The Coastal Route Norway - Nasjonal Sykkelrute nr 1

KYSTEN RUNDT - FRA GRENSE TIL GRENSE - SOMMEREN 2010

Lindesnes Fyr - Foto: Kjell Olsen

DEL 1 : KRISTIANSAND - LINDESNES - NORDFJORDEID (1103km)

Vi reiste med tog nedover, 3 togskift fra Åndalsnes til Kristiansand, inn og ut med sykler og sykkelvesker. litt travelt mens det står på, men vi har gjort dette før noen ganger og det går som regel greitt om en har god tid mellom skiftene. Det er alltid hjelp å få av togpersonale.
Det gikk med en hel dag til togreisen, vi var ikke fremme i Kristiansand før om kvelden. Oss fikk litt problem med å finne frem til hotellet, sammenslåing, navneskifte og flytting av inngang skapte forviklinger.
Vi hadde heldigvis en ekstra dag i byen, så oss fikk tid til litt sight-seeing dagen etter. Tror faktisk vi fikk med oss det som var å se i selve bykjernen, Posebyen, Bystranda, Havna, Nupenparken, Christianholms Festning, Domkirka, Wergelandsparken m.m.

www.nsb.no

Overnatting på "Comfort Hotel Kristiansand"

www.choicehotels.no

Her finner dere informasjon om sykkelruten vi fulgte de neste dagene:

www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Sykkelveger

www.northsea-cycle.com

www.castorforlag.no

Nupenparken i Kristiansand

DAG 1 : MANDAG 19.JULI

KRISTIANSAND - MANDAL (70km)

Vi kom oss i utgangspunktet tidlig avgårde 1.sykkeldag, men vi rotet litt att og frem utenfor byen. Skulle følge Nordsjøruta som ikke var like godt skiltet begge veier, så vi mistet både litt tid og det ble noen ekstra kilometer av det.
Regnet hølja ned hele dagen, tett regn som fylte øyene med vann og gav oss følelsen av å drukne noen ganger. Syklet sikkert forbi mange idylliske steder som hadde blitt oppdaget om det var oppholdsvær.
Vi syklet på den "Gamle postveien" litt vest for Kristiansand, det var den eneste strekningen vi syklet på grusvei den dagen.
Lunsjpausen tok vi i Søgne, da var vi gjennomvåt på tross av "tett" regntøy, det var godt å komme i hus å få varmet seg litt.
Etter det fortsatte på kuperte svingete veier til Mandal.

Overnattet på First Hotel Solborg

www.firsthotels.no

Selv ikke denne karen kunne hjelpe med været første sykkeldagen...

DAG 2 : TIRSDAG 20.JULI

MANDAL - LINDESNES - LYNGDAL (75km)

Det var godt å få spist en solid frokost på hotellet før vi hengte veskene på sykkelen og syklet ned i byen en tur. Kjøpte inn mat og drikke for dagen.
Det var lettere vær heldigvis, så vi tok sjansen på den "Vestlandske Hovedvei", en grusvei på ca 10km. Det gikk bra for det hadde tørket opp etter regnskyllet dagen før. Men det var likevel godt å komme inn på asfaltert vei igjen, sykkelen ruller lettere da.
Fikk oppholdsvær hele dagen, fortsatte på svingete og kuperte veier til Sprangereid og fortsatte ut til Lindesnes. Lite vind, men fortsatt kupert utover mot fyret.

Vi syklet så langt vi kunne, nesten opp til trappene som går opp til fyrtårnet. Da vi var på vei opp til fyret ble vi møtt av fyrvokter Kjell Olsen, han inviterte oss ned til fyrvokterboligen etterpå når vi hadde sett på fyret.
Der skrev vi oss inn i Lindesnes-Nordkapp-protokollen, så fotografering og en hyggelig prat med fyrvokteren og senere kom det et innlegg på nettsida til Lindesnes Fyr om oss.

www.lindesnesfyr.no/?page=301&menu=60&id=990

Så var det å sette styret mot nord igjen, først tilbake til Sprangereid og på enda mer kupert terreng til Lyngdal.

