Crossing Norway - from Røros to Cape West

SOMMEREN 2009 - NORGE PÅ TVERS

Ved den gamle riksgrensen i Vauldalen

RØROS - VESTKAPP - HAREID/SULESUND (728KM)

Hatten av for Gauldalen Billag!!!

Vi skulle ta buss inn til Svenske-grensa, for å starte sykkelturen derfra, og vi fikk litt hakeslipp da vi så at det kom en mini-buss på stasjonen i Røros. Lite plass for 2 sykler der...og dette var den eneste bussen som kjørte inn til Vauldalen.
Men det var ikke noe problem, sjåføren kjørte like godt og hentet en stor buss med varerom. Og der satt vi som de eneste passasjerene inn til Vauldalen, og da vi kom dit sa han: "Æ kjør dåkk lik gåt hælt inn t grensa æ". Snakk om service!!!
www.gauldalbillag.no
Vi reiste med tog fra Dombås til Røros, med togskift på Støren. Vi møtte også veldig hjelpsomme NSB-ansatt på turen opp til Røros, takker og bukker til alle som hjelpte oss!
Har reist med tog med sykkel i flere land, Norge og Storbritannia er på topp med service!!
www.nsb.no

Bussjåføren som hjelpte oss inn til grensa.

DAG 1 : MANDAG 27.JULI

SVENSKEGRENSA - RØROS (50km)

Vi delte likegodt opp første etappe for å "føle på formen", lite sykkeltrening siste ukene og Kjetil plages ennå av "mageonde" fra Portugal. Derfor syklet vi også første etappe uten bagasje.
Turen gikk veldig bra og til og med været var på vår side, litt kjølig i starten, men det ble varmt og godt da solen titta frem. Greitt å starte tidlig på morgonen, før grensetrafikken startet.
Vi fikk noen flotte naturopplevelser på turen og en flokk tamrein krysset veien flere ganger oppå Rørosvidda. Mange fine vatn langs veien og fine plasser å raste, det var ikke vanskelig å finne motiv å ta bilder av.
Da vi kom tilbake til Røros, hadde vi hele ettermiddagen til å rusle i byen. Sola hadde fått skikkelig tak da og det var varmt og flott.

Vi overnattet i hytte på Idrettsparken
www.idrettsparken.no

På grensa

DAG 2 : TIRSDAG 28.JULI

RØROS - TYNSET (58km)

Det regnet godt da vi våknet neste morgen, men før vi fikk startet ble det oppholdsvær. Og det ble bare bedre og bedre, da vi kom til Os skinte sola. Vi tok en sen frokost der og koste oss i fineværet.
Ellers syklet vi jevnt med lite pauser, stoppet litt i Tolga og tok bilder av Gamlebrua.
På denne etappen hadde vi full oppakkning på syklene, det kreves litt mer styrke i motbakkene og det er viktig at veskene er like tunge på begge sider for å få god ballanse. Vi hadde omtrent "flyvekt" på bagasjen, ca 20kg hver. Det er greitt å ha mange gir, mer å gå på i motbakkene.
Da vi nærmet oss Tynset så det ut til å bli torden, men det skjedde ikke noe før vi satt trygt under tak i ei hytte.

Overnatting i hytte på Tynset Camping
www.tynsetcamping.no

Vi sykla på RV30

DAG 3 : ONSDAG 29.JULI

TYNSET - GRIMSBU/FOLLDAL (59km)

Dagen etter var det litt disig, men sola kom snart frem og det tegna til å bli en flott dag. Vi fikk oppholdsvær på denne etappa, men sola forsvant før vi kom til Alvdal. Vi syklet på sykkelsti de første 2-3km fra Tynset, men måtte inn på RV3 siste stykket til Alvdal, der var det sykkelsti inn til sentrum. Var en tur innom for å spise lunsj, før vi fortsatte på RV29 til Folldal. Det var mye stigning og mye motvind frem til Grimsbu, men etappen var ikke så lang.

Vi overnattet i hytte på Grimsbu Turistsenter
www.grimsbu.no

Den gamle BP-stasjonen på Grimsbu

DAG 4 : TORSDAG 30.JULI

GRIMSBU - TOFTEMO/DOVRE (72km)

Etter en mektig frokost på Grimsbu, setter vi avgårde mot Folldal. Grimsbu ligg 12km øst for Folldal.
Der handlet vi med oss mat og drikke til turen, fortsetter videre på RV27 i ca 8km, til der vi tar av inn mot Grimsdalen. Det er lett yr i lufta på formiddagen, men det klarnet opp utover dagen. Vi fikk en kjempefin tur gjennom dalen, det var klart og fint og vi fikk nyte utsikten mot Rondane. Det er flere rasteplasser ved elva Grimsa og langs veien også, vi rastet ved ei gammel Utliggerbru.
Etter en del stigning når vi det høyeste punktet på ruten 1160 moh. Snart ser vi Dovre nedi dalen, vi får god fart nedover og det smakte jammen godt etter alle motbakkene.

