The Coastal Route Norway - Nasjonal Sykkelrute nr 1

KYSTEN RUNDT - FRA GRENSE TIL GRENSE - PÅSKA 2011

Svinesund 22.april 2011

DEL 2 : KRISTIANSAND - HORTEN - MOSS - SVINESUND - HALDEN (512km)

Da vi planla denne turen var vi forberedt på det meste med tanke på vær og føre, men vi var utrolig heldige, flott vår/sommervær og tørre veier hele uken.
Syklene hadde vi nesten ikke problem med, bare trøen på Tone's sykkel som løsnet. Ikke en eneste punktering, enda det var mye knust glass på sykkelveiene. De nye dekkene rullet lett på asfalt, men fungerte godt på grusveier også.
Turen var lagt opp til å bli et pliktløp som vi selv hadde bestemt oss for å gjennomføre, uansett vær og føre, men det endte med at det ble en drømmetur som vi sent vil glemme.

Vi brukte tog som transportmiddel til og fra, men denne gangen fra Dombås, parkerte bilen der og tok tog til Oslo og videre til Kristiansand derfra.
Vi kom frem på ettermiddagen, på siste delen av togreisen såg vi folk satt ute å grillet og koste seg i det flotte været. Så vi gikk rundt i byen og nytte resten av dagen, trærne blomstret og det var plantet stemor og påskeliljer i alle krukker, våren hadde komme litt lenger her enn hjemme. Det yrte av liv langs gågata og rundt torvplassen, kafeer og uterestauranter var fulle av folk som satt ute å koste seg. Nede ved havnen var det litt kjøligere på kvelden, blomsterbedene var ikke fulle av blomster og ingen fontener var åpnet ennå. Lufta var klar og ren og det luktet sjø...vi gledet oss til å sykle kysten igjen og håpte det flotte været ville vare...og det gjorde det:)

www.nsb.no

Overnatting på Budget Hotel Kristiansand.

www.budgethotel.no

Her finner dere informasjon om sykkelruten vi fulgte de neste dagene:

www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Sykkelveger
www.castorforlag.no

Vårstemning i Kristiansand.

DAG 1 : SØNDAG 17.APRIL (PALMESØNDAG)

KRISTIANSAND - GRIMSTAD (76km)

Lett skydekke da vi startet fra Kristiansand, men solen brøt igjennom midt på dagen. Vi fulgte Nordsjøruten om Hamre og Birkeland til Lillesand, en herlig liten sørlandsby med hvite trehus og koslige små hager. Her tok vi en rast og koste oss med kaffi og softis i varmen. Vi kom i prat med en mann fra byen, som frarådet oss å sykle videre på grusveien fra Kaldvell til Dolholt, de fleste syklet nå på gamle E18 fortalte han. Så vi fulgte rådet hans og syklet på den tidligere så trafikkerte veien som nå var full av syklister, den nye E18 ligger nå i nærheten av den dårlige grusveien vi egentlig skulle sykle på.
Ved Svennevig fant vi en idyllisk rasteplass ved sjøen der vi rastet igjen...en rolig start på turen.

Overnattet på Grimstad Vertshus & Kro

Idyllisk rasteplass ved Svennevig.

DAG 2 : MANDAG 18.APRIL

GRIMSTAD - RISØR (100,5km)

Dette var en lang og tung etappe i mye kupert terreng, den som tror at sørlandet er flatt må bare tro om igjen.
Første delen mellom Grimstad og Arendal var lett, syklet forbi den flotte stranden ved Strand Hotel Fevik der noen fristet til et bad og andre nytte vårsolen. Dette var den varmeste dagen på turen og da vi kom til Arendal var bryggen full av folk som satt ute i det flotte været. Vi kjøpte en pose med ferske reker og tok en rast på bryggekanten. Duene kurret, måkene skrek og til og med svanene maste...vandt som de er til å bli matet.
Kontrastene er store, fra støyende byer til stillheten uti skjærgården på rolige sykkelveier. Vi kjøpte med oss lunsj og fortsatte på rolige, men kuperte sykkelveier ut av byen. Vi hastet videre, syklet forbi Tvedestrand før vi rastet ved ei gammel kai ved veikanten, der vi spiste lunsj. Så fortsatte vi opp og ned, over det ene eidet etter det andre og om ikke dagens etappe var lang nok, så syklet vi feil også, den ble 16km lengre enn planlagt.

Overnattet i leilighet på Risør Resort Moen Camping.

www.moen-camping.no
Et yrende liv i Arendal.

DAG 3 : TIRSDAG 19.APRIL

RISØR - TANGEN - KRAGERØ - PORSGRUNN (92,5km)

Stedet vi overnattet på ligg 10km utenfor Risør, så hadde vi visst at fergen mellom Risør og Kragerø ikke gikk i påsken, hadde vi heller ikke syklet inn til byen. For vi måtte ta buss fra Risør og langs E18 til Tangen og sykle derfra til Kragerø for å komme inn på Nordsjøruten igjen.
Vi ventet en stund på bussen og benyttet tiden til å spise frokost og handle inn mat og drikke til turen. Det var da Kjetil oppdaget at bankkortet hans var borte...snakk om å bruke opp all uflaksen på en dag!!!
På tross av det flotte været ble det en tung start på dagen, vi kom sent i gang og mange usikkerhetsmoment virker litt inn på humøret. Men da vi kom til Tangen fikk vi gnisten og pågangsmotet tilbake, det var godt å sitte på sykkelen igjen.
Vi strevde litt med å finne sykkelruten utenfor Kragerø, på grunn av omlegging av vei og dårlig merking. Kupert hele veien over Bamble til Langesund og siste stykket en del grusveier.
Innover Eidangerfjorden fra Brevik til Olavsberget var det fine sykkelveier.