Overnatter i hytte på Kvavik Camping

www.kvavik-camp.no

Lindesnes Fyr

DAG 3 : ONSDAG 21.JULI

LYNGDAL - LISTA (54km)

Det regna godt om natta, så vi var glad vi hadde leid hytte. Neste morgen lysnet det opp og det holdt seg fint hele dagen, vi syklet først en rundtur inn til Lyngdal før vi vendte om å syklet mot Farsund. Fulgte RV43 som er en strekning med flere tuneller, men alle hadde vei rundt. Etter to dager i kupert terreng var det deilig med litt "flat vei".
Like før vi kom til Farsund ringte Linda, eldste dattera vår og fortalte at vi hadde blitt besteforeldre til tvillinger igjen, en gutt og ei jente. Hadde hatt det i tankene under turen, så det var godt at det nå var overstått og at mor og barn hadde det bra=) Vi fortsatte stolt avgårde mot byen, der vi kjøpte oss ferske reker og med litt vin til feira vi begivenheten på bryggekanten. Tenk 51 og 55 år og besteforeldre til 7...vi begynner å bli en bra flokk når alle er samlet:)
Så fortsatte turen ut på Listalandet uten motvind...hvor heldig kan en være?
Vi tok turen ut på Lista Fyr, klatret helt oppå toppen og skuet utover det flate, åpne landskapet...herlig!!
Det begynte å duskregne og etterhvert økte det på, så vi syklet til Stave der vi fant ei ledig hytte...litt stor for oss, men hvor herlig å være i hus når det rett etter øser ned.

Overnattet i hytte på Stave Gård

www.stavegard.com

Lista Fyr

DAG 4 : TORSDAG 22.JULI

LISTA - FLEKKEFJORD (85km)

Dagen etter var det lettere vær igjen og det ble enda bedre utover dagen. Vi syklet mye på grusvei fra Stave og innover mot Kvinesdal som ligger innerst i Fedafjorden, men omtrent midtveis gikk det over til asfalt. Veldig kupert terreng, begynner å ligne på Vestlandet nå.
Veien var lagt om litt i forhold til kartene vi hadde med, men skiltene viste vei.
Lunsjpausen tok vi i Kvinesdal, det var etter det vi oppdaget at vi hadde punktert første gangen...fant glassbiter som gikk gjennom bakdekket på Tone's sykkel. Kjedelig...men vi hadde med ekstra slange og Kjetil tok jobben å skifte.
Så fortsatte turen til Øye og bratt oppover til Frøyland og etterhvert nedover til Feda. Fortsetter over stadig flere fjelloverganger og ned til Flekkefjord. Her fikk vi noen ekstra kilometer for at vi tok turen ned til byen om kvelden.

Overnattet i telt på Egenes Camping og Fritidssenter

www.egenescamping.no
Feda

DAG 5 : FREDAG 23.JULI

FLEKKEFJORD - HAUGE I DALANE (58km)

Den første teltovernattingen gikk bra, men teltet var vått da vi pakket det ned i veska. Plassen låg i skygge og det blåste kaldt, hutret oss gjennom en rask frokost nede ved vannet. Hengte på veskene og satte nesa mot sola og syklet til Flekkefjord, der handlet vi inn ny slange og andre nødvendigheter.
Det ble flott vær den dagen også, sola varma godt utover dagen.
Fortsatte opp og opp og nedatt til Åna-Sira, så opp igjen enda høyere og bratt nedatt til Jøssingfjorden. En pause ved fjorden, før vi syklet innerst inni fjorden og tok en titt på "Husene under Hellaren" før vi måtte trille syklene opp dei bratte bakkene til tunellen. Vi satte på "bakblinken", hadde på hodelykt og syklet gjennom. Stigningen varte en stund, stoppet ved et utsiktspunkt før vi fortsatte oppover igjen, men snart rullet vi ned bakkene til Hauge i Dalane.
Syklet først ned til Sogndalstrand og håpte på å finne overnatting der, men alt var fullt så vi måtte sykle hele veien opp til Hauge og enda litt lenger før vi fant campingplass.
Dette var turens mest kuperte etappe og selv om den ikke var lang, så var det mange tunge kilometer.