Vi overnattet i hytte på Toftemo Turiststasjon
www.toftemo.no
"Freia melkesjokkolade"

DAG 5 : FREDAG 31.JULI

DOVRE - LOM (82km)

Denne dagen regna det stort sett fra morgen til kveld, fra lett yr til pøsregn. Det var et lite opphold mens vi var på Vågå og langs Vågåvatnet et stykke.
Vi startet fra Toftemo på sykkelvei og den varte til Dovreskogen, etter det ble vi nødt til å sykle på E6, noe som IKKE er å anbefale. Men det måtte vi mer eller mindre gjør hele veien til Sel, der kom vi inn på sykkelvei igjen frem til Sel sentrum.
Så fortsatte vi over Vågårusti til Vågå, det var lange og tunge motbakker i regnværet, våt asfalt suger seg fast til dekkene på tungt lastet sykler. Det var også mye mer trafikk der enn vi trodde, mye tungtrafikk.
Da vi kom til Vågåmo trefte vi to damer som nettopp hadde syklet langs nordsiden av Vågåvatnet, sånn som vi hadde planer om. De frarådet det veldig på grunn av våte, gjørmete grusveier, som også var veldig kupert. Derfor fortsatte vi videre på RV15 til Lom, veldig trafikkert, men lettere å sykle.

Vi overnattet i hytte på Nordal Turistsenter
www.nordalturistsenter.no

Ved Vågåvatnet på den våteste dagen på hele turen

DAG 6 : LØRDAG 1.AUGUST

LOM - FOLVEN/STRYN (102km)

Etter gårdagens regn, var det deilig å våkne til tørt og varmt vær, himmelen var blå og sola strålte.
Glad og fornøgd hengte vi på sykkelveskene og syklet ned til Lom Bakeri, der spiste vi frokost og kjøpte med litt mat til turen. Så fortsatte vi opp til Skjåk, først langs Ottavatnet og videre langs brusende elver opp til Bismo. Det er kommunesenteret i Skjåk, fikk vi vite da vi besøkte ei skoleveninne av Tone og familien hennes i Dønfoss. Hyggelig stopp på turen opp mot Strynefjellet.
Vi fortsatte videre med jevn stigning opp til Grotli, her flatet terrenget litt ut. Det begynte å bli sent på ettermiddagen, så vi tok en pause og spiste middag der, vi visste ikke om vi kunne få kjøpt mat ned mot Hjelledalen.
Turen over Strynefjellet fortsatte langs Mårådalen på Gamle Strynefjellsvegen, for å unngå mye trafikk og alle tunellene. Vi møtte noen biler som tok turen over den gruslagte veien, men ikke verre enn at oss fikk nyte turen over.
Det høyeste punktet lå 1139 moh. Det var en fin veibit som vi gjerne prøver igjen, så lenge vi slipper returen opp Hjelledalen, for der var det bratt og langt ned.

Vi overnattet i hytte på Folven Camping
www.gostryn.com
Vi syklet på den gamle Strynefjellsvegen

DAG 7 : SØNDAG 2.AUGUST

FOLVEN/STRYN - NORDFJORDEID (87km)

Vi tok det rolig neste morgen, etter den lange etappe som vi hadde dagen før var det godt. Stedet vi overnattet på var en "Snowboard-camp", men det var rolig her utenom sesongen. Hytta var grei den og rett over veien var det søndagsåpen butikk, så vi fikk kjøpt oss frokost der.
Vi fortsatte på gang/sykkelsti og gamleveien ned til Hjelle, for å komme forbi tunellen. På vei rundt Strynsvatnet stoppet vi ved et "Hjemmebakeri" og kjøpte oss kaffi, før vi fortsatte mot Stryn.
Det var søndag og det var stille og fredlig i Stryn sentrum, vi fant en søndagsåpen butikk der vi kjøpte med oss lunsjmat og drikke. Så fortsatte vi oppover bakkene over Markane til Hornindals-vatnet, Europas dypeste innsjø.
Langs vatnet var det litt kupert og vi måtte forbi flere tuneller, det var veier rundt alle bortsett fra en kort en som vi syklet igjennom. Det var på en av desse sideveiene vi møtte på ei dame som kom bak oss i fullt driv på sykkel. Ho sa "e dokke stæikje galne" da vi fortalte om turen vår fra Røros...ho er vel ikke den eneste som tenker det.
Vi fortsatte ferden over eidet til Nordfjordeid og der brukte vi noe tid på å finne overnatting, mange runder og mange ekstra kilometer. Det var ikke flust med ledige hytter, campingplassene lå utenfor bygda, men på en info-tavle fant vi Skipenes Gård. Der fikk vi loftet på et gammelt internatbygg helt for oss selv, en hel leilighet med alt vi trengte og vel så det.
Gården ligger idyllisk til ved Eidselvas bredd og har mange tilbud for fiske- og friluftsinteresserte.
www.skipenes-gard.com