Overnattet i hytte på Olavsberget Camping.

www.home.no/shibby2k
Mange sånne bakker på Bamble.

DAG 4 : ONSDAG 20.APRIL

PORSGRUNN - TØNSBERG (98km)

Vi var forberedt på at vi måtte sykle rundt Eidangerfjorden, for fergen mellom Langesund og Helgeroa hadde også landligge i påsken. Derfor ble etappene litt lengre enn vi først hadde planlagt, måtte fordele 4 mil på denne og den forrige.
Fra Olavsberget var det en del stigning før vi syklet ned til Langangen, men ellers fine veier med lite trafikk nedover mot Helgeroa. Litt mer trafikk ut på dagen, vi fortsatte på kjente veier mot Stavern og Larvik. Vi har begge feriert mye i området. Herlig med litt vind i ryggen og flatt terreng et stykke, været er fortsatt strålende og denne dagen møter vi ingen problem...bare velstand:)

Overnattet på Tønsberg Vandrerhjem

www.hihostels.no
Langangen.

DAG 5 : TORSDAG 21.APRIL (SKJÆRTORSDAG)

TØNSBERG - HORTEN - MOSS - FREDRIKSTAD (82km)

Dagen etter våknet vi til tettpakket tåke, det var bare så vidt vi såg Slottsfjelltårnet, enda vi budde ved foten av Slottsfjellet.
Men etter en solid frokost var vi klar til dagens etappe og i dag visste vi at det ble fergetur over Oslofjorden. Vi syklet i tåka helt til Horten, litt lettere noen steder og noen steder som en hvit vegg,
bare tåkeluren fortalte hvor fjorden var.
Vi hadde syklet uten pause til Borre, der vi tok en titt på den gamle kirken fra 1100-tallet, før vi fortsatte til Horten.
Det var fortsatt tett tåke da vi reiste med Bastø-ferga over Oslofjorden til Moss, da vi sykla på land og såg oss tilbake var ferga borte i tåkehavet.
Men skodda letta før vi kom ut av byen, da varmet sola og vi syklet på flatt terreng et stykke. Over kommunene Rygge og Råde, videre til Fredrikstad, her syklet vi forbi Elingård som er en godt bevart middelaldergård med vollgraver. Fortsetter over til Vikene, der båten som går til Hankø ligger. Litt småkupert siste stykket til Fredrikstad, dårlige sykkelveier og skilting inn til byen, vi tok ferga videre over til Gamlebyen.
Tåka kommer sigende tilbake ut på kvelden og laget en trolsk stemning da vi ruslet tilbake til motellet etter en koslig kveld på Peppes i Gamlebyen.

Overnattet på Fredrikstad Motel & Camping

www.fredrikstadmotel.no

Tett tåke på formiddagen.

DAG 6 : FREDAG 22.APRIL (LANGFREDAG)

FREDRIKSTAD - SVINESUND - HALDEN (63,5km)

Så er vi kommet til siste sykkeldag, det var fortsatt flott sykkelvær da vi syklet langs Glomma til Sarpsborg. Syklet mest på asfalt, men også på litt grusveier langs elva. Passerte fødestedet til Roald Amundsen på vei inn til byen, fortsatte på en ny gang og sykkelbro som låg under E6 over Glomma. Så gjennom byen og over brua ved Sarps-fossen ut av byen igjen mot Skjeberg. Tok en lunsjpause før vi fortsatte på flatt terreng mot Svinesund. Vi hadde en god følelse da vi syklet over brua og over grensa mellom Norge og Sverige, en ny brikke i "Kysten rundt - fra grense til grense" var kommet på plass. Vi feira med kaffi og is og handlet selvfølgelig med oss kvoten tilbake til Norge, bare en mil å sykle til Halden derfra.

Overnattet på Halden Vandrerhjem Kaserna

www.hihostels.no

Så er målet nådd...Svinesund.

DAG 7 : LØRDAG 23.APRIL (PÅSKEAFTEN)

Hjemreisedagen var det bare å pakke på syklene og trille ned alle bakkene ned fra Fredriksten og ned til byen. Vi skulle ta toget fra Halden til Oslo, men det ble buss i stedet for. Fra Oslo til Otta var den eneste strekkningen vi satt på toget, for mellom Otta og Dombås var jernbana stengt på grunn av linjearbeid. Derfor ut med syklene igjen, bare for 30 min. med buss til Dombås.

Pytt, pytt...det ble bare 3-4 kilo ekstra på hver sykkel;)

Nyeste kommentarer

07.11 | 12:33

Beklager sent svar, har hatt en travel periode med flytting i høst. Du kan sende mail til tone-faa@online.no

22.10 | 10:32

Hei!
Er det mulig å sende dere en mail med noen spørsmål rundt kyst-sykkelturen deres? Trenger i såfall mailadressen!

23.04 | 05:58

Multi-branded have on with the help of multi-products consist of the stash. <a href="http://www.jersey4cycling.com">custom cycling jerseys</a>

27.06 | 22:21

Kan ikke huske at vi møtte noen syklist der inne, men det var mye trafikk. Vi og syklene var godt innsmurt med sand fra topp til tå, men angrer ikke på turen.