Overnattet i hytte på Bakkaåno Camping

www.bakkaanocamping.no

Husa under Hellaren i Jøssingfjord

DAG 6 : LØRDAG 24.JULI

HAUGE I DALANE - BRUSAND (67km)

Dagen etter syklet vi på litt mer "Sørlands-kupert" terreng, men likevel tungt nok. Vi syklet en avstikker forbi Sognedalstrand, vi hadde jo allerede vært der. Først til Rekefjord og videre til Nesvåg, en koslig Sørlandsidyll og innerst inni vågen såg vi et lite skilt der det sto "kafe" og "Sjø og Motormuseum". Vi syklet nedom og kjøpte kaffi og is, en ung gutt som styrte det hele. Nydelig vær og vindstille...det lignet litt på "Lunvik" i "Elias" når en båt tøffa forbi.
Vi kjøpte med oss krabbeklør av en gammel fisker som vi spiste til lunsj litt senere på en rasteplass. Fortsetter så til Egersund, tok en liten pause der før vi fortsatte på "Gamle Jærbana", jernbane som er omgjort til sykkelvei. Grusvei og tungt å sykle opp og ned alle overgangene til den nye Jærbana.
Snart fant vi RV44 og fulgte den videre til Brusand, stoppet ved Svingen Grill og kjøpte oss middag før vi fortsatte mot campingplassen. Kjetil punkterte like før vi kom frem og måtte trille sykkelen de siste kilometerene.

Overnattet i telt på Brusand Camping

www.brusand-camping.no

"Lunvik" eller Nesvåg...en sørlandsidyll

DAG 7 : SØNDAG 25.JULI

BRUSAND - BORE - KLEPP - STAVANGER (56km)

Deilig å våkne til sol når en overnatter i telt, bare det å få pakke ned teltet noenlunde tørt gir også lettere vekt. Det gjorde vi altså på Brusand og det er en kjempefin campingplass som ligg ved en av Jærens flotte strender i Ognabukta. Vi pakket sammen og spiste frokost utenfor resepsjonen, det var benker og bord der.
Vi syklet fra Brusand på RV44 for å sykle helt ute ved kysten på asfaltert vei, fikk nok av grusveier dagen før. Her fikk vi kjenne at vinden tok selv om det bare var en liten bris. Oss var utrolig heldig, lite kjekt å sykle på Jæren i regn og ruskevær.
Etter en stund syklet vi inn på Nordsjøruten igjen.
Vi var innom Obrestad Fyr og fikk omvisning av en veldig ivrig guide, men det dreide seg mest om 2.verdenskrig og tyskernes herjinger på Jæren og lite om selve fyret. Så vi tråkket videre til Hå Gamle Prestegård, her syklet vi bare forbi, selv om vi kunne tenkt oss en titt. Sola stekte og det var bare herlig å sykle på det flate landskapet og der fant vi en nedlagt skole med bord og benker utenfor, vi rastet og spiste medbragt lunsj. Fra Orre kom vi litt lenger inn mot land igjen, men vi syklet ved Orrevatnet til Bore...der sprakk dekket til Kjetil og siden det var søndag fikk vi ikkje kjøpt nytt. Prøvde å lappe, men det holdt ikke lenge.
Da hadde vi ikke annet valg enn å gå til Klepp stasjon og reise med tog inn til Stavanger. Det ble mange kilometer å trille sykkel, måtte løfte opp bake for å unngå å ødelegge felgen...tungt med masse bagasje oppå.