Idyllisk i Nordfjord

DAG 8 : MANDAG 3.AUGUST

NORDFJORDEID - VESTKAPP - OTENEIM (118km)

Dagen etter våknet vi morgenfrisk og opplagt, klar for den siste etappen mot Vestkapp. Vi visste lite om slitet som lå foran oss, turens lengste og tyngste etappe.
Det var ikke åpne kafeer så tidlig på morgenen, men vi kjøpte med oss mat og drikke på en Coop-butikk, fant en plass nede ved sjøen der vi spiste frokost.
Vi ble ikke så imponert av stedet, men overnattingen på Skipenes Gard var spesiell.
Så syklet vi videre langs fjorden til Stårheim og videre til Maurstad. Her var det noen tuneller, den ene med gang/sykkelvei og en annen med vei rundt, der var det låst bom med hengelås, så vi måtte plukke av veskene for å få syklene under.
På Maurstad rastet vi og spiste lunsj, det var greitt å fylle på litt energi, for vi fikk noen tunge bakker på RV61 over fjellet til Åheim. Fikk lufta oss i nedoverbakker, før vi tok av på RV620 til Stadtlandet.
Veiene på Stadtlandet er veldig kuperte, opp og ned hele tiden. Vi hadde bestillt ei hytte i Oteneim, 5km før vi kom til Leikanger, så vi fikk legge fra oss alle sykkelveskene der før vi fortsatte.
Vi syklet "ureipa" til Leikanger, handlet inn frokost til neste dag og spiste middag på ei sjøbu der. Det var allerede sent på dag og vi visste at alt var stengt når vi kom tilbake.
Det vi ikke tenkte på var at vi fikk en laaang motbakke opp til Dalskaret, da satt middagen tungt i magen du...Fikk litt nedover og ei slakk etappe langs dalen, så bar det oppover igjen. Da vi kom til krysset til Honningsvåg (som ved Nordkapp), såg vi bakkene som gikk opp til Vestkapp-platået. Vi fant ut at det måtte være rundt 20% helling på en av bakkene, det var tungt etter en lang dag på sykkel. Men selv om mismotet tynget, så er vi sta begge to og vi gir oss ikke så lett når vi har satt oss et mål.
Svætt og slitne fikk vi se solen gå ned i havet... for en premie!!!
Vi gikk fra bommen frem til kanten av platået, der var det et stativ som det kanskje hadde vært en kikkert på en gang...her var vi virkelig ved "vei's ende".
Etter å ha nytt solnedgangen, gikk vi opp til syklene igjen, satte på lyktene og fikk god fart nedover bakkene tilbake. Det var likevel en lang tur og det ble midnatt før vi kom frem til hytta i Oteneim.
www.vestkapp.no
Vestkapp

DAG 9 : TIRSDAG 4.AUGUST

OTENEIM/STADT - KOPARNES - ÅRVIK - HAREID - SULESUND (100km)

Dagen etter våknet vi ganske så stiv og mørbanka, husket nesten ikke at vi hadde lagt oss av utmattelse, men vi hadde sovet godt, for vi var frisk og opplagt ellers.
Hytta var stor og flott og lå nede ved sjøen, hadde nydelig utsikt utover fjorden og der var til og med båt som hørte til. Men det var ikke mange timene vi tilbragte der, så vi fikk ikke utnyttet det tilbudet.
Etter frokost og hyttevask var vi klar for hjemturen.
Vi syklet tilbake på kjente veier innover fjorden til Åheim, der fortsatte vi på RV61, der vi tok av dagen før. Den fulgte vi helt til Hareid, det var en tung tur med tanke på at vi egentlig var ferdig.
Lufta var veldig fuktig og det var varmt. Det var lange stigninger over flere eid/fjelloverganger, vi merket at vi var slitne nå. Vi var glad da vi kom til Hareid og reiste med fergen over til Sulesund. Der ble vi hentet av Bernt Kristian, vår eldste sønn og han kjørte oss hjem til Vestnes.

Over eidet mellom Fiskå og Syvde

Nyeste kommentarer

07.11 | 12:33

Beklager sent svar, har hatt en travel periode med flytting i høst. Du kan sende mail til tone-faa@online.no

22.10 | 10:32

Hei!
Er det mulig å sende dere en mail med noen spørsmål rundt kyst-sykkelturen deres? Trenger i såfall mailadressen!

23.04 | 05:58

Multi-branded have on with the help of multi-products consist of the stash. <a href="http://www.jersey4cycling.com">custom cycling jerseys</a>

27.06 | 22:21

Kan ikke huske at vi møtte noen syklist der inne, men det var mye trafikk. Vi og syklene var godt innsmurt med sand fra topp til tå, men angrer ikke på turen.