å få.
Vi gikk en kveldstur langs fuglefjella og oppå Rundebranden første kvelden, det var nesten vindstille og vi fikk se en nydelig solnedgang i havet.

Runde

1.Påskedag 4.april

Sola skinte da vi syklet fra Goksøyr. Veiene er flotte å sykle på og i påsken var det også lite trafikk, noe vi satte pris på. Øya har ikke vei helt rundt, noe som er forstålig da det er stupbratte fjellskrenter på andre siden der fuglefjella er. Vi fortsatte over Rundebrua til Remøya.

Remøya

Det var ikke så mye vei på Remøya heller, først et lite stykke langs Remøyvika og så tunell til sørsiden der bebyggelsen er, så syklet vi nesten ut til Kvianeset og tilbake til Remøybrua. Bildet er tatt fra brua mot Nerlandsøya.

Leinøya

Vi fortsatte fra Volsundet til Leinevika og til brua over til Bergsøya. Først da vi kom tilbake fra Bergsøya og Nerlandsøya syklet vi til veis ende på den andre siden av Leinøya. Denne øya har heller ikke veiforbindelse helt rundt.

Bergsøya

Det er her kommunesenteret Fosnavåg er. Her var det også bensinstasjon med butikk, så vi fikk handlet litt  på tilbaketuren.Vi syklet først en tur ned i sentrum, her var det stille på en 1.påskedag, folk flest var vel på påskeferie i fjellet.
Etterpå fortsatte ut av sentrum mot Nerlandsøybrua.

Nerlandsøya

Da vi kom over brua holdt vi til høyre og syklet først mot Kvalsvika og da vi kom til veis ende der syklet vi tilbake og videre til Koparstad og til veis ende der også. Nerlandsøya har som dei andre øyene ikke veiforbindelse helt rundt.
Da vi kom tilbake til brua, syklet vi tilbake til Bergsøya og tok veien om Eggesbø og en anna vei over Straumane over til Leinøya igjen. Ut til Bølandet og samme vei som vi kom tilbake til Goksøyr.

Nyeste kommentarer

07.11 | 12:33

Beklager sent svar, har hatt en travel periode med flytting i høst. Du kan sende mail til tone-faa@online.no

22.10 | 10:32

Hei!
Er det mulig å sende dere en mail med noen spørsmål rundt kyst-sykkelturen deres? Trenger i såfall mailadressen!

23.04 | 05:58

Multi-branded have on with the help of multi-products consist of the stash. <a href="http://www.jersey4cycling.com">custom cycling jerseys</a>

27.06 | 22:21

Kan ikke huske at vi møtte noen syklist der inne, men det var mye trafikk. Vi og syklene var godt innsmurt med sand fra topp til tå, men angrer ikke på turen.