Overnattet på Stavanger Vandrehjem Mosvangen

www.hihostels.no

På hengebru over elva ved Hå Gamle Prestegård

DAG 8 : MANDAG 26.JULI

STAVANGER

Dette er en flott by som vi har besøkt tidligere, men nå sto Gladmatfestivalen for dørene og Gordon Ramsay skulle opptre, det var full oppstandelse og folk stressa rundt. Det var satt opp hvite telt langs kaiene rundt Vågen og opp i gatene, bybildet var ikke helt det samme som sist, men vi hadde stor underholdning av å se på alt oppstyret. Vi ruslet i gatene, fikk kjøpt inn nye dekk og slanger og vi fikk slappet av kost oss. På vandrehjemmet hang klesnorene fulle av klær, så vi fikk rent alt som vi hadde med. Sendte også ei pakke hjem med sånt som vi ikke hadde bruk for.
Tilbake om kvelden fikk Kjetil ordnet syklene, må smøre og holde ved like under sånne langturer.
Tone tok seg av klærne og fikk pakket alt i veskene, så alt var klart for neste dags etappe.
Seilskute ved Strandkaien

DAG 9 : TIRSDAG 27.JULI

STAVANGER - SOLA - MEKJARVIK - SKUDENESHAVN - KOPARVIK (76km)

Dagen etter spiste vi bare frokost og syklet avgårde. Vi hadde bestemt oss for å ta igjen litt av det forsømte og syklet til Sola, der fant vi igjen Nordsjøruta. Vi hadde ikke kart over hele området, så vi rotet oss litt ut på Madla før vi fikk hjelp og vi fulgte Hafrsfjordruta et stykke. Greitt å komme til Sola og få vende styret nordover igjen. Prøvde å holde oss mest mulig på asfaltveier, mye knust glass på grusveiene, ville ikke ha flere punkteringer nå. Vanligvis sykler vi over glassbiter uten problem, men når syklene har sånn tyngde oppå eter de seg mer og mer inni dekket og til slutt punkterer de slangen. Det lønner seg å kjøpe skikkelig dekk og å redusere bagasjevekten. Fortsatte forbi Tananger, Sunde og Randaberg til Mekjarvik. Derfra med ferge til Skudeneshavn på Karmøya.
Syklet gjennom Gamle Skudeneshavn, gjennom smale gater med trehus og velstelte hager. Et annet kjennetegn for stedet er en gallionsfigur som henger på en bergnabb.
Vi fortsatte til den nye "bydelen", og handlet inn litt mat og drikke, før vi fortsatte nordover på vestsiden av Karmøya. Været var flott i starten, men nå skyet det til og det kom litt duskregn. Syklet videre til Åkrehamn, der vi ringte til ei som Tone gikk på skole sammen med, vi var invitert på kaffi og kake og måtte få veibeskrivelse til hvor hun bodde i Veavågen.
Det var ikke så langt til Koparvik derfra. Det regnet skikkelig nå og det var godt å komme frem til vandrerhjemmet.

Overnattet på Koparvik Vandrerhjem

www.hihostels.no

Skudeneshavn

DAG 10 : ONSDAG 28.JULI

KOPARVIK - HAUGESUND - BUAVÅG - LANGEVÅG - FINNÅS I BØMLO (87km)

Tross dystre spådommer var været bra dagen etter, veiene var tørre igjen og vi klar for vår 9.sykkeldag.
På Avaldsnes syklet vi ned til Olavskirken(1250), men verken den eller Vikinggarden like ved var åpen så tidlig på dagen.
Så vi fortsatte til Nordbø og Karmsundet, der vi syklet over broen til Haugesund. Der brukte vi litt tid til å sykle rundt i byen, først langs sjøen og så oppi gågata. Mye spennende å se og om ikke veskene var tunge nok å dra på, måtte likevel kjøpe "storebror-gensere" til Markus og Mathias, som vi sendte i posten hjem. Vi spiste lunsj før vi fortsatte ut av byen, prøvde iallefall, men her var det mye veiarbeid på gang og det ble mye att og frem, før vi bare syklet avgårde på den sterkt trafikkerte veien ut av byen. Fortsatte nordover mot Sveio, som var veldig kupert og tungsyklet. Tok ferge fra Buavåg til Langevåg i Bømlo, der var det et flott anlegg for båtturister nede ved vågen og vi tok en liten rast der før vi fortsatte til Finnås og Kulleseidkanalen.

www.tide.no

Overnattet i telt på Kulleseidkanalen Gjestehamn.

www.kulleseidkanalen.no

Karmsundbrua sett fra Haugesund

DAG 11 : TORSDAG 29.JULI

FINNÅS I BØMLO - FITJAR (58km)

Om natta regnet det godt og vi pakka ned vått telt i veska igjen, men nå gjorde det ikke noe for vi hadde lagt opp til teltovernatting i Fitjar også.
Vi syklet opp til en butikk, handlet inn mat og drikke og spiste frokost på en rasteplass ved kanalen, fin plass dette her både for bil-, båt- og sykkelturister.
Så fortsatte ferden videre på svingete og kuperte veier, sånn fortsatte det til vi kom til brusambandet mellom Bømlo og Stord. Fin sykkelvei på alle bruene, så det gikk veldig fint. I Leirvik på Stord tok vi ei pause og kjøpte oss lunsj nede ved sjøen, satt ute og nytte livet...og jammen ble det ikke softis og kaffi på oss også. Og vi som trodde vi var ferdig med kuperte veier...så var vi ikke det, litt i meste laget ut fra Leirvik på igjengrodde stier, nesten "jungel" noen steder, så det lønner seg ikke alltid å følge slavisk sykkelruten. Var glad da vi kom på asfaltvei igjen, selv om den også var kupert. Vi syklet snart over til Fitjar kommune, etter et stykke kom vi til Storavatnet, tok av i et kryss og fulgte veien langs vatnet frem til campingplassen.

Overnatting  i telt på Fitjar Sjø og Camping

www.fitjarcamping.no

Brusambandet mellom Bømlo og Stord

DAG 12 : FREDAG 30.JULI

FITJAR - SANDVIKVÅG - HALHJEM - BERGEN (47km)

Det var bare vi og et engelsk par som teltet der den natten, flott og nytt anlegg med stort felleskjøkken. Satt der utover kvelden, fikk ladet batterier og mobiler og laget oss et varmt måltid. Vi kom i prat med det engelske paret som kom fra York, som kom med bil, men de hadde med sykler og tok seg dagsturer på sykkel oppover langs kysten. Like betatt av vårt land og naturen her som vi er av Storbritannia, selv om naturen der er helt annerledes, så er britene flinkere å ta vare på det gamle, både bygninger og historisk landskap.
Dagen etter var det litt lettere vær, iallefall en stund til vi kom til tettstedet Fitjar, der vi gikk på kafe og kjøpte oss frokost, litt påvirket av det engelske og det ble egg og bacon. Mett og klar for dagens utfordringer syklet vi til Sandvikvåg, der vi tok ferge over til Halhjem. Holdt nesten på å ta feil ferge i alt oppstusset, havna i feil fergekø. Det fortsatte å regne og da vi kom til Osøyro pøsregna det, stoppet og kjøpte oss en kaffi før vi syklet videre. Godt å få i seg varm drikke. På vei til Bergen stoppet vi også ved ruinene av Lyse Kloster, gammelt cistercienserkloster fra 1146. Mye av murene og søylene står fortsatt inntakt.
Det regnet fortsatt godt, men det bedret seg da vi startet på oppstigningen av Fanafjellet, bare lett yr da vi kom til Bergen.

Overnattet på Midttun Motell og Camping

www.mmcamp.no

Lyse Kloster

DAG 13 : LØRDAG 31.JULI

BERGEN

Vi gikk oss en tur i nærområdet kvelden før og fikk handlet inn litt på en Rema-butikk som ikke lå så langt unna.
Det var greitt med ei overnatting i hus igjen, her var det mye å tørke, hengte opp telt og klær før vi dro til byen. Brukte den nye Bybana inn til sentrum, flott togbane som går mellom Nestun og Byparken, ble åpnet i juni. Vi hadde bestemt oss for å dra til Ulriken, kjøpte oss billetter og ble kjørt med dobbeldekker opp til gondolbana og nedatt. Vi var heldige og fikk klart vær og hadde flott utsikt over byen mens vi var der oppe, for senere på dagen kom skodda. Avsluttet med lunsj på fisketorget, skalldyrtallerken...har vel smakt det bedre. Fisketorget har mistet sin sjarm og sin ferske fisk, hørte vi noen Bergensdamer si. Så kom vi i prat med et amerikansk par som satt ved samme bord, de hadde reist mye i Norge tidligere og skulle ta turen til Sognefjorden senere på dagen. De klaget på at Norge hadde blitt et dyrt land å feriere i og at Bergen var den dyreste byen. Vel...typisk turister, vi koste oss iallefall og var glad for at det var oppholdsvær og litt sol også under byturen. Men da vi reiste med Bybana tilbake til Nestun, regnet det igjen.
Gondolbana til Ulriken

DAG 14 : SØNDAG 1.AUGUST

BERGEN - VÅGENES I RADØY (80km)

Det regnet dagen etter også, men bare bygevis. Syklet videre inn til byen på merket sykkelvei...iallefall noen steder var det skilt, men mye bedre enn sist vi syklet i Bergen. Nordsjøruten endte ved fisketorget og der ble det en ny punktering også, vi fikk skiftet slange før regnet pøste ned igjen. Vi har tradisjon med å kjøpe oss skillingskaker når vi er i Bergen, så dei spiste vi i et busskur utenfor Baker Bruun...mens regnet bøtta ned. Det ble litt bedre etter en stund og vi syklet videre på "Sandvikruten" langs sjøen og tok av til Åsane, fulgte gang og sykkelvei til brua over Osterfjorden og enda ei bru over til Knarvik. Videre på RV57 og 565 og over enda ei bru til Manger i Radøy. Derfra på litt kronglete veier til Vågenes...men først enda ei punktering:/
Fin campingplass ved sjøen med flotte sanitærannlegg, men vi hadde bestillt ei hytte på forhånd da det regnet som værst. Fikk tørket klær og sko i løpet av natten.

Overnatting i hytte på Vågenes Camping

www.vaagenescamping.no

Ny punktering i Bergen sentrum

DAG 15 : MANDAG 2.AUGUST

VÅGENES I RADØY - LEIRVÅG - SLØVÅG - RUTLEDAL - RYSJEDALSVIKA - BIRKELAND (85km)

Dagen etter våknet vi til lettskyet vær og vi trodde iallefall det skulle vare utover dagen, men skyene kom og vi fikk regn til slutt denne dagen også. Vi fikk iallefall en bra start da vi syklet gjennom skjærgårdsidyll og krokete veier til fergekaia i Leirvåg. Stoppet og handlet litt underveis. På kaia møtte vi på et ungt tysk par som vi hadde hatt følge med under deler av turen og vi tok fergen over Fensfjorden til Sløvåg. Vi fortsatte på kuperte veier og lang stigning over Gulen og ned til Rutledal. Her fulgte vi ny ferge over Sognefjorden til Rysjedalsvika. Her bakka det tyske paret ut og tok bussen videre, det virka som han var godt trent og hun ikke, hang etter på slutten. Vi fortsatte mot Leirvik, men hadde ikke komt langt før bakdekket til Kjetil punkterte igjen, denne gangen med ei lita sprekk i det nye dekket som vi kjøpte i Stavanger...vi begynte å bli lei nå:/ Bøtte slangen og håpte på at det skulle vare en stund, men med hull i dekket varte det ikke lenge før han punkterte igjen...vi trillet syklene opp bakkene til Birkeland, det var noen kilometer dit og i tillegg begynte det å regne igjen...puh...vi har aldri vært så nær å bryte en tur. Men vi er like sta begge to, så vi fortsatte videre dagen etter, men vi måtte bestemme oss i løpet av kvelden og neste morgen i hvilken retning. Vi tenkte på å legge turen til Fure og ta båt til Askvoll, men da måtte vi likevel sykle helt inn til Førde for å komme over Førdefjorden eller ta båt direkte til Florø. Tenkepause over natten...

Overnatting i hytte på Birkeland Camping

www.birkeland-camping.no

Langs småkuperte veier på Radøy

DAG 16 : TIRSDAG 3.AUGUST

BIRKELAND - FØRDE (88km)

Kjetil hadde bøtt både slange og dekk kvelden før, så det såg bra ut da vi bestemte oss for å ta veien over Fjaler til Dale. "Der har dei alt", sa den unge gutten som vikarierte som styrer på campingplassen, så vi satset på at dei hadde dekk og slanger til oss...det var tross alt fire mil dit. Vi trillet mye opp dei lange bakkene og var ekstra forsiktig, men dekket holdt til Dale og der handlet vi inn dobbelt opp av begge deler. (Men Kjetil syklet faktisk helt til Skei i Jølster på det bøtte dekket, da sto det en blære ut og han skiftet før slangen sprakk).
Fra Dale syklet vi langs fjorden, gjennom tuneller inn til Osen, så på den flotte fossen før vi fortsatte over Gaular til Førde. Vi fulgte den sterkt trafikkerte E39 det siste stykket. Her måtte vi virkelig ta stilling til om vi skulle forandre ruta vår.

Overnattet i telt på Førde Gjestehus og camping

www.fordecamping.no

Fjaler

DAG 17 : ONSDAG 4.AUGUST

FØRDE - BYRKJELO (74km)

Neste morgen var vi ikke i tvil, vi ville sykle gjennom Jølster til Nordfjordeid og avslutte første del av "Kysten rundt"der. Da har vi knytt sammen med "Norge på tvers"-ruten som vi syklet i fjor, der vi syklet til Nordfjordeid og over til Åheim, videre til Vestkapp og tilbake, så fulgte vi kysten opp til Hareid og Sulesund.
Lett sykling neste dag, strake veien på E39 til Byrkjelo, vi hadde vinden i ryggen og nytte en dag med lett sykling. Kjetil skiftet dekk i Skei, satset ikke på hell og lykke lenger, det sto ut ei blære så det var bare et tidspørsmål når den sprakk.
Turen gjennom Jølster var bare herlig, nydelig natur, vi er spesielt betatt av Våtedalen og vi tok ei lita pause og rastet nede ved elva. Bildet er derfra.
Været var bra helt til vi kom til Byrkjelo, da kom regnet og vi fant ut at vi like godt tok natta der.

Overnatting i hytte på Byrkjelo Camping

www.byrkjelo-camping.no

Rastet i Våtedalen i Jølster

DAG 18 : TORSDAG 5.AUGUST

BYRKJELO - ANDA - LOTE - NORDFJORDEID (43km)

16.sykkeldag og siste dag for denne gang, Thor Anders henter oss i Nordfjordeid...og vi bare gledet oss til å komme hjem for å hilse på to nye familiemedlemmer som vi ikke hadde hilst på enda=)
Vi våknet til skyfri himmel og det sammen med flott natur gjorde turen til en nytelse, selv på E39. Ei ferge måtte vi ta fra Anda til Lote. Ellers sykle gjennom noen tuneller, den lengste Lote-tunellen var vi mest spennt på, men det gikk greitt å komme gjennom den også.
Vi kom til Nordfjordeid ca kl 14 og det var fortsatt mye igjen av dagen. Da Thor Anders kom gikk vi å byttet om og vi feiret med god middag på kinarestaurant...litt i overkant av 110 sammenhengende mil langs kysten syklet vi i år:)
Neste år blir det over dobbelt så langt...

www.fjord1.no

Vi var litt usikker på denne tunellen, men det gikk bra.

Nyeste kommentarer

07.11 | 12:33

Beklager sent svar, har hatt en travel periode med flytting i høst. Du kan sende mail til tone-faa@online.no

22.10 | 10:32

Hei!
Er det mulig å sende dere en mail med noen spørsmål rundt kyst-sykkelturen deres? Trenger i såfall mailadressen!

23.04 | 05:58

Multi-branded have on with the help of multi-products consist of the stash. <a href="http://www.jersey4cycling.com">custom cycling jerseys</a>

27.06 | 22:21

Kan ikke huske at vi møtte noen syklist der inne, men det var mye trafikk. Vi og syklene var godt innsmurt med sand fra topp til tå, men angrer ikke på turen.